Aero-versnellingsbak wel en (vooral) wee
-
9000-95
- Donateur

Re: Op zoek naar een Aero-versnellingsbak
Boutjes van de drukgroep op 22nm, kan je hergebruiken. Geen loctite voorgeschreven hier.
Als het vliegwiel er nog goed uitziet (geen groeven of brandplekken) hoef je daar niets aan te doen. Is het slecht, dan zou ik het afdraaien. Bouten op 60nm, met loctite hier.
Centreren van de plaat doe ik meestal gewoon op het oog. boutjes drukgroep net heel iets aan met de hand zodat de plaat nog wil schuiven, met één oog recht ervoor de naaf in de plaat centreren tov de vingers van de diafragmaveer. Dan de boutjes aantrekken. Gaat altijd goed.
Als het vliegwiel er nog goed uitziet (geen groeven of brandplekken) hoef je daar niets aan te doen. Is het slecht, dan zou ik het afdraaien. Bouten op 60nm, met loctite hier.
Centreren van de plaat doe ik meestal gewoon op het oog. boutjes drukgroep net heel iets aan met de hand zodat de plaat nog wil schuiven, met één oog recht ervoor de naaf in de plaat centreren tov de vingers van de diafragmaveer. Dan de boutjes aantrekken. Gaat altijd goed.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
De set als eerste plaatje op de link die je doorstuurde.9323 schreef: ↑zo 25 feb, 2024 21:47Welke set heb je gekocht uiteindelijk?
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
De strijd is weer begonnen. Voor vandaag stond het verwijderen van alles dat in de weg zit en het installeren van de balk die de motor omhoog moet houden op het programma. Eerste tegenvallertje: van de conische pen in de schakelstang wil het borgmoertje niet loskomen. De schroefdraad was vorige keer al niet meer helemaal jofel maar ik had nog geen andere pen dus ik moest de oude opnieuw gebruiken. De bak komt er makkelijker uit als het verbindende gewricht aan de pookstang blijft zitten, maar het ziet er niet naar uit dat dat gaat lukken. Jammer maar helaas. Tweede en veel grotere tegenvaller: de manchet van de homokineet is gescheurd. Ik heb dat ding anderhalf jaar geleden vervangen dus die is wel erg snel gegaan. Nu heb ik er een liggen, maar bij het proberen te lossen van de bouten van de veerpoot bleek de onderste bout muurvast te zitten; tegenvaller drie. De moer kwam los maar gelijk waar de bout de beugel van de veerpoot uitkomt is de bout uitgerekt. Bout geeft totaal niet mee en ik ben bang dat ik de kop er afdraai als ik veel kracht ga zetten; is me eerder gebeurd bij de donor. Het hele circus van aandrijfas en veerpoot gaat er onder vandaan dus dan kan ik wat op de workmate. Zijn er nog andere opties dan uitboren? Ten slotte wilde de abs-sensor niet loskomen, dus daar heb ik maar de connector losgehaald en de kabel naar buiten gewerkt; tegenvallertje nummer vier. Benieuwd wat er morgen weer gaat tegenzitten.
Een geluk bij een ongeluk, ik heb de komende week Paasvakantie dus ik heb wat tijd ter beschikking.
Alex
Een geluk bij een ongeluk, ik heb de komende week Paasvakantie dus ik heb wat tijd ter beschikking.
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Oude koppeling er uit, nieuwe er op. Het oppervlak van de oude zag er niet zo slecht uit, maar het lijkt wel of er olierestanten aan de buitenkant zijn te zien.

Ook de buitenrand van de drukgroep lijkt hetzelfde te tonen.

Het vliegwiel zag er goed uit. Ik heb het oppervlak voor de zekerheid met remmenreiniger afgedaan.

En de nieuwe koppeling gemonteerd.

De bak zit er ondertussen ook weer voor, morgen gaat de strijd voor de laatste 5cm beginnen. Tussenas met ruimte aan beide kanten op de splines, grote uitdaging wordt de koppelingsplaat. Met de endoscoop erbij zou het toch zonder al te veel complicaties moeten lukken.
Alex

Ook de buitenrand van de drukgroep lijkt hetzelfde te tonen.

Het vliegwiel zag er goed uit. Ik heb het oppervlak voor de zekerheid met remmenreiniger afgedaan.

En de nieuwe koppeling gemonteerd.

De bak zit er ondertussen ook weer voor, morgen gaat de strijd voor de laatste 5cm beginnen. Tussenas met ruimte aan beide kanten op de splines, grote uitdaging wordt de koppelingsplaat. Met de endoscoop erbij zou het toch zonder al te veel complicaties moeten lukken.
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Moest ik vooral schrijven, die laatste zin. Nul vooruitgang vandaag. Ingaande as van de bak zit in het gat van de koppelingsplaat, draait mee als ik het vliegwiel verdraai, maar dichterbij is de bak niet te duwen. Er is nog zoveel afstand tussen bak en motor dat de bouten nog te kort zijn. Wat is wijsheid om er zeker van te zijn dat de as in de splines van de plaat zit, ik denk zelf aan het lossen van de boutjes van de drukgroep zodat de plaat wat speling krijgt zodat ik zeker weet dat bij verder schuiven en doen het hart van de plaat niet te veel te verduren krijgt. Als ik dan zeker weet dat de combinatie as/plaat goed zit draai ik de boutjes weer aan door het gat in het koppelingshuis waar je in het huis kunt kijken. Bruikbaar idee of zie ik iets over het hoofd?
Alex
Alex
-
9000-95
- Donateur

Re: Aero-versnellingsbak wel en (vooral) wee
Nog eens kijken of de plaat wel goed gecentreerd zit lijkt me. Bak eraf en kijken wat er loos is. Past de losse plaat wel over de prise as? Druklager goed in positie? Zit het wel goed bij de tussenas?
Bak er tegenaan trekken met de bouten moet je nooit doen, moet met de hand kunnen of er zit iets niet goed. En dat iets ga je aan poeier helpen als je met de bouten gaat trekken.
Bak er tegenaan trekken met de bouten moet je nooit doen, moet met de hand kunnen of er zit iets niet goed. En dat iets ga je aan poeier helpen als je met de bouten gaat trekken.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Losse plaat past over de as, heb ik voor de zekerheid geprobeerd voordat ik ging samenbouwen. Plaat had ik met centreergereedschap in het midden zitten en het was ook zichtbaar tov het gat in de krukas dat ie goed zat. De tussenas heb ik er nu tussenuit gehaald om te kijken of het probleem daar zat, maar die ging er de vorige keer ook zonder problemen tussen. Ik ga ook de koppeling er weer af halen en dan proberen of de bak weer zonder hinderingen tegen de motor aan gaat. Als dat gaat wordt het weer testen met tussenas en koppeling. Ga nog maar even buiten spelen nu, misschien later op de avond meer.
Alex
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Dat de losse plaat over de prise-as ging was dus gisteren, vandaag niet meer
. Nog in de correcte positie, noch achterstevoren. Oude plaat glijdt er zo op. Morgen maar eens met Sachs bellen. Ik heb eigenlijk zin om het begin van de spiebanen op de prise-as een klein beetje schuiner te slijpen, bak is toch al uit de garantie en het kan nooit veel zijn waar het op blijft steken. Zal morgen ook nog op de oude bak proberen.
Alex
Alex
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Er rust een vloek op dit project. Van Sachs is op korte termijn niks constructiefs te verwachten, dus ik ben maar begonnen met inbouwen van de oude plaat en de nieuwe drukgroep; dinsdag wacht het werk weer. Bij nog maar drie centimeter te gaan ging het toch weer wat moeizaam en was de accu van de looplamp bijna leeg, dus morgen maar weer verder. De nieuwe plaat ging er gisteren achterstevoren wel op, goed om niet. Voor de zekerheid ook op de vorige bak getest en daar precies hetzelfde. Als je de plaat ronddraait voel je totaal niet dat de splines ergens in elkaar grijpen.
Reactie van Sachs tot nu toe nogal afhoudend. Dat de oude plaat zonder problemen drie verschillende bakken accepteerde is voor hun weer een reden om op de rem te trappen omdat het niet meer de originele bak is die in de auto zat. Daar heb ik op geantwoord dat ik die tevoorschijn zal halen om ook daarop te testen en gevraagd of ze accepteren dat er iets niet deugt als de plaat ook niet op de prise-as van die bak gaat. Het antwoord daarop verwacht ik niet meer deze week.....Ze verschuilen zich nu achter het argument dat er tussen de bakken verschillen kunnen zitten, zeker bij een gereviseerde bak. Alsof iemand die bakken reviseert dat zo doet dat de standaard accessoires dan niet meer zouden passen. Dat je niet zomaar iedere claim van een mogelijke fabricagefout blind kunt accepteren snap ik, maar als ze tegelijkertijd de plaat geschikt verklaren voor 9000's 1994-'98 en zich dan verschuilen achter dat niet alle bakken uitwisselbaar zijn geeft mij toch een vervelend gevoel. We zullen zien wat het wordt.
Alex
Reactie van Sachs tot nu toe nogal afhoudend. Dat de oude plaat zonder problemen drie verschillende bakken accepteerde is voor hun weer een reden om op de rem te trappen omdat het niet meer de originele bak is die in de auto zat. Daar heb ik op geantwoord dat ik die tevoorschijn zal halen om ook daarop te testen en gevraagd of ze accepteren dat er iets niet deugt als de plaat ook niet op de prise-as van die bak gaat. Het antwoord daarop verwacht ik niet meer deze week.....Ze verschuilen zich nu achter het argument dat er tussen de bakken verschillen kunnen zitten, zeker bij een gereviseerde bak. Alsof iemand die bakken reviseert dat zo doet dat de standaard accessoires dan niet meer zouden passen. Dat je niet zomaar iedere claim van een mogelijke fabricagefout blind kunt accepteren snap ik, maar als ze tegelijkertijd de plaat geschikt verklaren voor 9000's 1994-'98 en zich dan verschuilen achter dat niet alle bakken uitwisselbaar zijn geeft mij toch een vervelend gevoel. We zullen zien wat het wordt.
Alex
-
gertram
- Donateur (3x)

Je hebt wel echt een opeenstapeling van pechgevallen.
Ik zou dan toch zeggen dat je de splines van de koppelingsplaat iets beschadigd hebt. Heb je een sleutelvijl of soortgelijks waarmee je ze iets kunt opzuiveren?
Als je toch de oude plaat wilt gaan gebruiken: Heb hier op het forum eens gelezen dat iemand vette koppelingsplaten behandelde met een brander. Weet eerlijk gezegd niet of ik dat zelf zou durven, misschien heel lichtjes nadat ik hem zo goed mogelijk had ontvet.
Zou in mijn ogen geen verschil moeten maken.Alex B schreef: ↑wo 27 mar, 2024 19:19De nieuwe plaat ging er gisteren achterstevoren wel op, goed om niet.
Dit met de nieuwe plaat in de goede richting? Je kunt niet verder duwen op het moment dat de splines van de ingaande as de splines van de koppelingsplaat raken?Alex B schreef: ↑wo 27 mar, 2024 19:19Als je de plaat ronddraait voel je totaal niet dat de splines ergens in elkaar grijpen.
Ik zou dan toch zeggen dat je de splines van de koppelingsplaat iets beschadigd hebt. Heb je een sleutelvijl of soortgelijks waarmee je ze iets kunt opzuiveren?
Als je toch de oude plaat wilt gaan gebruiken: Heb hier op het forum eens gelezen dat iemand vette koppelingsplaten behandelde met een brander. Weet eerlijk gezegd niet of ik dat zelf zou durven, misschien heel lichtjes nadat ik hem zo goed mogelijk had ontvet.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Het lijkt mij ook dat er geen verschil zou moeten zijn tussen hoe om je de plaat op de as schuift, maar toch was het zo. Ik heb het begin van de splines op de prise-as iets bijgeslepen en die van de plaat met een sleutelvijl gedaan, maar misschien niet genoeg. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat ik bij de montagepogingen iets vervormd heb, maar het lijkt me toch sterk. Er wordt nou niet bepaald pisbakkenijzer voor die hartstukken gebruikt. Hoe dan ook, om het spul weer rijdend te krijgen heb ik de hele handel met nieuwe drukgroep en oude plaat weer in elkaar gezet. Was een gevecht tot het eind aan toe, overal ging er wel iets niet helemaal lekker waardoor er maar langzaam vooruitgang was. Eerste kleine rondje gereden en doorslippen is er niet meer bij
. Je voelt in het koppelingspedaal dat je meer kracht moet zetten, maar dat went wel. De oude plaat was amper vet. Afgedaan met remmenreiniger en toen was het klaar. Ik denk dat de meeste olie op de drukgroep heeft gezeten en dat net dat dunne filmpje in combinatie met een misschien niet meer helemaal goed werkende drukgroep de boel verknoeid heeft.
Koppeling zit nog wat diep dus daar is nog een rondje ontluchten nodig. Wat lastiger is is dat het gaspedaal niet lekker gaat. Al sinds een tijdje moet ik voor ik start een paar keer hard trappen om dat zonder te blijven steken in beweging te krijgen. En nu ging de gasklep ook niet goed dicht waardoor het stationair toerental veel te hoog blijft. Maar eens bij het gaspedaal gaan kijken.
Alex
Koppeling zit nog wat diep dus daar is nog een rondje ontluchten nodig. Wat lastiger is is dat het gaspedaal niet lekker gaat. Al sinds een tijdje moet ik voor ik start een paar keer hard trappen om dat zonder te blijven steken in beweging te krijgen. En nu ging de gasklep ook niet goed dicht waardoor het stationair toerental veel te hoog blijft. Maar eens bij het gaspedaal gaan kijken.
Alex