Ruitenwisservloeistof lekkage onder rechtervoorscherm

1984-1997
Plaats reactie
Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » za 25 feb, 2006 19:35

Hallo,

Een nieuw probleem. Vandaag zag ik de ruitenwisservloeistof wegdruppelen onder aan het rechter voorscherm. Nu zit dat dus helemaal ingepakt, je kan er moeilijk bij om te zien wat er precies aan de hand is. Bovendien trok ik een rubbermatje voor de helft los aan de binnenzijde van de wielkast (was niet nodig geweest) maar nu willen die rubberen "pluggen" niet meer in de gaatjes blijven steken, hoe hard je ook duwt. Dus toch maar naar de garage?

mailmichiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mailmichiel » za 25 feb, 2006 22:56

Hoi Olrik,

Waarschijnlijk bedoel je dat het onder het reservoir van de ruitensproeiervloeistof lekt. Dat heb ik ook gehad. Je kunt van boven, achter het tankje langs. Je kunt dan de rubber slang voelen die uit het tankje komt.

Als je water in het tankje gooit, voel je vanzelf waar het nat wordt. Een van de verloop/T stukjes is waarschijnlijk lek. Als je de slangetjes er even afprutst, kun je dat dingetje er zo uit halen.

Je kunt dan het dekseltje eraf halen (met een aardappelschilmesje of zo). Je ziet dan en rubbertje en dat moet dicht zijn. Als daar een gaatje inzit is dat de oorzaak van de lekkage. Ik heb er een plasticje overheen gedaan, bijvoorbeeld de sealing van de SAABerichten.

Weer in elkaar drukken, slangetjes erweer op en klaar,

Succes
Michiel

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » za 25 feb, 2006 23:13

Hallo Michiel,

Ik zie dat jouw 9000 uit '93 is, is jouw tankje dan niet aan de bestuurderszijde? M.a.w. ik kan alleen bij de vulopening, maar zie dus niet het reservoir zelf laat staan de slangen. Ik heb de Haynes manual maar erg duidelijk is het nog niet voor me.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » za 25 feb, 2006 23:32

Hallo Olrik,

Ik heb dat ook eens gehad met mijn 9000 van 1996. Dat is toen door de garage verholpen en dat was een kwestie van een kunsstof beschermplaat rechtsvoor onder losschroeven en dan kon je bij de T-stukjes. Daar was toen 1 van kapot. :) Mogelijk dat dit bij jouw hetzelfde euvel is.

edwardk
Geregistreerd lid

re

Bericht door edwardk » za 25 feb, 2006 23:49

Waarschijnlijk een lekkend terugslagklepje,die dingetjes die tussen de rubberen slangetjes zitten, gewoon een nieuwe halen bij de dealer en klaar is Olrik. bij mij ook regelmatig vervangen, heb er tegenwoordig een aantal reserve in de auto, vervangen is als je weet weke het is en hoe het moet zo gebeurd.(inwendig gaan de membraampjes kapot, of verteren na verloop van tijd.BIj mij raken ze aan getast door de ruitensproeiervloeistof, ik gooi er ethanolhoudende vloeistof in(maakt beter schoon),maar tast de membraampjes van de klepjes aan.

9000anni
Geregistreerd lid

Bericht door 9000anni » zo 26 feb, 2006 14:04

Heb net hetzelfde gehad. Om er bij te kunnen: wiel eraf en binnenscherm demonteren. Behalve dat de koppelstukje kunnen gaan lekken worden de slangetjes door de tijd en de motorwarmte stugger en dan glijden ze van de nippels af. Je kan ze het beste allemaal even nakijken en dan vervangen. Ik had het een tijdje geleden al eens gedaan maar toen één slangetje laten zitten omdat het goed leek. Die was dus van de week aan de beurt :oops:

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » ma 27 feb, 2006 2:24

Dank voor de reacties.
Heb ondertussen ondervonden dat m'n ramen nog steeds schoon te maken zijn, er is dus blijkbaar géén breuk in het gebeuren. Dus ik wacht waarschijnlijk tot m'n kleine beurt net voor de maand mei aangezien ik niet zo'n sleuteraar ben. Ik vind het wel jammer dat ik dat rubber matje in de wielkast voor de helft heb losgetrokken, krijg het echt met géén mogelijkheid meer goed op z'n plaats.

MarkKh
Geregistreerd lid

Bericht door MarkKh » ma 27 feb, 2006 11:04

Dat rubber matje kan je misschien wel weer op zijn plaats krijgen door de "puntjes" een beetje in te vetten met vaseline oid... dan worden ze lekker soepel en gaan ze makkelijker terug... succes!

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » vr 05 mei, 2006 20:38

Olrik schreef:Dank voor de reacties.
Heb ondertussen ondervonden dat m'n ramen nog steeds schoon te maken zijn, er is dus blijkbaar géén breuk in het gebeuren. Dus ik wacht waarschijnlijk tot m'n kleine beurt net voor de maand mei aangezien ik niet zo'n sleuteraar ben. Ik vind het wel jammer dat ik dat rubber matje in de wielkast voor de helft heb losgetrokken, krijg het echt met géén mogelijkheid meer goed op z'n plaats.
Ben afgelopen woensdag naar Autobedrijf G.J. van Leenen geweest voor de APK keuring en klein onderhoud. Alles goed behalve dat het tankje voor de ruitenwisservloeistof lek blijkt te zijn. Daarvoor zou het zijscherm verwijderd moeten worden om het tankje te vervangen voor een nieuwe. Het blijkt helaas niet aan de T stukjes of de slangen te liggen.

MarkKh
Geregistreerd lid

Bericht door MarkKh » za 06 mei, 2006 11:33

Olrik schreef:
Ben afgelopen woensdag naar Autobedrijf G.J. van Leenen geweest voor de APK keuring en klein onderhoud. Alles goed behalve dat het tankje voor de ruitenwisservloeistof lek blijkt te zijn. Daarvoor zou het zijscherm verwijderd moeten worden om het tankje te vervangen voor een nieuwe. Het blijkt helaas niet aan de T stukjes of de slangen te liggen.
dat is onzin! Het zijscherm hoeft er niet af... ik heb inmiddels bij twee 9000's het tankje vervangen...

Je kan door het rechterwiel eraf te halen, de kunststof binnenkant van de wielkast weghalen, als je dan de onderplaat onder het tankje weghaalt, kan je met een beetje gepruts makkelijk bij het tankje...

suc6!

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » za 06 mei, 2006 20:13

MarkKh schreef:
Olrik schreef:
dat is onzin! Het zijscherm hoeft er niet af... ik heb inmiddels bij twee 9000's het tankje vervangen...

Je kan door het rechterwiel eraf te halen, de kunststof binnenkant van de wielkast weghalen, als je dan de onderplaat onder het tankje weghaalt, kan je met een beetje gepruts makkelijk bij het tankje...

suc6!

Dank hiervoor, zal van Leenen dit vertellen als ik hem dat tankje laat bestellen. Eigenlijk zou hij dit toch wel moeten weten vind ik.
Raar eigenlijk dat zo'n tankje zelf kapot kan gaan.

Plaats reactie