DIY Koppeling vullen, how to? Wat nodig?

1984-1997
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: DIY Koppeling vullen, how to? Wat nodig?

Bericht door Steve-O » wo 03 apr, 2024 9:45

@busy: ok, verkeerd opgevat dan.

@beekenm: Qua milieu ben ik er ook geen voorstander van. Maar voor "het redden wat er te redden valt" spoel je het best een keer, topt dan af. Rijdt er een tijd mee zodat de nieuwe vloeistof zich optimaal bindt aan datgene wat bij het spoelen niet werd meegenomen. En dan na een tijd weer spoelen. De remvloeistof kun je separaat opvangen en naar je lokale milieudepot afvoeren of bij een garage vragen of zij het bij hun afgewerkte remvloeistof willen doen.

Als je die procedure volgt gaat er meer door dan een liter als je het remsysteem ook meeneemt. Maar dioe vooral wat jezelf het beste lijkt. Ik weet niet wanneer de remvloeistof voor het laatst is ververst. Misschien volstaat het om alleen de het gedeelte in de koppeling te doen.

Succes in ieder geval en een fijne rit naar Nederland.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 26 apr, 2024 14:49

Nou als het goed is gaat het lukken, ga op weg met twee flesjes van een liter DOT4 en een sleuteltje 13, een grote injectiespuit met een lange slang

http://jope.fi/saab/www.quasimotors.com ... _bleed.htm

Als ik dit zo zie moet ik er met een open steeksleuteltje bij kunnen, of beter een ringsleuteltje met een bochtje?

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 26 apr, 2024 16:51

Het kan maar om 'm open te breken zou ik een pijpsleutel gebruiken.

Alex

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » vr 26 apr, 2024 17:08

:shock: lees dit net nu ik terugkom van de praxis (met de dot4)
Gelukkig is die morgen ook open 8)

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 30 apr, 2024 13:38

Nou dat viel heel erg mee. Ik had de ontluchtingsnippel gevonden en feitelijk om te checken welke sleutel erop paste had ik hem min of meer onbedoeld al een beetje losgedraaid, maar het slangetje van de injectiespuit wilde niet goed op de nippel, dus ik zat daar even mee te prutsen op de bestuurdersstoel om de opening van het slangetje wat groter te krijgen met een priem, maar het leek wel of er ineens weer een beetje tegendruk onderin het pedaal zat. (ik had de dop van het reservoir open en hem met dot 4 afgetopt, ging maar een heel klein beetje bij), dus snel de nippel weer dichtgedraaid, paar keer koppeling ingetrapt en hij kwam weer omhoog... Bizar! Auto gestart en koppeling ingetrapt, ontkoppelde gewoon weer. Rondje mee gereden en de koppeling kwam iedere keer verder omhoog, zit nu weer helemaal "bovenin" en alles lijkt weer als vanouds.

Zou het het kunnen zijn dat omdat de nippel los gedraaid was er door zwaartekracht wat vloeistof in de slave cylinder is gelopen? Hoe dan ook, hier rijdt weer een blije 9000 rond :O: :O: :O: . Dat ding heeft geen 9 maar wel 20 levens, zo vaak als ik gedacht heb, dit is het einde, en dan verrast hij me weer 8)

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 30 apr, 2024 14:16

Als je nippel niet stevig aangedraaid zit dan trap je er elke keer vloeistof uit. Fijn dat het gelukt is

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » wo 01 mei, 2024 9:44

Zeer goed mogelijk, en ja, zo snel kom je niet van een 9000 af, op een paar kwaaltjes na zijn het tanks. En ik zie dat hij eindelijk is ingereden, ik moet er nog 4k dat ben ik ook aan de 400k.is hij ingereden eindelijk

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » wo 01 mei, 2024 11:43

beekemm schreef:
wo 01 mei, 2024 9:44
Zeer goed mogelijk, en ja, zo snel kom je niet van een 9000 af, op een paar kwaaltjes na zijn het tanks.
Ik heb deze tank sinds 2001 en het verbaast me nog steeds hoe degelijk en simpel die auto is. Beetje roestige spatbordrandjes, maar kwestie van een ander spatbord (in de juiste kleur) erop schroeven en weer door. Nieuwe voorruit staat nog op mijn wenslijstje, voor ooit
beekemm schreef:
wo 01 mei, 2024 9:44
En ik zie dat hij eindelijk is ingereden, ik moet er nog 4k dat ben ik ook aan de 400k.is hij ingereden eindelijk
Ook een i'tje als ik het goed zie (2.3)? Die zijn als helemaal onverwoestbaar
Tja, sinds de mijne zijn hoofdrol aan de 9-5 heeft afgestaan komen er per jaar maar een schamele paar km bij, beetje rausen op vakantie en een keer op en neer naar NL voor een nieuwe APK (wat vanaf 2025 nog maar om het andere jaar hoeft), dus dat loopt niet hard meer op.

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » zo 05 mei, 2024 14:58

Lees je avonturen al jaren, zie dat ze blijft mooi. en blijf schrijven dan blijf ik mij afvragen wie is die Nelfrikandel nu eigenlijk

En ja ik heb nu weer een 2.3I
Begon met een witte 92 cd 2.0I heel dom aan een kennis verkocht, die hem binnen 12 mnd geheel verkloot had, ik had toen een le mans blauwe 2.3I automaat, natuurlijk een vreemde was van een diplomaat geweest alles in Arabisch erop, steen door carter dus weg naar Rademaker, zo ging dat toen nog, even een 900 classic toen een 900ng cabrio, en eindelijk vond ik ene andere cd zelfs een cde ben er erg blij mee, moet wat laswerk aan gedaan worden en dan rijden, en als alles goed gaat komt er geen andere auto meer.

succ6 jack

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 05 mei, 2024 17:01

beekemm schreef:
zo 05 mei, 2024 14:58
Lees je avonturen al jaren, zie dat ze blijft mooi. en blijf schrijven dan blijf ik mij afvragen wie is die Nelfrikandel nu eigenlijk
:oops: Flattered :roll:

Vroeger zat ik wel heel veel meer op saabforum, toen was ik nog jong en had denk ik tijd over... We hielden zelfs mini meet-ups met twee andere Tilburgse 9000 (Anni) rijders, Stefan en Wouter. Ik zag tot mijn schok dat het dit jaar 20 jaar geleden is dat ik me aanmeldde bij dit forum. 20 JAAR!!!. Indertijd ging ik zelfs met mijn hele gezin nog wel eens naar meetings, waar mijn kinderen op de achterbank helemaal niet snapten dat ze werden aangesproken met "De Familie Frikandel" :D
Mooie tijden!

beekemm
Geregistreerd lid

Bericht door beekemm » zo 05 mei, 2024 23:12

Tja baas boven baas ik pas 18 jaar voor zover ik het kan zien :D

Chlorix
Donateur
Donateur

Bericht door Chlorix » ma 06 mei, 2024 8:45

nelfrikandel schreef:
zo 05 mei, 2024 17:01

Vroeger We hielden zelfs mini meet-ups met twee andere Tilburgse 9000 (Anni) rijders, Stefan en Wouter.
Het lijkt weer tijd voor een nieuwe meet-up, zolang ze er nog zijn.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » ma 06 mei, 2024 9:26

beekemm schreef:
zo 05 mei, 2024 23:12
Tja baas boven baas ik pas 18 jaar voor zover ik het kan zien :D
Dan hebben we mekaar vast wel eens ontmoet. Ik was een keer bij een grote meeting bij het Autotron, nog een andere keer bij een Macdonalds aan de A2 bij Den Bosch, een keer bij 't luchtmacht museum Soesterberg, de Save Saab meeting in 2010 bij een of andere megabioscoop. En ik ben in die jaren ook vaak voor onderdelen het halve land afgereden naar Forummers. Mooie tijden.
Chlorix schreef:
ma 06 mei, 2024 8:45
Het lijkt weer tijd voor een nieuwe meet-up, zolang ze er nog zijn.
Hell yeah! :O:

Overigens, nog even on topic: Na de eerste paar dagen blij rondcrossen met de LuXe NeL, was het niveau in het reservoir wel weer een stukje (1cm of zo) gezakt en merkte ik toch weer wat vaagheid in het pedaal, dus heb ik alsnog een keer het reservoir afgetopt en de tuut met de injectiespuit op de nippel gezet (eerst dat ding opgerekt in heet water, nu ging hij er wel op, en met goed licht werkte ook beter), losgedraaid en zo een paar keer vacuüm getrokken (wat aanvankeljik niet lukte omdat ik de tuut niet op de nippel kreeg), tot er na een paar keer trekken wat vloeistof omhoog kwam in de spuit. Nu is hij weer helemaal strak. En nu ik weer bij de auto was, nog even gecontroleerd, er lag geen drek in het interieur, en ook niet onder de auto in de garage, dus waar het heen was, geen idee. Het beetje vloeistof dat ik had geknoeid na het bijvullen lag nog duidelijk zichtbaar op de parkeerplaats, ook na een paar forse buien, dus het is niet zomaar weg...

Plaats reactie