Constante trilling.

1984-1997
Plaats reactie
Red Arrow #42
Geregistreerd lid

Constante trilling.

Bericht door Red Arrow #42 » do 08 jun, 2006 8:15

Helle guys and girls.

Ik heb nog niet al te lang een 9000 2.3T CSE en deze heeft een trilling in het stuur. Hier was ik overigens al van op de hoogte maar geen reden om deze fantastische auto te laten staan. Hij is wel verlaagd met 215/45/17 velgen echter heb ik een trilling in het stuur. Heb eveneens meerdere topics afgezocht alleen kom ik niet hetzelfde of in ieder geval duidelijk bescreven probleempje tegen. Ik heb namelijk een contante trilling in mijn stuur hard of zacht bocht of niet. Dit wil ik graag verhelpen echter is het in dit geval het wiellager of de homokineet? (Wat is overigens het verschil hiervan?) Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groetjes Vincent

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 08 jun, 2006 10:00

Harde trillingen of lichte trillingen? Heb zelf ook een (heel) lichte trilling in het stuur, maar te licht om me er druk over te maken. Meestal een kwestie van banden balanceren en anders ietwat losse fusees.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » do 08 jun, 2006 10:04

Door de banden te laten uitbalanceren kan het verholpen zijn. Iets minder goed zou zijn dat bv een van de velgen krom is (wat wel vaker gebeurt bij laagprofiel 17"). Nog minder goed zou zijn dat het subframe een tik (reden van verkoop?) gehad heeft.
Het kan een van die 3 zijn, maar het kan ook nog wat anders zijn.

De homokineet is het scharnierende deel aan het eind van je aandrijfas... die in je wiellager steekt

Red Arrow #42
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow #42 » do 08 jun, 2006 13:01

Nee het is toch wel een aanwezige trilling. Ik zou naar mijn idee een slag in mijn wiel moeten hebben om een dergelijk effect te benaderen.
De eigenaar had het reeds over de wiellager. Alleen voordat ik een onderdeel bestel wil ik natuurlijk wel de zekerheid hebben dat hiermee het euvel is verholpen.
Welk effect krijg je indien de homokineet versleten is en welke indien het wiellager versleten is?

Alvast bedankt voor jullie eerdere reacties

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » do 08 jun, 2006 13:27

Ik zou alle wielen even laten balanceren en controleren op rondheid. Als 1 wiel een interne bult heeft dan komt dat snel naar boven. Voel desnoods even met je handen over de banden (vooral loopvlak) om de ronding te controleren of haal ze (de wielen uiteraard) er af en laat ze los rollen over een glad oppervlak. (zitten wel alle wielbouten vast?).

Heb je TCS en ABS? Zo niet dan is de kans groter dat er misschien een plat vlak in 1 van de banden geremd is.

Daarna zou ik pas verder kijken.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 08 jun, 2006 13:48

Een wiellager zou je ook moeten horen als je de trillingen al voelt, naar mijn mening. Denk nog steeds aan je banden en / of balanceren.

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » do 08 jun, 2006 14:30

En een homokineet als je de bochten in gaat, die hoor eigelijk niet als je rechtuit rijd.
En ook ik denk dat het een kwestie is van ballanceren, of een kromme velg.

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » do 08 jun, 2006 14:55

of een bobbel of een platje ..................... op je band

Red Arrow #42
Geregistreerd lid

Bericht door Red Arrow #42 » do 08 jun, 2006 15:45

Ok,

Ik heb inderdaad TCS en ABS, Ga vanavond mijn bouten meteen trachten aan te draaien. Wellicht dat daar iets in zit. Ik houd jullie morgen op de hoogte. Ik hoor meer afrolgeluid van de banden dan van een lager... of deze overmeesteren dit geluid. Ik hoop dat het iets simpels is als jullie beschrijven. Als ik hem nou opkrik zou ik de eventuele speling toch moeten voelen?

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » do 08 jun, 2006 19:07

Heb ongeveer zelfde klachten, tot 100 flink trillen in het stuur, snelheidsafhankelijk en een brom van de voor banden.
Oorzaak vlakke plek op een band.
Voelbaar en ook zichtbaar, voor en achter omgewisseld en klachten waren iets minder maar beste is natuurlijk een nieuwe band.
Kan ook een karkasbreuk zijn maar dan wordt ie echt lastig te sturen.
Daar moet je ook echt niet mee doorrijden.
John

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » do 08 jun, 2006 20:49

Veel wisselende contacten met het wegoppervlak kan tot platjes leiden - zie postbus 51

Nielz
Geregistreerd lid

Bericht door Nielz » vr 09 jun, 2006 21:08

Ik heb met mijn 9000 ook een redelijke trilling (met name in bochten die ik links neem). Deze trilling wordt in mijn geval niet door 1 van de eerder beschreven onderdelen veroorzaakt, maar door de aandrijfas(klos). Deze ga ik binnenkort vervangen.

Plaats reactie