Antenne vervangen

1984-1997
Plaats reactie
9000CS2.3
Geregistreerd lid

Antenne vervangen

Bericht door 9000CS2.3 » za 24 jun, 2006 23:34

Wat zijn precies de stappen om de antenne (alleen de spriet) te vervangen van de elektrische antenne?
Moet het hele ding eruit?

Benaero
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Benaero » zo 25 jun, 2006 9:23

In principe hoeft het antennehuis er niet uit. Als je het dopje aan de buitenkant hebt verwijderd dat komt de hele antenne eruit. Mits.........de gekartelde aandrijfstrip niet geknapt is, want dan zul je de boel toch moeten loshalen. Ikzelf heb dat enkele malen gedaan en werd er niet echt vrolijk van. Integendeel. :twisted:

Als je toch een nieuwe spriet (met daar onder aan vast de gekartelde strip) moet hebben, zou je kunnen overwegen om hem door de garage te laten vervangen. Het is namelijk een handigheidje die een ervaren monteur in 2 minuten fikst. Zelf ben je al gauw een uur bezig met alle ergernis daarbij. :wink:

Althans dat is mijn inschatting.

succes Benaero.

9000CS2.3
Geregistreerd lid

Bericht door 9000CS2.3 » ma 26 jun, 2006 13:18

Antenne is vervangen bij de dealer.
Strip met kartels was afgebroken.
Dus de motor moest eruit.

Als de nieuwe antenne omhoog gaat hoor je aan het einde nog wel dat de motor slagen maakt (2 tikken).
De dealer zegt dat dit altijd is 1 of 2 tikken, klopt dat?

Robert nog 9000
Geregistreerd lid

Bericht door Robert nog 9000 » ma 26 jun, 2006 15:02

Ja dat klopt wel. Ik heb hem overigens wel eens zelf vervangen en dat was zo gepiept. Misschien is de plek makkelijker te breiken bij een CD?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » zo 30 jul, 2006 13:27

Ik ben dit ook aan het doen bij mijn CS...

De spriet had een afgebroken strip. Wat is de truuk om er een nieuwe zo gemakkelijk mogelijk in te krijgen.

Ik heb nu de gehele installatie verwijderd (dus incl. motor en beugel). Het huisje open geknutseld en de oude spriet verwijderd (en het restant van de strip). Volgens mij is het handmatig invoeren van de gehele strip - zonder dat de antenne aangesloten zit - zo goed als onmogelijk. Ik heb 'm nu, met de antenne geheel uitgeschoven, erin geplaatst en volgens mij moet nu hetvolgende mogelijk zijn (ga ik zometeen proberen):

1. Auto op contact en radio aan zonder dat de antenne aangeloten is. De antenne wordt dat geheel uitgeschoven (alsthans, dat denkt de auto).

2. Antenne aansluiten, daarna radio uit.

Als het goed is wordt de - volledig uitgeschoven antenne - dan ingetrokken, of heb ik het mis ?

Keep u posted.
Guido

Peter Veeke
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Peter Veeke » zo 30 jul, 2006 14:46

van www.saabsite.com:
Antenna Mast failures generally occur because people ride through the carwash with the antenna up. Once the mast is bent replacement is the only repair. As long as the antenna cord is not broken, repair is fairly simple. Simply remove the 17 or 18 mm nut off the antenna assembly top and pull out the portion of the antenna mast that still remains in the assembly (You may have to turn on the radio when attempting to remove the old antenna mast). Slide the original sleeve over the replacement mast and place the nut over the mast and insert the corded portion of the antenna into the antenna assembly until it reaches the bottom. Have someone turn OFF the radio and slowly rotate the cord clockwise until the corded portion of the antenna is pulled into the antenna assembly. Slide the mast all the way into the assembly and install the nut and tighten slightly! DO NOT WORRY if the mast does not go all the way down at first as it will adjust itself after turning the antenna on and off again.

NOTE: Remember to keep the silver sleeve that goes around the lower portion of the antenna mast as you will want to use the original sleeve as opposed to the one that is supplied with the replacement mast! (The ones that come with the replacement mast are often too thin and will not secure the mast well enough!)

NOTE: There are occasions where the antenna cords break off and will not allow the replacement mast to be pulled in by the rotation of the antenna gear assembly. In this event you will have to remove the antenna assembly and disassemble it and manually remove the broken portion!

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » zo 30 jul, 2006 16:38

Bedankt voor het antwoord Peter!!

Intussen kan ik bevestigen dat mijn methode ook werkte ;-)
Je dient er wel rekening mee te houden dat de metalen constructie waarop de antenne motor bevestigd is contact maakt met de massa van de auto (chassis), anders werkt het geheel niet.

Ik had dus de antenne spriet al deels in de motor geplaatst toen deze open was. Dat lukt met enig gepriegel wel, maar het is geen aanrader.
Al met al ben ik denk ik (incl. demontage en montage) een klein uurtje bezig geweest.

Guido - die weer fatsoenlijke radio ontvangst heeft.

Plaats reactie