trionic problemen 9000 aero 93

1984-1997
ijvdwaal
Geregistreerd lid

Re: trionic problemen 9000 aero 93

Bericht door ijvdwaal » di 24 aug, 2004 23:03

Niet te geloven!!! Ondanks alle eerder genoemde veranderingen is het stationair probleem weer actief. Inmiddels 6 maanden nadat 4 garage bedrijven hierna hebben gekeken.
De calibratie van de gasklep is gelukt de motor loopt verder prima.
Ik start de auto zonder problemen en daarna slaat hij af en blijft in het lage toerental heen en weer gaan.
Probleem is niet altijd even prominent aanwezig, soms zelfs volledig verdwenen.
Kan het bijv. een turbo bypass probleem zijn, of is dit alleen mogelijk als de klacht altijd aanwezig is??

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 26 aug, 2004 0:12

Klink alsof ie ergens valse lucht kan aanzuigen. Controleer eens alle darmen die op de inlaat aangesloten zitten. Een heel klein scheurtje kan al voldoende zijn, dus ga er niet te snel overheen. Controleer ook alle vacuumslangen. Geeft de Isat computer enige foutmeldingen?

Bij mijn 9000 carlsson is ooit eens een darm losgevlogen van het inlaatspruitstuk. Het gevolg was dat de motor op hol sloeg en op de snelweg 170 ging zonder gas te geven. Tot stilstand komen was een heel avontuur, aangezien de motor meer dan 7000toeren liep wanneer je de koppeling intrapte.

Een klein scheurtje dat af en toe valse lucht kan aanzuigen lijkt me daarom niet onmogelijk...

Heb je al eens een andere gasklep geprobeerd? Deze staan ook bekend voor hun onbetrouwbaarheid...

ijvdwaal
Geregistreerd lid

Bericht door ijvdwaal » do 26 aug, 2004 21:15

Mark bedankt. Ik ga e.e.a. controleren.
De klacht is bij drie verschillende gaskleppen hetzelfde, dus dat kan ik wel uitsluiten. M.i. zijn alle vacuumslangen door de garage vernieuwd.
Is een tcs computer (blijkbaar onder de stoel gesitueerd) wel eens de oorzaak van dit soort klachten?

job-lek
Geregistreerd lid

Bericht door job-lek » do 26 aug, 2004 22:29

Ik start de auto zonder problemen en daarna slaat hij af en blijft in het lage toerental heen en weer gaan
HEb hier absoluut geen ervaring mee maar bovenstaande verschijnsel wordt aangegeven als kernmerk nadat je de trionic hebt gereset.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 27 aug, 2004 2:24

job-lek schreef:
Ik start de auto zonder problemen en daarna slaat hij af en blijft in het lage toerental heen en weer gaan
Heb hier absoluut geen ervaring mee maar bovenstaande verschijnsel wordt aangegeven als kernmerk nadat je de trionic hebt gereset.
Klopt, maar dat komt dan omdat de aircopomp ingeschakeld wordt wat de trionic ff moet aanleren.

Kijk volgende keer eens of het uitzetten van de airco enige invloed heeft? Indien het zo is, kan de constante 12+ ergens gekneld zitten of onderbroken zijn, al lijkt me dat ver gezocht.

De tcs computer lijkt me niet meteen de oorzaak, dan gaat ie meestal andere vreemde dingen doen en zou je ook het TCS lampje brandende moeten hebben. Met behulp van de eventuele ISAT foutcodes zou ik iets meer kunnen vertellen, zo blijft het echter gokken.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 27 aug, 2004 2:33

Maar even concreet, wat is er totnogtoe allemaal gewijzigd?

- nieuwe motor
- 3 verschillende gaskleppen
- solenoid valve
- Di cassette

Nog andere dingen zoals de terugslagkleppen van de TCS, juiste bougies?, etc ?

ijvdwaal
Geregistreerd lid

Bericht door ijvdwaal » zo 29 aug, 2004 14:40

(mei,juni,juli 2004) Andere aero motor, brandstofpomp, di cassette, vacuumslagen, bougies, gasklep, andere gebruikte temperatuursensor in moterblok?.
(dec. 2003)Rem unit ABS/TCS, koppelingscill, gebruikte versnellingsbak en nieuwe brandstoffilter.
(juli 2004)
Elektrische systeem (en massa) is op veel plaatsen gecontroleerd. Ik weet niet precies op welke punten allemaal (Auto Beek racing Leidschendam)
Draad van gasklep opnieuw bevestigd door Abbott en ander turbo valve geplaatst. Volgens Abbott op dat moment geen foutmelding in isat. Abbott gaf aan dat de trionic zelden of nooit dit soort klachten geeft??
Calibratie gasklep vorige week bij saabdealer laten verrichten (gratis).
Bij een manifeste storing stationairtoerental, was eerder bij de saabdealer alleen een mengsel fout te zien. Dit gaf soms ook een checkengine signaal. Verder geen foutmeldingen. Ik heb geen foutmeldingen op mij display meer gezien. (Saabdealer heeft geen idee meer, wil pas verder nadenken als trionickastje is vervangen)
Deze week ga ik nog even terug naar Auto Beek om alle draden naar de gasklep te testen. Op jouw advies worden ook de darmen gecheckt.
Klachten zijn in februari 2004 ontstaan op de wintersport. Tijdens het starten na een week stilstaan was het toerental net een flikkerkast.
Na resetten van de trionic is er soms tijdelijk geen probleem meer.

ijvdwaal
Geregistreerd lid

Bericht door ijvdwaal » wo 08 sep, 2004 17:22

Nadat de bedrading van de stekker naar de gasklep is vernieuwd en nieuwe rubberringen aan de injectoren zijn gezet is het resultaat 0,0.
Er wordt nu gedacht aan een niet 100% functionerende pedal potentiometer bij het stationairdraaien van de moter.
Heeft iemand hier als eens van gehoord? Ik heb wel begrepen dat als dit niet naar behoren functioneert de opdracht van het gaspedaal niet wordt uitgevoerd door de gasklep, maar hij reageert verder prima. Het begint inmiddels een onoplosbaar raadsel te worden.
Heeft iemand nog suggesties?

Plaats reactie