paar vragen over 9000 2.3 16v turbo

1984-1997
Plaats reactie
cosworth1978
Geregistreerd lid

Bericht door cosworth1978 » wo 12 jul, 2006 19:22

Beste Mensen
Wie kan mij vertellen waar het interieurfilter zit in een saab 9000 uit `91
en wat is de signaal draad van de kilometerteller en wat is de kleur en waar bevindt die zich ivm navigatie inbouw.

en als laatste vraag wat zijn de zwakheden van de auto.

Gr Oscar

edwardk
Geregistreerd lid

Re: paar vragen over 9000 2.3 16v turbo

Bericht door edwardk » wo 12 jul, 2006 19:31

cosworth1978 schreef: als laatste vraag wat zijn de zwakheden van de auto.

Gr Oscar
sorry, degene die er in rijdt. :wink: de 2.3 T is een TOP blok in combinatie met Turbo bij goed onderhoud.

stiffler58
Geregistreerd lid

Bericht door stiffler58 » do 13 jul, 2006 0:30

Het interieur filter bevind zich bij de aircoverdamper aan de linkerkant van de auto (als je voor de auto staat), onder de plastic kap aan de onderkant van de voorruit. Als je de plastic kap verwijderd zie de airco unit zitten, verwijder het deksel van de airco-unit en je kunt het filter er recht omhoog uittrekken.
Wat betreft de kleuren van de kabeltjes van de snelheidsmeter, de kleuren weet ik niet precies maar de opnemer zit aan de achterkant van de versnellingsbak. Download het saab.pdf bestand van volgende site ( http://www.labann.de/lh/saab.htm )en je ziet op pagina 250 een afbeelding van de achterkant van de klokkenunit met de aansluiting van de snelheidmeter. Met deze informatie moet je eruit kunnen komen. In dit handboek staat verder een mega hoeveelheid informatie voor de saab doe-het-zelf monteur.
Je vraagt verder naar de zwakheden van je saab, ik kan je wel info geven wat ikzelf heb gehad met hetzelfde type welke ik 4 jaar heb gehad (gekocht met +/- 198000 km op de teller verkocht met +/- 247000 km op de teller):

-TCS problemen, gasklephuis moeten vervangen. (duur duur duur +/- 850 euro)
-TCS problemen opnieuw maar niet meer opgelost daar de auto verkocht is geworden. Volgens nieuwe eigenaar en saabdealer moet de tcs computer vervangen worden (ook duur +/- 1200 euro)

Ik weet niet of je saab tcs heeft, indien niet dan zit je goed. Veel saabs met dit systeem hebben er problemen mee, zeker de eerste series met tcs (bj:91/92)

-Koppakking defect, nieuwe pakking en kop direct gereviseerd incl nieuwe klepstoters en distributie vervangen.
-Wiellager defect, nieuw wiellager (is compleet set incl naaf)
-Versnellingbak: lager defect, bak laten reviseren.
-Hydraulische riemspanner defect, vervangen door nieuw exemplaar
-Turbo defect, revisie turbo ingebouwd
-Airco werkte niet goed, niet opgelost ivm tcs problemen (zit gekoppeld aan de tcs computer, indien tcs uitschakeld of een fout melding geeft wordt de aircocompressor uitgeschakeld. Nogmaals heb je geen tcs heb je deze problemen ook niet (althans het uitschakel probleem).
-Elektrische raambediening links en rechts moeten vervangen.
Verder nog wat kleine dingen, maar ondanks alles toch veel plezier gehad van de auto, rijdt geweldig en je hebt altijd power voorhanden. Ik heb nu een 9000 aero van 1993 (maptun stage 3 getuned, gekocht bij elferink zonder tuning in maart 2004). Tot nu toe geen problemen gehad, behalve de airco die moet weer eens nagekeken worden.

Indien je onderdelen nodig hebt kijk eens op www.elferink.nl een zeer prettige firma om zaken mee te doen en ze hebben nagenoeg alles op voorraad, nieuw, gereviseerd of gebruikt.

Veel succes met de 9000, grtz frans

WorldRocker
Geregistreerd lid

Bericht door WorldRocker » za 15 jul, 2006 2:30

Effe over de draad voor de kilometerteller... die is dichter bij dan je denkt. Als je een analoog klok heb dan haal je hem uit en pak die extra stekker die normaal aangesloten is aan de SCC computertje. De groene draad is de draad je zoekt. Als je een SCC computertje hebt in plaats van een analoog klok, dan is het nog makkelijker want als je het SCC uit haalt, de stekker zit achterop de SCC. Het is in ieder geval, de groene draad.

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » za 15 jul, 2006 20:33

Zwakheden van de auto zijn in mijn ogen vooral roest en roest. Moet eigenlijk niet kunnen voor een dergelijke dure auto (nieuwwaarde uiteraard)

edwardk
Geregistreerd lid

Re: paar vragen over 9000 2.3 16v turbo

Bericht door edwardk » za 15 jul, 2006 20:49

Ik weet niet of je saab tcs heeft, indien niet dan zit je goed. Veel saabs met dit systeem hebben er problemen mee, zeker de eerste series met tcs (bj:91/92)
Heb ik vast geluk met mijn 9000 2.3T(90)
Nog nooit iets met het TCS en nog geen Turbo vervangen gekocht met 175000 en nu 345000 km en loopt nog als een speer, misschien beter onderhoud dan. Het is voor mij mijn 4e Saab en de BESTE en BETROUWBAARSTE ooit gereden. De Saab die precies doet wat ik er van verwacht :wink: Heeft mij in 10 jaar tijd nog nooit laten staan. Maar wel op wat gekke plekken roest, maar mag het met 16 jaar oud, ook Saab's roesten :!: , alleen langer :!:

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » za 15 jul, 2006 23:22

Volkswagen en vooral Audi bewijzen dat auto's van 16 jaar en nog ouder niet hoeven te roesten. (uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel) Vorige week kwam ik nog een 94 er 9000 CS tegen met roest op lastige plekken.

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » di 25 jul, 2006 8:13

krokoklaas schreef:Volkswagen en vooral Audi bewijzen dat auto's van 16 jaar en nog ouder niet hoeven te roesten. (uitzonderingen bevestigen uiteraard de regel) Vorige week kwam ik nog een 94 er 9000 CS tegen met roest op lastige plekken.
Bij mij roest op de opstaande rand van de kofferbak. Heeft mij erg verbaasd, mijn auto is minder dan 9 jaar.
Gisteren bij een autoschade bedrijf gevraagd voor de herstelkosten: " al zo'n gauw € 700,- omdat ze ook de bumber willen verwijderen. Bovendien wordt er géén garantie verleend."

Tips zijn welkom.

WorldRocker
Geregistreerd lid

Bericht door WorldRocker » di 25 jul, 2006 22:41

fotos?

Olrik
Geregistreerd lid

Bericht door Olrik » di 25 jul, 2006 23:06

Na eerder een artikel gelezen te hebben in Nr 3 van Saabberichten over Vakgarage Tinga in Leimuiden, ben ik vandaag er maar eens langsgegaan.
Werd er vriendelijk en deskundig te woord gestaan. Heb gewoon pech ermee en zal een paar honderd euro kosten voor herstel. Bumper moet eraf, "stralen" en spuiten. Heb er een goed gevoel bij vind het alleen zonde van het vele geld natuurlijk voor iets wat ik niet verwacht zou hebben.
De opstaande rand is goed bekeken geworden en de rand bestaat uit platen die d.m.v. puntlassen tegenelkaar zitten. En juist op deze punten is het gaan roesten daar waarschijnlijk het water vastgehouden wordt door het afdichtingsrubber. Toch kan ik me ook niet voorstellen dat ik er de enige mee ben......

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » wo 26 jul, 2006 10:26

Als een ´90er 9000 een interieurfilter (pollenfilter) heeft dan zal een ´95 er ok wel een hebben, ziet die op de zelfde plaats, want ik heb voor onze 30.000 beurt alleen olie en lucht filter vervangen (en motorolie)

Peter Veeke
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: paar vragen over 9000 2.3 turbo

Bericht door Peter Veeke » za 29 jul, 2006 10:15

enkele bouten waarmee de kop op het blok is gemonteerd willen wel eens los gaan. Dan moet de kop worden nagetrokken. Dit is iets dat wel vaker bij een 2.3t voorkomt. Meestal heb je dan wat oliezweten tussen kop en blok. Je kunt dat zien als je voor de motor staat; meestal is de aansluiting tussen kop en blok aan de bestuurderskant vettig/olieachtig.

Plaats reactie