Bovenste motorsteun vervangen

1984-1997
MartinS
Geregistreerd lid

Bovenste motorsteun vervangen

Bericht door MartinS » do 11 mei, 2006 23:50

Ik wil de bovenste motorsteun vervangen. Ik heb het onderdeel reeds in huis (compleet met rubber, besteld bij Elferink). Moet hiervoor de multiriem los. Ik zag nl dat de steun aan de dynamo vast zit. Schiet deze anders door de riemspanning niet van z'n plaats.

Heb gezocht naar dit onderwerp maar zag niets over het eventueel lossen van de multiriem.

Graag advies hierover.

gr. Martin

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » vr 12 mei, 2006 8:00

De multiriem moet inderdaad los, daarna kan je de bevestigingsbout van de dynamo ook los maken. Hierna kan je de steun van de motor af halen om het rubber te vernieuwen.

Voordat je de mulitiriem los maakt is het verstandig om de riemspanner in de huidige stand te fixeren, anders wordt het een heel gedoe om de riem weer te monteren.

MartinS
Geregistreerd lid

Bericht door MartinS » vr 12 mei, 2006 9:11

Bart M,

Je bedoelt eerst ruimte maken door de spanrol in de duwen en dan fixeren.
Waarmee is deze te fixeren. Ik heb begrepen dat er nogal veel spanning op staat.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 12 mei, 2006 9:43

Heb je wel een pers om de steun er in te krijgen? Ik heb zelf de bovenste al gedaan (in de zin van de bovenste die bijna tegen het schutbord aan zit), die steun die vast zit aan de dynamo laat ik maandag doen, leek me iets te veel risico en zonder brug kom je er ernstig moeilijk bij heb ik reeds ervaren. Succes in ieder geval.

MartinS
Geregistreerd lid

Bericht door MartinS » vr 12 mei, 2006 10:47

Gele aero,

Wat voor pers bedoel je?

En die steun die op het motorblok vastzit is toch niet zo moeilijk te demonteren. Een aantal boutje aan het blok en aan de dynamo.

Of denk ik te simplistisch.

gr. Martin

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 12 mei, 2006 10:59

Het rubber zit in de steun geperst, die tik je er niet zomaar even uit. Maar de meeste garages willen hem wel voor een pak koek of 6-pack even eruit drukken en de nieuwe er weer inzetten.
Wat betreft het loshalen; in m'n album zit een foto van de steunen, de bovenste is een kwestie van losschroeven even draaien en hebbes. Maar die bij het blok ging bij mij niet zo soepel en ben er maar mee gestopt en laat het nu maandag doen. De werkruimte van bovenof is belabberd, dus zul je het allemaal van onderen af moeten loshalen, dus is een brug wel handig. Daarnaast moet ook de dynamo los en dat vond ik zelf teveel gedoe om op m'n rug liggend op straat uit te gaan voeren. Hoop dat je zelf meer succes zult hebben.

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » vr 12 mei, 2006 12:37

Bovenop zitten twee steunen; als je toch bezig bent zou ik ze gelijk alletwee vervangen. Ben je daar voorlopig van af. Bij mijn 9000 leek in eerste instantie alleen het rubber bij het blok door, maar vlak daarna bleek ook het rubber bij het schutbord niet meer fris. Is hetzelfde onderdeel, de kosten ervan vallen gelukkig mee.

MartinS
Geregistreerd lid

Bericht door MartinS » vr 12 mei, 2006 13:27

Gele aero,
Ik heb een (gebruikte)steun compleet met (nieuw)rubber bij Elferink gekocht. Dus een pers heb ik niet nodig. Inderdaad moet de steun van de dynamo af en hiervoor moet de spanning van de multiriem af. Ik ga proberen of ik er bij kan.

Bobkoppert,
Het bovenste rubber ziet er nog goed uit. Niet dat ik op kosten wil besparen maar deze heb ik nog niet besteld en wil die andere van het weekend doen.

Allen bedankt voor het meedenken en advies.

gr. Martin

bobkoppert
Geregistreerd lid

Bericht door bobkoppert » vr 12 mei, 2006 13:28

Succes ermee!

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » vr 12 mei, 2006 20:51

Een klemmetje om de riemspanner ingedrukt te houden kun je makkelijk zelf maken (i.i.g. voor het 2,3 blok). Moet je echt doen en in je auto leggen want dat hulpstuk heb je misschien nog wel vaker nodig.

MartinS
Geregistreerd lid

Bericht door MartinS » za 13 mei, 2006 10:30

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » za 13 mei, 2006 10:32

Yep. Die ligt bij mij altijd in de auto.

MartinS
Geregistreerd lid

Bericht door MartinS » za 13 mei, 2006 11:00

Die 2 bouten, moeten die 8mm zijn (staat er niet bij)

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » za 13 mei, 2006 12:34

Bij mij is het M6.

Jacow
Geregistreerd lid

Bericht door Jacow » za 13 mei, 2006 18:05

Robert nog 9000 schreef:Bij mij is het M6.
M6 of M8...that's the question. Lijkt me wel belangrijk als er spanning op komt te staan....wil er zelf ook een maken.....ik gok M6

groetjes,

Jacow

Plaats reactie