Multiriem Saab 9000 2.3

1984-1997
arjen
Geregistreerd lid

Bericht door arjen » ma 28 nov, 2005 18:51

Omdat ik geen nieuw onderwerp wil openen probeer ik het maar even in dit topic.

Ik hoor sinds kort af en toe mijn multiriem doorslippen (bij in lage versnelling optrekken met laag toerental, bijv. in een krappe 2de versnellingsbocht).

Wat ligt nu het meest voor de hand: versleten multiriem of kapotte spanner?
Multiriem zit er in ieder geval al 70000km ( door mij er mee gereden) op en ziet er oud uit.

MarkKh
Geregistreerd lid

Bericht door MarkKh » di 29 nov, 2005 12:06

arjen schreef:Omdat ik geen nieuw onderwerp wil openen probeer ik het maar even in dit topic.

Ik hoor sinds kort af en toe mijn multiriem doorslippen (bij in lage versnelling optrekken met laag toerental, bijv. in een krappe 2de versnellingsbocht).

Wat ligt nu het meest voor de hand: versleten multiriem of kapotte spanner?
Multiriem zit er in ieder geval al 70000km ( door mij er mee gereden) op en ziet er oud uit.
Hoi Arjen,

Ik zou als ik jou was beide vervangen, en als je de boel dan toch open hebt liggen ook de diverse rollen vervangen, de lagers hiervan hebben maar een beperkte levensduur...

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 29 nov, 2005 12:10

Zou ik ook doen hoor.
Vlak voordat ik de 9000 van john kocht is daarvan de multi riem ook vervangen alsmede de spanner.

Dit was naar mijn idee geen wereldklus en voorkomt dat je 2x dezelfde exercitie moet uithalen.

Guido

arjen
Geregistreerd lid

Bericht door arjen » di 29 nov, 2005 21:53

Ik ga zaterdag eerst maar even de riem vervangen. December is een dure maand en in al die (span)rollen gaat redelijk wat geld zitten. En dat geld groeit me, helaas, niet op de rug.

Als ik het goed begrijp duwen jullie de spanrol dus van bovenuit de motorruimte met een steeksleutel 19 naar beneden toe om de spanning eraf te halen? Ik heb al even gekeken maar ik krijg er echt geen beweging in. Is hier een slimme oplossing voor zodat je wel veel kracht kunt zetten? Ik kom zelf niet verder dan een buis om de steeksleutel heen te zetten en bovenop deze buis een T-stuk te maken zodat je eventueel met heel je lichaamsgewicht erop kunt leunen.

Ik heb hier de Haynes liggen dus dat hulpstukje voor het ontspannen houden van de spanrol hobby-bob ik wel in elkaar.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 29 nov, 2005 23:28

Dat weet ik helaas niet precies... ik heb de rol niet zelf vervangen, dat heeft de garage van John nog gedaan.

Misschien weet iemand anders het of anders is er misschien iets op saabcentral.com te vinden?

Guido

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 29 nov, 2005 23:36

MarkKh
Geregistreerd lid

Bericht door MarkKh » wo 30 nov, 2005 11:56

idd Arjen, een pijp over de ringsleutel is de enige optie, je zult lang en met veel kracht moeten drukken om de spanner ingedrukt te krijgen..... dit gaat echt tergend langzaam....

Wat ook mogelijk is, is om een tooltje bij saab te kopen, dit kan je over de spanner heenplaatsen en dan met een dop of sleutel de spanner indrukken.... is niet echt goedkoop ben ik bang... het artikelnummer is: 83 95 154....

arjen
Geregistreerd lid

Bericht door arjen » wo 30 nov, 2005 19:21

Bedankt voor je antwoord. Ik ga het dus gewoon met een pijp op de ringsleutel proberen want ik vrees dat zo'n stukje gereedschap van Saab niet te betalen is.

Schiet de spanner trouwens meteen terug als je de druk van de ringsleutel haalt? Omdat je schrijft dat de druk er heel langzaam af gaat ("lang drukken") neem ik aan dat hij ook langzaam weer op spanning komt (op oliedruk?)?

arjen
Geregistreerd lid

Bericht door arjen » za 21 jan, 2006 21:03

Tijdje geleden dus de riem vervangen. Maar het geluid bleef. Dus nu heb ik vandaag ook de spanner maar even vervangen. En jullie raden het al........het geluid is er nog steeds. Als de motor goed warm is (na 3 kwartier rijden of een lange stadsrit) dan hoor ik nog steeds een piepend/gillend geluid als ik weg rij in zijn 1 en 2. Het geluid loopt mee met het toerental. Boven zo'n 2000-2500rpm is het weg. Waar zou dit nog meer aan kunnen liggen? Lager van de waterpomp? of maakt die geen gillend geluid als die versleten is?

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 21 jan, 2006 22:15

Zijn de poelies droog/vet vrij?
Olie druppels of koelwater druppels op de binnenzijde van de multieriem kan problemen geven.
Controleer of je geen koelwater of stuurbekrachtings olie verliest.
(via lekke as afdichting van de water- of stuurbekrachtigingspomp)

arjen
Geregistreerd lid

Bericht door arjen » zo 22 jan, 2006 19:34

Ik heb even gekeken maar ik kan geen vettigheid/knoeivloeistof op de poelies ontdekken. Toch blijft ie piepen. Iemand anders nog een ingeving?

alvast bedankt!

crosspower
Geregistreerd lid

Bericht door crosspower » ma 23 jan, 2006 22:53

Hallo,

Ik had ook nog even een vraagje over de multiriem: Ik heb een saab 9000 2.3 turbo en daar heb ik de aircopomp van verwijdert kan ik er nu gewoon een multiriem van een zonder airco om leggen???

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » di 24 jan, 2006 0:13

Geen enkel probleem.

Aero1994
Geregistreerd lid

Bericht door Aero1994 » di 24 jan, 2006 13:41

Op de spanner op spanning te houden krik ik de auto een eind omhoog, dan een zware bandenlichter van onderaf in het nokje van de spanner steken, de bandenlichter op de grond laten steunen en de auto 3 cm laten zakkken op de krik.
Riem verwissen is dan 10min werk in je eentje.
Succes
Fokke

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » di 24 jan, 2006 20:27

Ik ga toch voor een meerwat gecontroleerde manier om de spanner in te draaien.

In eerste instantie heb ik de methode en het toolje gebruikt zoals beschreven staat in het haynes manual. Daar heb je aardig wat kracht voor nodig om dat voor elkaar te krijgen.

Nu heb ik dat bewuste tooltje wat gemodificeerd door aan de binnenkant van het hoeklijn een pijpje te lassen met een inwendige diameter van 10 mm. Vervolgens het tooltje midden doorgezaagd en een draadeind van M10 door beide pijpjes gestoken. Aan de onderkant het draadeind vastgelast en aan de andere kant een sluitring een een moer erop en alles is nu het mogelijk om de spanner op een rustige controleerbare manier in te draaien.

Plaats reactie