Haperen bij veel gas geven en raar stationair lopen

1984-1997
DureSoep
Geregistreerd lid

Re: Haperen bij veel gas geven en raar stationair lopen

Bericht door DureSoep » vr 01 sep, 2023 20:03

Ja dat zijn keuzes, keuzes die nu in het verleden liggen. We zijn thuis gekomen en de saab die leeft nog. Ik ga maandag dan gelijk maar een saab garage in de buurt bellen en vragen of zij misschien een DI hebben die ik kan lenen om te testen. En ondertussen maar even kijken om sowieso een aan te schaffen.
Ook kreeg ik de laatste 10km ineens het motor storing lampje... Verbaasd dat het pas zo laat aan ging maar dat ga ik dus ook nog even kijken of ik het kan uitlezen. To be continued....

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 02 sep, 2023 0:21

9000-95 schreef:
di 29 aug, 2023 21:48
En laat je niet verleiden tot een goedkopere imitatie, alleen originele SEM kopen. Imitatie gaat heel snel stuk, als het al werkt. Sommige al na een paar duizend km.
Waar koop je nog origineel SEM vandaag de dag? De 55561132 zijn al een tijdje op. Het is nu de 32022495 welke geleverd wordt als origineel, maar die zijn in Duitsland ipv Zweden gemaakt (net als de nieuwe zwarte). Mocht je nog een nog niet opgedroogde bron weten voor nieuwe SEM cassettes houd ik me warm aanbevolen.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » za 02 sep, 2023 0:25

Sapphire schreef:
za 02 sep, 2023 0:21
Waar koop je nog origineel SEM vandaag de dag? De 55561132 zijn al een tijdje op. Het is nu de 32022495 welke geleverd wordt als origineel, maar die zijn in Duitsland ipv Zweden gemaakt (net als de nieuwe zwarte). Mocht je nog een nog niet opgedroogde bron weten voor nieuwe SEM cassettes houd ik me warm aanbevolen.
+1

mitch291
Geregistreerd lid

Bericht door mitch291 » za 02 sep, 2023 8:23

@Sapphire, @theun,

Misschien hier: https://www.saabix.pl/pl/p/LISTWA-KASET ... ERWONA/227

of hier: https://www.draken.com.pl/saab/listwy-z ... na-oe.html

Desnoods pagina even vertalen met Google Translate.
Wanneer levering probleem, kan ik dit hier wel regelen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 02 sep, 2023 8:50

Misschien levert Saabworld nog de goeie? Staat in elk geval het goede nummer bij op hun site.

Trouwens, tijdlang werden di-cassettes van SEM verkocht onder de merknaam NGK als ik me niet vergis. Zo kon je voor een billijk bedrag toch de juiste di vinden. Denk dat die ook op zijn, maar dat vergroot het zoekgebied weer een beetje wellicht.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 02 sep, 2023 9:20

Bij rend staan ze momenteel op leverbaar, wel vanaf begin september.

Maar dit gaat inderdaad wel een ding worden in de toekomst vrees ik. Als de levering van betrouwbare di's zou opdrogen vallen er een boel Saabjes stil vroeg of laat.

Wordt tijd dat er iemand een goed epoxy oplosmiddel uitvindt :roll: Ik heb wel eens geprobeerd de twee condensatoren die uitsteken boven de epoxy te vervangen op een stukke di, dat liep wel maar met een veel te zwakke vonk.

@ts: als je een andere di hebt gevonden, eerst de ecu resetten door de accu een minuutje los te koppelen. Dat wist de foutcode en de adaptaties. Het ding heeft nu compleet de rijke hoek in geadapteerd omdat de lambda zuurstof bleef zien. Dat zal ook de check engine zijn, ik gok op een adaptatie fout of een lambda sonde fout (resp. 7 of 6x knipperen). Zal geen zuinig ritje geweest zijn die laatste 80km :D

Oh ja, en vier nieuwe NGK's erin

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » za 02 sep, 2023 9:59

Maar die Duitse DI van rendcarparts 32022495 is dus ook een afrader?
Eerste automaterialen zaak in Nederland had gelijk genoeg ngk's liggen. Dus heb gelijk reserve setje gehaald. Die nieuwe ngk's erin gezet maar ja nog steeds 3 cilinders.
Ja erg jammer dat zoveel saabjes vroeg of laat toch door dit niet meer goed verder kunnen...
En het ritje was 11 of 12 L / 100km met rustig aan naar huis toeren.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » za 02 sep, 2023 12:17

DureSoep schreef: Die nieuwe ngk's erin gezet maar ja nog steeds 3 cilinders.
Wel de injector weer aangesloten ook?

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » za 02 sep, 2023 12:36

redmervand schreef: Wel de injector weer aangesloten ook?
Jazeker, maar goed scherp ;)

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » za 02 sep, 2023 13:38

DureSoep schreef:
za 02 sep, 2023 9:59
Maar die Duitse DI van rendcarparts 32022495 is dus ook een afrader?
Eerste automaterialen zaak in Nederland had gelijk genoeg ngk's liggen. Dus heb gelijk reserve setje gehaald. Die nieuwe ngk's erin gezet maar ja nog steeds 3 cilinders.
Ja erg jammer dat zoveel saabjes vroeg of laat toch door dit niet meer goed verder kunnen...
En het ritje was 11 of 12 L / 100km met rustig aan naar huis toeren.
Ik heb een originele van R&D gemonteerd van de week. Staat origineel Saab op. Maar sem staat er niet meer op. De auto loopt er prima op. Maar of de kwaliteit en levensduur vergelijkbaar is kan ik niet beoordelen.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 02 sep, 2023 19:26

Precies dat is de 32022495, overigens prima cassettes (geen afrader dus) net als de zwarte (32022255), maar aangezien hier werd gezegd “monteer alleen origineel SEM”, die zijn voorzover ik weet alleen nog NOS te vinden. SEM is overgenomen door NGK, vandaar dat de cassettes geen SEM opschrift meer hebben. Of de “nieuwe originele” NGK zijn durf ik niet te zeggen. Sinds Orio (nu Hedin) een nieuw portaal heeft is de supplier code niet meer te zien. Daar kon je in bepaalde gevallen de herkomst uit afleiden. Nu wordt alleen land van herkomst vermeld.

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » za 02 sep, 2023 21:29

Lastig lastig, ik heb maandag een afspraak met saab garage in de buurt om een di op te halen voor testen, als het dan weer goed loopt is het duidelijk. Dan misschien het proberen met die van R&D maar ik ben ondertussen al wel aan het zoeken naar andere mogelijkheden.

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » ma 04 sep, 2023 13:18

Ik ben naar de saab900 garage geweest in de buurt en heb een van zijn di's getest, dit verhelp het probleem en de auto loopt als een zonnetje
Ik heb de di overgekocht voor 200 euro het is een originele van SEM wel al gebruikt maar ik heb goed contact met hem dus ik dacht ik neem deze.
Ik zal nog wel verder kijken of ik ergens een niet gebruikte di tegen kom als reserve.
Next up: oliewissel en kvs wissel en spoelen!

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken en de tips en alle hulp. Wordt enorm gewaardeerd.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » ma 04 sep, 2023 13:36

Goedzo! Lekker rijden en er goed op passen!

Plaats reactie