Snelheidsmeter, km teller en cruise control doen het niet

1984-1997
Plaats reactie
Borbor
Geregistreerd lid

Snelheidsmeter, km teller en cruise control doen het niet

Bericht door Borbor » ma 29 mar, 2004 20:40

Sinds een paar dagen blijft af en toe het beruchte TCS CTRL lichtje branden nadat ik mijn auto (Saab 9000 2.3 16 Turbo uit 1991) heb gestart. Het gaspedaal wordt dan een stuk zwaarder om in te trappen wanneer dat lampje brandt. De motor draait stationair dan tevens heel onregelmatig en slaat dan dus wel eens af wanneer ik moet afremmen.

Gisteren is dat dus weer een paar keer gebeurd. Tijdens een van de keren dat ik gisteren moest herstarten hoorde ik een soort tick en sindsdien doet m'n snelheidsmeter, km teller en cruise control het niet meer. M'n ACC doet het trouwens nog wel. Wat zou dit kunnen zijn?
Heeft iemand dit misschien eerder meegemaakt of heeft iemand enig idee waar het probleem zou kunnen zitten?

Bij voorbaat dank...

Jelmer
Geregistreerd lid

Re: Snelheidsmeter, km teller en cruise control doen het nie

Bericht door Jelmer » ma 29 mar, 2004 21:22

Misschien is een zekering van het dashboard gesprongen?

Borbor
Geregistreerd lid

Bericht door Borbor » di 30 mar, 2004 0:17

Hmmm, kortsluiting, dat is een idee, komende dagen maar 's gaan kijken.

Wat betreft dat TCS probleem: het schijnt dat alle vier wielen een sensor hebben die de omwentelingen registreren van ieder wiel. Wanneer er troep (b.v. kleine stukjes metaal) de wielen vervuilen dan kan het soms gebeuren dat een sensor meer omwentelingen registreert dan daadwerkelijk het geval is waardoor de TCS constant wordt geactiveerd. Het klinkt vrij logisch.

Borbor
Geregistreerd lid

Bericht door Borbor » wo 05 mei, 2004 0:15

Ik heb hem uiteindelijk maar weg gebracht naar een bevriend monteur. Bleek dat de vorige eigenaar waarschijnlijk een tweedehands accu erin had laten zetten, deze was namelijk accu zuur gaan lekken. De kabelgoot was dus hierdoor beschadigd (geoxideerd koper) en veroorzaakte daardoor dus soms kortsluiting. Dus nu maar een onderhoudvrije accu erin laten zetten. Het geoxideerde koper moest daarnaast verwijderd worden en de bedrading opnieuw ingetaped. Hij heeft meteen ook m'n probleem opgelost van een te snel fluitende turbo door een paar kleppen goed af te stellen. Verder moest er nog een magneetklep vervangen worden. Het heeft even geduurd maar als het goed is is m'n wagen aanstaande vrijdag weer tip top in orde.

Plaats reactie