koppeling dood

1984-1997
Plaats reactie
rudolfwillem
Geregistreerd lid

koppeling dood

Bericht door rudolfwillem » wo 21 jun, 2006 19:50

plotseling ligt mijn koppelingspendaal op de bodem. Van de ene dag op de andere. Er zat nog voldoende vloeistof in het reservoir (boven max) en ik kon verder geen lekkage vinden. Het systeem hebben we vervolgens door laten stromen en ontlucht. Resultaat was perfect. Koppelingspendaal weer stijf, zelfs bij het remmen kon ik verbetering merken. Echter het was voor korte duur. Na krap één dag lag 's ochtends toen ik de auto wilde starten het koppelingspendaal nu echt volledig slap op de mat. t'ja wat nu? Zou het de koppelingscylinder bij het pendaal kunnen zijn, of is het echt de motor er uit en koppeling demonteren?
M.a.w. hoe kan ik nou controleren of het bij de motor zit of bij het pendaal? Heeft iemand in de zaal daar een suggestie? Alvast bedankt

En als het ergste het geval blijkt en dat de bak er af moet, zijn er dan dingen dingen/zaken waar we dan gelijk speciaal op moeten letten. Ik verwacht bijvoorbeeld dat mijn koppelingsplaten nog wel goed zullen zijn, omdat de koppeling voor het slappe pendaal gewoon goed functioneerde en hij een krappe 80.000 km geleden is vernieuwd. (Echt bale, helemaal als je dan van te horen krijgt van; "Ja, saab kan vliegtuigen bouwen maar auto's?"en "Als er in Sweden een auto langs de weg staat is het bijna altijd een saab, als ik jou was zou ik voor een volvo kiezen" en "ja, het is eigenlijk een opel, en die koppeling is altijd al een probleem geweest bij saab".... Kortom wie heeft even een opbeurend bericht!!) :cry:

Elmo
Geregistreerd lid

Bericht door Elmo » wo 21 jun, 2006 20:45

Zou het de koppelingscylinder bij het pendaal kunnen zijn
ja

http://www.quasimotors.com/clutch_pedal_problems.htm

Bart M
Geregistreerd lid

Bericht door Bart M » do 22 jun, 2006 11:57

Gisteren zag ik twee Volvo's met pech langs de A12....

Controleer eens of de leiding / slang naar de koppelingscilinder nog open is. Hier is in het verleden een kwaliteitsprobleem mee geweest waardoor de slang inwendig verteerde. Hierdoor komt vervuiling in je vloeistof en raakt het systeem verstopt.

Als dit het niet is, dan heb je pech en is het één van de cilinders.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 22 jun, 2006 12:13

Elmo schreef:
Zou het de koppelingscylinder bij het pendaal kunnen zijn
ja

http://www.quasimotors.com/clutch_pedal_problems.htm
I agree... lucky4u want dat is de 'goedkope' reparatie (250 euro)

rudolfwillem
Geregistreerd lid

koppeling nog steed dood

Bericht door rudolfwillem » zo 16 jul, 2006 23:32

Zoals beschreven hebben we het systeem door laten lopen en ontlucht met een tijdelijk resultaat. Het kan dan toch niet een verstopte slang zijn!

We hebben inmiddels de master cylinder vervangen en hadden het idee dat hiermee het probleem uit de wereld was. Helaas!!! Na een dagje laag het spul (pedaal) weer slap op de mat! :(

Het enige wat ons nu nog te binnen schiet is slave cylinder, dus versnellingsbak verwijderen etc.

Ik zit nog te denken aan poreuze slangen. Is dit realistisch of valse hoop?

Ik krijg er langzamerhand een aardige sik en een lege beurs van. Wanneer het spul uit elkaar ligt krijg je natuurlijk ook weer de moeilijke beslissing koppelingsset gelijk maar vervangen! Deze is al bij 150.000 km vervangen. De teller staat nu op 224.000 en voor het slappe pedaal syndroom werkte de koppeling nog prima. Toch doen of niet! Wat is goede raad, wie vertelt het mij???
:cry:

René Stoop
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door René Stoop » ma 24 jul, 2006 22:22

Controleer of het reservior wel tot het MAXIMUM is gevuld. Ik had ook een degelijke ervaring na het doorspoelen van de olie bij de slave cylinder. Uit eindelijk bleek dat het reservior niet genoeg gevuld was. Het bestaat n.l. uit meerdere compartimenten en als het niveau zakt lijkt als of het niveau nog voldoende is echter dat is het niveau van de remmen. Aan de achterkant zit het gedeelte van de koppeling.

Een ander iets is dat de ontluchtingsnippel bij de slave cylinder iets lekt of niet goed dicht zit waardoor je olie verliest. Handvast is voldoende.

Altijd even een check waard voordat je veel geld gaat uitgeven.

Plaats reactie