Saab 9000 2.0lpt SE 1996 viel me tegen

1984-1997
Xander
Geregistreerd lid

Saab 9000 2.0lpt SE 1996 viel me tegen

Bericht door Xander » vr 31 mar, 2006 21:42

Vanmiddag proef wezen rijden in een saab 9000 2.0lpt(190.000km) automaat. Viel me kwa motorvermogen toch een beetje tegen eigenlijk. Ik heb zelf een niet saab met een 2.9 V6, maar dat is een oude motor met maar 2 kleppen per cylinder en "maar" 145pk en weegt 1340 kilo, dus maar iets lichter. Maar hij is toch een stuk sneller(maar wel minder zuinig). Nu zei de verkoper tegen mij dat een 2.3lpt niet veel sneller is.Is een 2.3 volle turbo wel veel sneller? Verder was het best een aardige auto alleen toen die warm was vond ik dat hij stationair redelijk bromde. Nu weet ik wel dat je als je echt snel wilt een areo moet kopen maar daar schijnt het onderhoud weer behoorlijk prijzig van te zijn. Een 9-5 lijkt me nog mooier maar dat ligt net boven mijn budget.Kan iemand me nog tips geven?

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » vr 31 mar, 2006 21:47

Misschien ligt het aan de automaat dat ie wat traag overkomt? Volgens de boekjes is een automaat toch altijd wat trager dan een handbak of loop ik nu uit m'n nek te l*llen?

Xander
Geregistreerd lid

heb nu ook een automaat

Bericht door Xander » vr 31 mar, 2006 21:51

Dus ik weet dat er een kleine vertraging in zit en dat iets vermogen kost. Maar het waren een hoop toeren maar ik vond niet dat het flitsend vooruit kwam. Nu heb ik geen ervaring met lpt dus misschien verwachte ik er te veel van. Mijn vriendin heeft een 900 Turbo 16 S uit 1991. Een stuk lichter is die maar die gaat als de brandweer als de turbo in komt. Dat houd ik zelfs met mijn 2.9 V6 niet bij :wink:

MXL
Geregistreerd lid

Re: heb nu ook een automaat

Bericht door MXL » za 01 apr, 2006 0:06

Xander schreef:Dus ik weet dat er een kleine vertraging in zit en dat iets vermogen kost. Maar het waren een hoop toeren maar ik vond niet dat het flitsend vooruit kwam. Nu heb ik geen ervaring met lpt dus misschien verwachte ik er te veel van. Mijn vriendin heeft een 900 Turbo 16 S uit 1991. Een stuk lichter is die maar die gaat als de brandweer als de turbo in komt. Dat houd ik zelfs met mijn 2.9 V6 niet bij :wink:
Denk er wel aan dat uit deze motor met gemak 225pk te halen valt.

Erik
Lid van verdienste

Re: Saab 9000 2.0lpt SE 1996 viel me tegen

Bericht door Erik » za 01 apr, 2006 0:25

Xander schreef:Nu zei de verkoper tegen mij dat een 2.3lpt niet veel sneller is.
Veel meer koppel en vermogen. De 2.3 is wel degelijk sneller. Voor de verkoper kan het natuurlijk interessant zijn om de 2.0 als vergelijkbaar te benoemen. Zoals MXL zegt voor zo'n 900 euro heb je de 2.0 op 225pk. Maar dat moet je dan wel de moeite waard vinden. Ik zou voor een automaat in ieder geval een 2.3 zoeken. Dat rijdt dan toch mooier dan zo'n scorpio.

Succes

WorldRocker
Geregistreerd lid

Re: Saab 9000 2.0lpt SE 1996 viel me tegen

Bericht door WorldRocker » za 01 apr, 2006 1:07

Xander schreef:Vanmiddag proef wezen rijden in een saab 9000 2.0lpt(190.000km) automaat. Viel me kwa motorvermogen toch een beetje tegen eigenlijk. Ik heb zelf een niet saab met een 2.9 V6, maar dat is een oude motor met maar 2 kleppen per cylinder en "maar" 145pk en weegt 1340 kilo, dus maar iets lichter. Maar hij is toch een stuk sneller(maar wel minder zuinig). Nu zei de verkoper tegen mij dat een 2.3lpt niet veel sneller is.Is een 2.3 volle turbo wel veel sneller? Verder was het best een aardige auto alleen toen die warm was vond ik dat hij stationair redelijk bromde. Nu weet ik wel dat je als je echt snel wilt een areo moet kopen maar daar schijnt het onderhoud weer behoorlijk prijzig van te zijn. Een 9-5 lijkt me nog mooier maar dat ligt net boven mijn budget.Kan iemand me nog tips geven?
Ja, de automaat is meer dan 1,5 second langzaamer (tot 100) dan de 5-bak (5 bak 9,2; Auto 11,0). De 2,3 automaat is sneller dan ze allerbei (8,5). De 2,3 turbo doet het rond de 7 seconden. De Aero rond de 6,5 seconden.

Xander
Geregistreerd lid

2.3 dus

Bericht door Xander » za 01 apr, 2006 7:45

Dan ga ik denk ik maar opzoek naar een 2.3. Maar wat voor wijziging vind er plaats om die 225pk eruit te halen? En slijt de motor hierdoor niet enorm veel sneller?
En hoe weet iedereen dat het om een scorpio gaat. :? (Op een ander forum wisten ze dat ook al). Had ik er express niet bij gezet! :wink:

verde900
Donateur
Donateur

Re: 2.3 dus

Bericht door verde900 » za 01 apr, 2006 8:04

Xander schreef:Dan ga ik denk ik maar opzoek naar een 2.3. Maar wat voor wijziging vind er plaats om die 225pk eruit te halen? En slijt de motor hierdoor niet enorm veel sneller?
En hoe weet iedereen dat het om een scorpio gaat. :? (Op een ander forum wisten ze dat ook al). Had ik er express niet bij gezet! :wink:
Simpel, er is geen enkel ander merk dat uit zo´n grote motor zo weinig vermogen haalde

Xander
Geregistreerd lid

Bericht door Xander » za 01 apr, 2006 8:24

toch rij je voor heel weinig geld erg comfortabel, maar goed die ford steekt zo af tegen die saab 900 turbo S van mijn vriendin. Ik twijfel toch nog aan die auto. Een Saab 9000lpt SE automaat van 1996 met 190.000km voor 3500 euro. Er moet een nieuwe voorruit in, 2 nieuwe banden, nieuwe strip op de voorbumper, motorkap spuiten(vogelpoep opgezeten en steenslag) en een nieuwe accu. Ik kan ze nergens voor die prijs vinden met deze km stand en bouwjaar. Doe ik hier dan toch een goede koop aan?

MXL
Geregistreerd lid

Re: 2.3 dus

Bericht door MXL » za 01 apr, 2006 9:33

Xander schreef:Dan ga ik denk ik maar opzoek naar een 2.3. Maar wat voor wijziging vind er plaats om die 225pk eruit te halen? En slijt de motor hierdoor niet enorm veel sneller?
Tja, 2.9v6, het vermogen, twee kleppen per cylinder, het gewicht van de auto erbij, dat is nog niet zo moeilijk te raden.

Voor wat betreft de stijging naar 225pk, de aanpassingen zijn een andere ecu en een apcklep. Deze APC klep is de klep die standaard in alle niet LPT's gemonteerd zit. Hierdoor stijgt de turbodruk van 0,4 bar naar circa 1,2 bar. De motor kan dit vermogen makkelijk hebben, Maptun levert voor deze motor zelfs kits tot 380pk.

De motoren van saab zijn allemaal modulair opgebouwd, het zijn allemaal dezelfde cylinderblokken, grotendeels dezelfde cylinderkoppen de enige grote verschillen zitten hem in de krukas en de zuigers.

De 2.3 heeft een andere krukas waardoor de slag groter wordt en de motor dus meer inhoud heeft. De turbomotoren hebben andere zuigers waardoor de compressie lager wordt, daarnaast hebben turbomotoren olieinjectoren die de bodem van de zuigers koelen. De standaard vermogens van Saab liggen tussen de 130 en 235pk, dit wordt allemaal uit min of meer de zelfde motor gehaald. Dus een stijging naar 225pk is peanuts.

Voor meer info kijk even op www.maptun.com, dit is een door saabforummers veel gebruikte tuner.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 01 apr, 2006 9:44

Xander schreef:toch rij je voor heel weinig geld erg comfortabel, maar goed die ford steekt zo af tegen die saab 900 turbo S van mijn vriendin. Ik twijfel toch nog aan die auto. Een Saab 9000lpt SE automaat van 1996 met 190.000km voor 3500 euro. Er moet een nieuwe voorruit in, 2 nieuwe banden, nieuwe strip op de voorbumper, motorkap spuiten(vogelpoep opgezeten en steenslag) en een nieuwe accu. Ik kan ze nergens voor die prijs vinden met deze km stand en bouwjaar. Doe ik hier dan toch een goede koop aan?
Scorpio is zeker uniek voor zijn klasse.

Die voorruit kan je via de verzekering doen. Kost je denk ik zo'n 100 euro.
Ken je niemand die de auto voor je beoordelen kan? Anders rijdt je ermee naar een saabdealer voor een aankoopkeuring. Zij kunnen dan in ieder geval de basis bekijken.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 01 apr, 2006 9:58

Xander
Geregistreerd lid

Bericht door Xander » za 01 apr, 2006 11:57

Mooie auto, maar wil een automaat. Bovendien geen turbo, schiet niet op. :wink: Ik heb nog maar een mail gestuurd naar de verkoper wat het me kost als die alles in orde maakt. Bovendien laat ik hem dan eerst ANWB keuren. Er 225pk van maken is wel verleidelijk. Is waarschijnlijk een wereld van schil!

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 01 apr, 2006 12:10

Xander schreef:Mooie auto, maar wil een automaat. Bovendien geen turbo, schiet niet op. :wink: Ik heb nog maar een mail gestuurd naar de verkoper wat het me kost als die alles in orde maakt. Bovendien laat ik hem dan eerst ANWB keuren. Er 225pk van maken is wel verleidelijk. Is waarschijnlijk een wereld van schil!
Het is dan misschien geen automaat maar welzeker een turbo.
Klein puntje van aandacht, een automaat icm met die zo gewenste 225pk is niet de allerduurzaamste combinatie.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 01 apr, 2006 12:44

Xander schreef:Mooie auto, maar wil een automaat. Bovendien geen turbo, schiet niet op. :wink: Ik heb nog maar een mail gestuurd naar de verkoper wat het me kost als die alles in orde maakt. Bovendien laat ik hem dan eerst ANWB keuren. Er 225pk van maken is wel verleidelijk. Is waarschijnlijk een wereld van schil!
Ik heb mijn 9-3 omgebouwd van een 150pk versie naar een 185pk versie, dit was al een wereld van verschil.

Plaats reactie