Hi,
struikelde net bij toeval op dit forum. Ben al drie jaar eigenaar van een 1995 9000CS Burgundy, die me veel rijgenot maar regelmatig ook kopzorgen geeft. In nl.auto en alt.autos.saab heb ik er al eerder over gepost. Het voornaamste probleem is een brakke LPG installatie de de auto al had toen ik hem kocht. Echt een nachtmerrie. Ik rijd vaker met "Check engine" aan dan uit...
(Een deel van) Het probleem was overigens de Lamda sonde die niet goed was. die gaf een tijdje een goed signaal, maar stortte dan in. Resultaat: Schokkend rijden, hoge CO en Check engine... Die sonde is laatst vervangen door een LPG bedrijf, echter die heeft er een generieke (Merk was Hella geloof ik) sonde in gezet. Die regelt nu weliswaar de CO goed, echter Check engine is nu continue aan, zowel op benzine als op LPG. Uitlezen met een TECH2 geeft een probleem in de aarding van de CO sensor aan. Mijn SAAB independent (Dekkers Rosmalen) zegt dat het probleem zeker verholpen is met een nieuwe, orginele SAAB lamda sonde, alleen die kost 234EURO incl BTW. Voordat ik tot zo'n uitgave over ga, wil ik zeker weten dat ik daarmee het gewenste resultaat bereik.
Mijn SAAB vriend heeft zo'n ding niet op de plank liggen, moet hem dus speciaal voor mij bestellen, daarmee zit ik aan die 234 euro vast, ook als het probleem er niet mee verhholpen is. Daar heb ik geen zin in. De wagen kost me al teveel geld, en ik nader het punt van ergennis dat ik óf de hele wagen wegdoe, óf de LPG-installatie eruit gooi...
Zijn er hier mensen die een tip voor me hebben? Kan het echt zo zijn dat een SAAB Lamda Sonde plaatsen het probleem verhelpt? Weet iemand misschien bij een dealer/sloper een exemplaar met dezelfde B204i te staan, waar ik even de sonde uit kan trekken, en zonder aan de hoge kosten vast te zitten kan uitproberen of het probleem ermee verholpen is?
De onderdelendatabase van mijn andere, niet SAAB, garagehouder geeft overigens aan dat voor deze motor een standaard ROMAX sonde van een bepaald type de juiste is (van 98 EURO). Volgend de SAAB man is alle niet orginele SAAB parts imitatie, dus geeft problemen...
Nel
Gedoe met Lambda Sonde (9000CS/B204i)
-
Injectie
- Moderator
Re: Gedoe met Lambda Sonde (9000CS/B204i)
De lambda-sonde van mijn 9000 had ook een massa probleem.
De massa wordt gemaakt via de uitlaat. Als de verschillende tapeinden wat roestig worden. wordt deze aarde slechter. Je kunt het heel simpel oplossen door een Mmssakabeltje van ca 1cm breed te kopen bij je automaterialen handel. Een gewone stroomdraad werkt ook wel. Maar zo'n breede is beter. Deze zet je vast met een slangklem om je lambda sonde. Aan het andere uiteinde zet je een oogje. en deze bevestig je onder een willekeurige bout op je motorblok. Of ergens anders waar je een goeie massa hebt. In 95% van de keren het probleem opgelost. Succes
De massa wordt gemaakt via de uitlaat. Als de verschillende tapeinden wat roestig worden. wordt deze aarde slechter. Je kunt het heel simpel oplossen door een Mmssakabeltje van ca 1cm breed te kopen bij je automaterialen handel. Een gewone stroomdraad werkt ook wel. Maar zo'n breede is beter. Deze zet je vast met een slangklem om je lambda sonde. Aan het andere uiteinde zet je een oogje. en deze bevestig je onder een willekeurige bout op je motorblok. Of ergens anders waar je een goeie massa hebt. In 95% van de keren het probleem opgelost. Succes
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Kan ik dat uitproberen door bijvoorbeeld tijdelijk een massa-verbinding te maken door bijvoorbeeld een startkabel tussen de sonde en een massapunt (of zelfs de -pool van de accu) te zetten. Moet het check engine lampje dan vanzelf uitgaan? Of eerst een keer de computer resetten (accu eraf) en kijken of het lampje terugkomt?
Ik heb sinds die nieuwe sonde erin steekt nog wel eens de CO en het signaal van de lambda laten meten, maar dat was allemaal perfect.
Ik heb sinds die nieuwe sonde erin steekt nog wel eens de CO en het signaal van de lambda laten meten, maar dat was allemaal perfect.
-
Injectie
- Moderator
ZO zo je het even kune proberen. Ik den k wel dat je dan de computer even moet resetten. ik heb het nooit geprobeerd zonder reset
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Injectie,
Ik zie dat je SAAB monteur bent... Wat denk je van het verhaal dat mijn garage hield, dat alle imitatie Lambda Sonde's (die allemaal rond de 100 euri kosten) niet best zijn en dat een originele sonde van 200+ Euro het probleem zou verhelpen? Ik kan me namelijk niet voorsellen dat dat klopt. SAAB maakt toch zeker niet zélf zijn lambda sonde's, en koopt die toch gewoon in bij een producent (zoals HELLA of ROMAX)...
Misschien zijn er wel verschillende types voor verschillende auto's of types motormanagement, maar als je de goede spec hebt, zoals degene die uit de onderdelencomputer bij mijn andere garage kwam, mag dat toch geen storingen geven?
Ik zie dat je SAAB monteur bent... Wat denk je van het verhaal dat mijn garage hield, dat alle imitatie Lambda Sonde's (die allemaal rond de 100 euri kosten) niet best zijn en dat een originele sonde van 200+ Euro het probleem zou verhelpen? Ik kan me namelijk niet voorsellen dat dat klopt. SAAB maakt toch zeker niet zélf zijn lambda sonde's, en koopt die toch gewoon in bij een producent (zoals HELLA of ROMAX)...
Misschien zijn er wel verschillende types voor verschillende auto's of types motormanagement, maar als je de goede spec hebt, zoals degene die uit de onderdelencomputer bij mijn andere garage kwam, mag dat toch geen storingen geven?
-
Injectie
- Moderator
Hmm Saab Gebruikt Bosch sensors.
Een Bosch dealer kan je er wel aan helpen.
Een Bosch dealer kan je er wel aan helpen.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Injectie schreef:ZO zo je het even kune proberen. Ik den k wel dat je dan de computer even moet resetten. ik heb het nooit geprobeerd zonder reset
Dammit, ik had de hoop dat ik het eindelijk opgelost had. Of kan ik nog iets over het hoofd hebben gezien? Als ik die startkabel op de lambdasonde klem, dan moet hij toch voldoende contact maken...?
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
Mijn garagehouder zag ik twee weken geleden, toen hij de CO meette van de auto, ook met een startkabel bezig onder de kap. Toen bleef het "check engine" lichtje wél weg... Toen ik bij hem wegreed ging het na twee minuten weer aan. Ik heb hem net gebeld om uitleg te vragen, en hij zei dat hij de kabel niet op de lambda sonde maar gewoon ergens op het blok had geplaatst, omdat hij dacht dat de motor als geheel niet genoeg massa maakte... Nou breekt mijn klomp... Klinkt dit bekend??
Ik ga vanavond nog maar eens bij hem langs, want ook de kabel op de motor klemmen gaf bij mij niet gewenste resultaat. Zal wel iets voor monteurs zijn, iets dat leken niet zomaar zelf moeten doen...
Nel
Ik ga vanavond nog maar eens bij hem langs, want ook de kabel op de motor klemmen gaf bij mij niet gewenste resultaat. Zal wel iets voor monteurs zijn, iets dat leken niet zomaar zelf moeten doen...
Nel