Niet in 5de versnelling

1984-1997
Plaats reactie
szaab
Geregistreerd lid

Niet in 5de versnelling

Bericht door szaab » vr 14 apr, 2006 23:57

Mijn 9000 wil met geen mogelijkheid in de vijfde versnelling(handgesch.). Ik heb nooit eerder problemen met schakelen of de bak gehad, andere versnellingen gaan heel soepel en zonder bijgeluiden.

De Saab heb ik net opgehaald van de garage waar hij 2.5week heeft gestaan voor de reparatie van een kleine achterschade(plaatwerk) en wat spuitwerk rondom.
Ook is de klok versprongen en werkt het gordellampje niet meer, wat kan hier de oorzaak van zijn? Het schakelplaatje op de pook zit ook ineens recht(zoals het hoort), deze zat bij mij altijd gedraaid en met geen mogelijkheid recht te krijgen.

Iemand een idee hoe het kan dat de vijfde versnelling geblokkeerd wordt :?:

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » zo 16 apr, 2006 0:02

Aanvulling: bij stilstand met of zonder lopende motor gaat de vijfde versn. ook niet, achteruit werkt net als de andere versnellingen prima.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 16 apr, 2006 12:16

Als je de pook naar de 5e versnelling toe beweegt maakt de schakelstang een lichte draaiende beweging ,maar als je schakelstang rubber gedeeltelijk los licht kan deze verdraaiing niet plaats vinden en krijg je hem niet in de versnelling.

RoelTholen
Geregistreerd lid

Bericht door RoelTholen » zo 16 apr, 2006 17:21

jansen schreef:Als je de pook naar de 5e versnelling toe beweegt maakt de schakelstang een lichte draaiende beweging ,maar als je schakelstang rubber gedeeltelijk los licht kan deze verdraaiing niet plaats vinden en krijg je hem niet in de versnelling.
Maar dan vind ik het toch raar dat de achteruit wel werkt... Maar ik denk dat het idd aan je stang rubber licht.

szaab
Geregistreerd lid

Bericht door szaab » zo 16 apr, 2006 22:48

Is dit rubber gemakkelijk te bereiken? Hoe controleer ik of het verkeerd zit en wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Achteruit werkt prima...heel vreemd. Lijkt nu net op een 4bak, de vijf komt in het schakelpatroon helemaal niet meer voor. Kan op het forum ook niks vergelijkbaars vinden. Ga dinsdag wel gelijk even terug naar de garage.

Doezn
Geregistreerd lid

Bericht door Doezn » zo 16 apr, 2006 23:42

Hallo
Ik heb een 9000 CDE van '96 gehad en ik had een gelijkaardige probleem. Ik kon hem echter wel in 5de krijgen maar enkel als ik de veiligheid van de achteruit omhoog trok en dan de pook een klein beetje naar rechts verschoof en dan naar voor. Enkel dan kreeg ik hem in 5de, anders ging het ook totaal niet... Een kennis van mij was eens in Zweden voor zijn werk en die werd naar de luchthaven gevoerd met een saab en die persoon moest ook zo schakelen naar 5de... Weet wel niet meer welk model het was...
Ben met het probleem niet naar een garage geweest en ik heb zo ongeveer een half jaar rondgereden zonder problemen.Dan een ongeval ermee gehad. ;-(+
Je kan eventueel bij niet draaiende motor proberen of het ook zo bij jou is maar ik denk niet dat dat veel zal helpen behalve dat je weet dat er nog een 5de is. :?

Succes
Groeten
Gregory

Plaats reactie