Nogmaals... trillen 9000
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Nogmaals... trillen 9000
Hoi,
Iemand enig idee waar het trillen van een 9000 vandaan kan komen.
Symptomen zijn:
- Trillen vanaf +/- 90 km per uur tot ???
- Trillen is minder als ik op de cruise control rij (maar nog duidelijk voelbaar)
- Banden (velgen: 17'' Brio's) zijn al 2x gebalanceerd
- Auto is net APK goedgekeurd door Dekkers in Rosmalen (hetgeen volgens mij uitsluit dat er ergens een ernstig versleten onderdeel in de ophanging of stuurinrichting zit)
- Auto trekt nog steeds licht bij remmen & accelereren.
Zou dit een gevolg kunnen zijn van het feit dat er voor en achter verschillende veren gemonteerd zijn (voor is ie iets verlaagd, achter niet)?
Zou het uitlijnen uitkomst kunnen bieden?
Weet er iemand een paar simpel uit te voeren testjes waarmee zaken uitgesloten dan wel aangetoond kunnen worden? Het stuk voor stuk vervangen van onderdelen is kostbaar en tijdrovend. Als ik een betere aanwijzing zou hebben waar ik het moet zoeken zou dat enorm helpen.
Mijn gedachten / conclusies tot nu toe (niet gezegd dat deze juist zijn):
- omdat de auto nog steeds trilt op de CC, kan het volgens mij niet aan een 'motor onderdeel' liggen (bv. balansassen)
- Omdat de auto zowel in de 4 als in de 5 trilt kan het volgens mij niet aan de versnellingsbak liggen
- Omdat de auto 'zoekt' bij fors accelereren verdenk ik zelf de stijfheid van een of ander rubber bush... of de uitlijning....
Alvast bedankt voor alle hulp,
Guido
Iemand enig idee waar het trillen van een 9000 vandaan kan komen.
Symptomen zijn:
- Trillen vanaf +/- 90 km per uur tot ???
- Trillen is minder als ik op de cruise control rij (maar nog duidelijk voelbaar)
- Banden (velgen: 17'' Brio's) zijn al 2x gebalanceerd
- Auto is net APK goedgekeurd door Dekkers in Rosmalen (hetgeen volgens mij uitsluit dat er ergens een ernstig versleten onderdeel in de ophanging of stuurinrichting zit)
- Auto trekt nog steeds licht bij remmen & accelereren.
Zou dit een gevolg kunnen zijn van het feit dat er voor en achter verschillende veren gemonteerd zijn (voor is ie iets verlaagd, achter niet)?
Zou het uitlijnen uitkomst kunnen bieden?
Weet er iemand een paar simpel uit te voeren testjes waarmee zaken uitgesloten dan wel aangetoond kunnen worden? Het stuk voor stuk vervangen van onderdelen is kostbaar en tijdrovend. Als ik een betere aanwijzing zou hebben waar ik het moet zoeken zou dat enorm helpen.
Mijn gedachten / conclusies tot nu toe (niet gezegd dat deze juist zijn):
- omdat de auto nog steeds trilt op de CC, kan het volgens mij niet aan een 'motor onderdeel' liggen (bv. balansassen)
- Omdat de auto zowel in de 4 als in de 5 trilt kan het volgens mij niet aan de versnellingsbak liggen
- Omdat de auto 'zoekt' bij fors accelereren verdenk ik zelf de stijfheid van een of ander rubber bush... of de uitlijning....
Alvast bedankt voor alle hulp,
Guido
-
brinky
- Donateur

-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Hela,
Dank voor je antwoord.
Dat laatste begrijp ik wel, maar een grove slijtage in bv. de rubbers had dan toch op moeten vallen zou je zeggen?
De aandrijfassen... Ja dat zou kunnen natuurlijk.
Enig idee hoe ik zou kunnen 'aantonen' dat het dat inderdaad is?
Vervangen lijkt me een dure grap nietwaar?
Guido
Dank voor je antwoord.
Dat laatste begrijp ik wel, maar een grove slijtage in bv. de rubbers had dan toch op moeten vallen zou je zeggen?
De aandrijfassen... Ja dat zou kunnen natuurlijk.
Enig idee hoe ik zou kunnen 'aantonen' dat het dat inderdaad is?
Vervangen lijkt me een dure grap nietwaar?
Guido
-
brinky
- Donateur

-
Bart M
- Geregistreerd lid
Aandrijfassen zou je moeten gaan horen, zeker als je de bocht door gaat. Ik heb bij mijn (inmiddels voormalige)900 classic wel eens gehad dat de binnenste homokineet trillen veroorzaakte bij het accelereren. Na demonteren bleek dat deze droog gelopen was en volledig versleten. Dit is overigens voor zover ik weet geen bekend zwak punt van de 9000 maar controleer eens of je hier speling op hebt.
Waarschijnlijker is dat je draagarmrubbers versleten zijn. Dit zou ook het scheeftrekken verklaren en het wordt niet altijd gezien bij de APK. Na vervangen werden de trillingen bij mijn CDE ook minder. Dit is ook een zwak punt bij de 9000. Ze kosten ongeveer €20 per stuk (Elferink) en zijn makkelijk zelf te vervangen.
Waarschijnlijker is dat je draagarmrubbers versleten zijn. Dit zou ook het scheeftrekken verklaren en het wordt niet altijd gezien bij de APK. Na vervangen werden de trillingen bij mijn CDE ook minder. Dit is ook een zwak punt bij de 9000. Ze kosten ongeveer €20 per stuk (Elferink) en zijn makkelijk zelf te vervangen.
-
9000CS2.3
- Geregistreerd lid
Draagarmrubbers
Ik heb ook trillingen (alleen tussen de 80 en 100 km/u, dus niet op de snelweg). Ik heb ook al alles uitgesloten.
Zouden het bij mij dan ook de draagarmrubbers zijn?
En welke moet je dan vervangen (er zitten verschillende per draagarm)?
Kun je kort aangeven wat de stappen zijn om ze te vervangen?
Zouden het bij mij dan ook de draagarmrubbers zijn?
En welke moet je dan vervangen (er zitten verschillende per draagarm)?
Kun je kort aangeven wat de stappen zijn om ze te vervangen?
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
-
autopilot
- Geregistreerd lid
Volgens mij gaat het om de rubbers aan de achterkant van de onderste draagarmen. Het saab nr is 8965253, zie http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2433.
Ik heb ze bij mijn vorige 9000 ook eens vervangen en het stuurde daarna een stuk strakker.
Succes,
JP
[/img]
Ik heb ze bij mijn vorige 9000 ook eens vervangen en het stuurde daarna een stuk strakker.
Succes,
JP
[/img]
-
Manic
- Lid van verdienste
Mijn 9000 trilt ook enigzins bij bepaalde snelheden. Bij mij wordt dit veroorzaakt door een hoogteslag in een van de banden. De bandenboer heeft deze band achterop gelegd zodat ik er minder last van had.
"achterop heb je er wellicht wat minder last van, kijk maar even of het te doen is, banden zijn verder nog te goed om te vervangen, dat kan je altijd nog even bekijken" was zijn relaas.
Ik heb me er maar bij neergelegd en probeer er aan te wennen (merk het al bijna niet meer en anders ga ik iets harder of langzamer rijden). Ik vind het zonde om de banden te vervangen, zijn nog prima verder.
Bandenboer wist me te vertellen dat een hoogteslag niet altijd getraceerd wordt bij het balanceren. Wellicht dat dit ook bij jou aan de orde zal zijn.
Gr,
Dennis
"achterop heb je er wellicht wat minder last van, kijk maar even of het te doen is, banden zijn verder nog te goed om te vervangen, dat kan je altijd nog even bekijken" was zijn relaas.
Ik heb me er maar bij neergelegd en probeer er aan te wennen (merk het al bijna niet meer en anders ga ik iets harder of langzamer rijden). Ik vind het zonde om de banden te vervangen, zijn nog prima verder.
Bandenboer wist me te vertellen dat een hoogteslag niet altijd getraceerd wordt bij het balanceren. Wellicht dat dit ook bij jou aan de orde zal zijn.
Gr,
Dennis
-
9000CS2.3
- Geregistreerd lid
-
autopilot
- Geregistreerd lid
Ik kan het niet beter uitleggen dan op saab9000.com:
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
Denk eraan de bouten met het juiste moment aan te draaien. Als je ze te vast draait kun je ze doldraaien (niet uit eigen ervaring natuurlijk
)
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
Denk eraan de bouten met het juiste moment aan te draaien. Als je ze te vast draait kun je ze doldraaien (niet uit eigen ervaring natuurlijk
-
Manic
- Lid van verdienste
Klopt, vrijwel geheel. Enige trilling is nog wel waarneembaar, maar dat is gewoon resonatie van de achterband.Injectie schreef:Wat ik begreep van Dennis is dat de trilling uit het stuur nu weg is.
Voor de rest voel je het trillen af en toe nog wel, oplossing is simpel: gewoon iets harder of zachter gaan rijden in mijn geval (1 km/h, maakt al een wezenlijk verschil).
Note: Ik probeer zo goedkoop mogelijk met mijn 9000 te rijden wat onderhoud en reparaties betreft. Nieuwe banden zijn voor mij dus uitgesloten wanneer deze verder nog goed zijn op een hoogteslag na.
Gr,
Dennis
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Zat ideeen hoor ik al 
Het feit dat er voor en achter verschillende veren opzitten lijkt jullie geen boosdoener te kunnen zijn?
Ik moet de auto toch nog voor een kleine beurt naar Dekkers doen (voor de vakantie) dus dan kunnen de rubbers direct mee.
Kan ik controleren of die rubbers idd versleten zijn zonder de wieltjes eraf te halen of kom ik er dan niet bij?
Guido
Het feit dat er voor en achter verschillende veren opzitten lijkt jullie geen boosdoener te kunnen zijn?
Ik moet de auto toch nog voor een kleine beurt naar Dekkers doen (voor de vakantie) dus dan kunnen de rubbers direct mee.
Kan ik controleren of die rubbers idd versleten zijn zonder de wieltjes eraf te halen of kom ik er dan niet bij?
Guido