Een paar enkelingen halen er soms wel wat meer uit dan 240k, maar veel zal het niet zijn.
Van buitenaf valt er maar weinig te controleren, de balansasketting en toebehoren (foto) zijn het meest slijtagegevoelig en zitten intern. Het enige wat je van buitenaf kan inspecteren is de slijtage van de distributieketting door de spanner die in de cilinderkop zit te demonteren.
Als je een beetje technish aangelegt bent is het ook zelf te doen. Zeker bij de 9000 heb je nog wat plaats om te werken. Je kan kiezen om het carter of de cilinderkop te demonteren om de werken uit te voeren.
Kleppen of distributie? (Opgelost)
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Re: Kleppen of distributie? (Opgelost)
Wat de carterpan betreft lijkt mij dat dit, bij mjn 9000 CSE '94 2.3, niet echt eenvoudig is, er zit nogal wat onder wat in de weg zit om alle bouten los te halen van het carter. De kleppendeksel lijkt me wel te gaan.
Ik neem aan dat voor het vervangen van balans en distributie ketting (en alles wat daar bij hoort) de motor eruit gehaald moet worden? Of kan dit ook vanaf de rechter wielkast?
Ik neem aan dat voor het vervangen van balans en distributie ketting (en alles wat daar bij hoort) de motor eruit gehaald moet worden? Of kan dit ook vanaf de rechter wielkast?
-
Marc
- Lid van verdienste
Kleppendeksel is idd peanuts, maar de cilinderkop is toch wel andere koek.
Het blok moet er niet voor gedemonteerd worden. Reservestukken zijn goedkoper bij elferink en speedparts.
Het blok moet er niet voor gedemonteerd worden. Reservestukken zijn goedkoper bij elferink en speedparts.
-
René Stoop
- Donateur (2x)

Als ik het goed begrijp dan kan het gedaan worden door alleen de cylinderkop te trekken
Ik heb bij een vorige 9000i dit al eens de cylinderkop eraf gehad. Toen moest er alleen wat aan de cylinderkop gebeuren en was het niet nodig de distributie ketting te vervangen. Die klus lukt me wel. Nu zit ik nog met een vraag: Om bij de balansassen te komen zag ik in de EPC dat er een huis omheen zat. Gaat door dit zelfde huis de distributieketting?
-
Marc
- Lid van verdienste
Je kan kiezen, of de cilinderkop of het carter, anders krijg je het zijdelingse huis er niet af.
In dit topic kan je alle info vinden:
viewtopic.php?t=2385&highlight=distributie
In dit topic kan je alle info vinden:
viewtopic.php?t=2385&highlight=distributie