wie heeft ervaring met vervangen slave cylinder koppeling

1984-1997
Plaats reactie
René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

wie heeft ervaring met vervangen slave cylinder koppeling

Bericht door René Stoop » wo 05 mei, 2004 13:01

Mijn 9000CSE '94 lekt wat olie in de buurt van de koppeling. Nu heb ik vernomen dat het een kwaaltje is van de 9000 dat de slave cylinder nog al eens wil gaan lekken. Ik heb begrepen dat je de versnellingsbak los kan nemen van de motor zonder dat de gehele motor er uit gehaald hoeft te worden. Er zal dan wel het nodige er omheen moeten verwijderen.

Nu is mijn vraag
Heeft iemand daar ervaring mee deze zelf te vervangen?
Is dat te doen in een dag als je alle onderdelen heb die je moet vervangen?
Is dat zelf te doen zonder dat je op een brug staat?

Injectie
Moderator

Re: wie heeft ervaring met vervangen slave cylinder koppelin

Bericht door Injectie » wo 05 mei, 2004 18:40

Ik heb het een keer of 30 gedaan.
Je moet het subframe gedeeltelijk demonteren. en de inlaatbuis weghalen voor het gemak.. Verder hoef je niet veel te demonteren.

HEt is te doen binnen 6 uur als je alle onderdelen + gereedschap hebt.

Ik heb het nog nooit zonder brug gedaan. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of het je zonder brug lukt.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » wo 05 mei, 2004 20:48

Het lukt ook zonder brug, maar een giraf/hefkraan (of hoe noem je zo'n beest) komt dan toch goed van pas.
Ik heb net een nieuwe clutch slave cylinder besteld in Engeland (scheelde toch een goeie 50€), en hoop het klusje als amateur te klaren op 2 kleine (halve) daagjes.
Subframe links demonteren en de versnellingsbak laten zakken, na ook de aandrijfas verwijderd te hebben en nog een paar dingen zoals de luchtfilterbehuizing en leidingen van deze naar de motor. Ik geloof dat de olie er ook af moet (bij het weghalen van de versnellingsbak in zijn geheel is dit niet nodig). Nieuwe pomp (en afdichtingen) monteren, en nadien het hele boeltje ontluchten.
In theorie is het eenvoudig, maar in de praktijk kan er toch ook wat wringwerk (remlijdingen en frame die in de weg zitten bv) komen bij kijken, en willen niet alle bouten altijd even gemakkelijk los komen.
En een versnellingsbak heeft natuurlijk ook al zijn gewicht...

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » wo 05 mei, 2004 22:08

Ik begrijp dus dat het te doen is, bedankt voor deze info.

Ik heb echter nog een paar vraagjes:
-Gebruik je de giraffe kraan voor de versnelliingsbak te laten zakken/tillen ?
-Ik zag dat een motorsteun op de versnellings bak zit gemonteerd, waar deze motor steun op zit is dat soms het sub-frame?
-Wat de prijs betreft van deze slave-cylinder zou deze bij de dealer €200 gaan kosten, ik ben nog niet instaat geweest ergens anders te informeren of ze deze hebben en wat de prijs dan is. Wat voor prijs hebben jullie ervoor ongeveer betaald?

Tot saabse

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » wo 05 mei, 2004 22:58

René,

Het is idd de versnellingsbak die rond dat beest zijnen nek gehangen wordt :lol:
Afbeelding
En ja de versnellingsbak steunt idd op het subframe.
Bij www.eurocarparts.com kost zo'n slave cylinder minder dan de helft van de prijs die jij opgeeft.

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » wo 05 mei, 2004 23:15

Bedankt voor de gegeven info.

Ik ga opzoek naar die site om de onderdelen te bestellen.

Nogmaals Saabse

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » wo 05 mei, 2004 23:56

Verzending naar Nederland zal waarschijnlijk ook £15 bedragen, maar dat is dan ook goed voor een pakket tot 15kg, en dan kan je ook nog flink besparen door bv filtertjes, bougies (op bv een benzinefilter en 4 bougietjes bespaar je telkens toch ook al minstens 10€)enz meteen mee te bestellen :wink:

REP61
Geregistreerd lid

Bericht door REP61 » vr 07 mei, 2004 16:42

Na montage ontluchten onder druk,met b.v(easy bleed).En je remolie reservoir vullen tot aan de rand.

Plaats reactie