Pech met de 9000.

1984-1997
Plaats reactie
SimonA50

Pech met de 9000.

Bericht door SimonA50 » di 23 mei, 2006 18:27

Pech komt altijd ongelegen zeggen ze...

Nou dat is zo!
Ik was afgelopen zondag, na een paar maanden in Nederland te hebben vertoefd, op weg naar huis in Zweden. Ik was nabij Hengelo de grens gepasseerd en moest water lozen. Even een sanitaire stop gemaakt en weer verder. Dat verder gaan eindigde met een harde klonk op de invoegstrook gevolgt door rare geluiden en een geur van verbrand rubber. Auto gestopt, eerste gedachte was een lekke band. Geen lekke band. Motorkap open, niks ongewoons en de motor loopt als een zonnetje. Ingestapt voorzichtig een klein stukje gereden wat gepaard ging met lawaai en weer die rubber geur. Weer kijken maar dan in de wielkuipen. Wat blijkt? De veer afgebroken! Met een kennis gebeld over hoe en wat en die zei dat er een klein stukje verder een tankstastion, Autohof Salzbergen, is. Daar heel voorzichtig heen gereden en om hulp gebeld. De ADAC kwam die vervolgens een bergingsauto heeft geregeld. Ik heb me naar Hengelo laten brengen en de auto bij auto Janse in Hengelo "gedumpt"
Na een overnachting bij een kennis heb ik mij op maandagochtend gemeld bij auto Janse en het verhaal uitgelegd. Ik ben daar vervolgens meer dan uitstekend geholpen en kon na een paar uurtjes mijn reis weer voortzetten met een andere voorboot en vier nieuwe banden. Vier banden ja, omdat één band dusdanig beschadigt was door die afgebroken veer. En ze eigenlijk toch al aan vervanging toe waren. Vandaar.

Zo, dit wilde ik even met jullie delen :P

Groeten uit een regenachtig Zweden.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Re: Pech met de 9000.

Bericht door gj900 » di 23 mei, 2006 18:49

SimonA50 schreef:Wat blijkt? De veer afgebroken!
Was de veer zelf gebroken of de ophanging de veer (veerschotel)? Ik heb onlangs toen mijn zomerwielen werden gemonteerd gekeken hoe e.e.a. er daar onder uitziet en er blijkt zich erg veel vuil in de veerschotel te nestelen dat natuurlijk roestvorming in de hand werkt. Ook zijn bij mij de plaatjes aan de bovenzijde van de veerpoten (het gedeelte dat je ziet als je de motorkap open doet) geroest, iets dat volgens de dealer heel vaak voorkomt maar niet bedreigend is voor de veiligheid..... Ik hoop er maar het beste van.

PS: regenachtig is hier een understatement... het HOOST!! brrrrr...

SimonA50

Bericht door SimonA50 » di 23 mei, 2006 19:21

De veer zelf was afgebroken. Voor het gemak is de hele veerpoot vervangen. Deze heb ik bij Elferink opgehaald

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » di 23 mei, 2006 23:55

Over een maand of 2 ook een gelijkaardig en toch wel verontrustend voorval gehad: een veer was zich gaan boren in de band. Gelukkig enkel bij het verplaatsen van de wagen, en niet al rijdend.
De veer was blijkbaar van de veerschotel gesprongen :?

Plaats reactie