help!!!!!!!!!

1984-1997
Plaats reactie
WJ
Geregistreerd lid

help!!!!!!!!!

Bericht door WJ » vr 06 jan, 2006 22:42

mijn 9000 turbo verbruikt na het wisselen van de multiriem ongeveer 3 ltr koelvloeistof per dag. Ik kanzo 1,2,3 geen lek in de retourslangen vinden, zou het de koppakking kunnen zijn? Hoe kan ik er achter komen wat het is. En weet iemand de kosten van het vervangen van een koppakking.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 08 jan, 2006 12:49

Als het de koppakking is heb je vaak een mayonaise-achtige substantie aan de peilstok van de olie hangen. Controleer die even. Heb je een behoorlijke witte-rook achter de auto hangen (in ieder geval meer dan voor het hoge verbruik)? Zit zelf eerder te denken aan de waterpomp of een lek in de radiateur.

johnjaap
Geregistreerd lid

Bericht door johnjaap » zo 08 jan, 2006 13:19

Het enige wat én met de multiriem én met de koelvloeistof te maken heeft, is de waterpomp. Lekt 'ie niet?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 08 jan, 2006 13:38

Dat was mijn theorie inderdaad ook...

WJ
Geregistreerd lid

Bericht door WJ » ma 09 jan, 2006 14:51

Bedankt voor de tips, het koelsysteem is dicht, de pomp lekt ook niet maar ben er achter gekomen dat het systeem gewoon te warm wordt en dan onder druk de koelvloeistof er bij het expansietankje eruit perst. Wanneer je dan voorzichtig de dop eraf draait dan kookt het er als het ware bovenuit.

Zou het kunnen liggen aan de thermostaat of heb ik een lek in de cylinderkop of ligt het toch aan de koppakking, de olie is niet vervuild en uit de uitlaat komt ook geen overdadige witte rook.

wie kan me verder helpen.

Wim Jan

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 09 jan, 2006 15:39

Temperatuur-meter loopt dus bijna in het rood neem ik aan? Slaat de koelventilator wel aan?
Als de koelventilator niet aanslaat moet je even kijken naar naar de thermostaat-schakelaar van de koelventilator (waarschijnlijk aan de zijkant van de radiator. Even sluiting maken door met een schroevendraaier beide polen te verbinden, slaat de fan aan dan zit hier het probleem niet. Slaat de fan niet aan dan moet je het schakelaar vervangen.
Anders is de thermostaat in het blok wellicht kapot en moet je die vervangen. Succes in ieder geval.

WJ
Geregistreerd lid

Bericht door WJ » ma 09 jan, 2006 18:17

de fan slaat wel aan en inderdaad de temp. meter klimt erg snel wanneer demotor nog koud is. De temp meter gaat bijna in het rode en zakt dan weer naar de helft en blijft dit herhalen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 09 jan, 2006 20:07

Klinkt alsof de thermostaat van de motor niet meer in orde is, anders kan de temperatuur niet zo hoog komen. Vervangen is niet zo moeilijk en het onderdeel is ook niet zo duur (in het geval van een 90 en een 900 in ieder geval). Zou er niet al te lang mee door blijven rijden, is niet echt super voor de motor.

WJ
Geregistreerd lid

Bericht door WJ » di 10 jan, 2006 1:32

gele aero,

bedankt voor de input. Ga het morgen nog even regelen. Bij Elferink in Enter vragen ze 10,00 voor een thermostaat, ik hoop idd dat het niet te veel werk is, ben niet zo'n doe het zelver.

WJ
Geregistreerd lid

Bericht door WJ » di 10 jan, 2006 12:17

Elzebroek in Deventer gebeld vanochtend en die wisten me meteen te zeggen dat het de koppakking is (temp loopt op en daalt weer, vise versa en door de kapotte koppakking zouden er uitlaatgassen in het koelsysteem komen die het opwarmen). Kost me ruim een dag en 600,00 euro. Is dit een redelijke prijs?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » di 10 jan, 2006 12:20

Bel eens naar een andere garage met de vraag wat het vervangen van de pakking kost... dan heb je een second opinion!

Ik zit zelf bij Dekkers in Rosmalen.

http://www.autobedrijfdekkers.nl/

Succes,
Guido

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 10 jan, 2006 21:23

Op zich geen hele slechte prijs, maar ook niet goedkoop. Nadeel is dat het ontzettend veel werk is en vandaar de prijs. Maar voor dit soort grote werkzaamheden zou ik eerst een second-opinion nemen voor de noodzaak van deze reparatie. Of probeer eerste de thermostaat en blijft het probleem dan kan altijd de koppakking vervangen worden.
Misschien zijn er forummers die kunnen bevestigen dat het inderdaad de koppakking is, dat zou ik je niet kunnen zeggen.

Plaats reactie