Weet iemand of er in de schakelaars van de koplampverstelling, mistachter-en voorlicht en dashboardverlichtingssterkte lampjes behoren te branden?
Bij mij branden alleen (zeer zwak) het mistachterlicht (rood) en de mistlampschakelaar doet het lichtje het alleen als je de mistlampen inschakelt.
Peter
verlichting instrumenten
-
Doezn
- Geregistreerd lid
Hallo
Normaal moeten ze allemaal branden. Enkel de schakelaar van de voorste mistlichten gaat feller branden als je hem bedient. De mistachterlicht gaat niet feller branden omdat je een aanduiding hebt in het instumentenpaneel.
Ik heb eens het lichtje proberen te wisselen van de schakelaars van de ruiten in de achterportieren en tegen dat ik klaar was moets ik een nieuwe schakelaar kopen.
Met de schakelaars die jij noemt heb ik geen ervaring.
Groeten
Gregory
Normaal moeten ze allemaal branden. Enkel de schakelaar van de voorste mistlichten gaat feller branden als je hem bedient. De mistachterlicht gaat niet feller branden omdat je een aanduiding hebt in het instumentenpaneel.
Ik heb eens het lichtje proberen te wisselen van de schakelaars van de ruiten in de achterportieren en tegen dat ik klaar was moets ik een nieuwe schakelaar kopen.
Met de schakelaars die jij noemt heb ik geen ervaring.
Groeten
Gregory
-
Peter Veeke
- Donateur (4x)

Aansluitend op vorige antwoorden:
De schakelaar van de koplampverstelling bevat een 12Volt draadlampje 4mm dik. Als je de hele schakelaar uit het dashboard haalt kun je het frontje loswippen , daarna de draadjes los solderen, lampje in groen houdertje vervangen en solderen.
De schakelaar van de regelbare dashboardverlichting bevat een klein lampje in een dito fitting. Om het lampje zit groen plastic. In het frontje van de schakelaar zit een rond afdekklepje. Alsje dat verwijdert kun je met een klein schroevendraaiertje de fitting losdraaien.
Het draadlampje kun je simpel bij een electronicazaak kopen (kostte me 95 eurocent), het fittinglampje in elk geval ook bij de dealer.
De schakelaars voor de koplampverstellng en dashboardverlichting zitten stevig vastgeklikt. Je kun ze het beste verwijderen nadat je de schakelaar boven de koplampverstelling hebt verwijderd (wipt relatief makkelijk los, daarna kun je in het dashboardgat gemakkelijk met een vinger bij de schakelaar om die er uit te duwen.
gr Peter
De schakelaar van de koplampverstelling bevat een 12Volt draadlampje 4mm dik. Als je de hele schakelaar uit het dashboard haalt kun je het frontje loswippen , daarna de draadjes los solderen, lampje in groen houdertje vervangen en solderen.
De schakelaar van de regelbare dashboardverlichting bevat een klein lampje in een dito fitting. Om het lampje zit groen plastic. In het frontje van de schakelaar zit een rond afdekklepje. Alsje dat verwijdert kun je met een klein schroevendraaiertje de fitting losdraaien.
Het draadlampje kun je simpel bij een electronicazaak kopen (kostte me 95 eurocent), het fittinglampje in elk geval ook bij de dealer.
De schakelaars voor de koplampverstellng en dashboardverlichting zitten stevig vastgeklikt. Je kun ze het beste verwijderen nadat je de schakelaar boven de koplampverstelling hebt verwijderd (wipt relatief makkelijk los, daarna kun je in het dashboardgat gemakkelijk met een vinger bij de schakelaar om die er uit te duwen.
gr Peter
-
peterberg
- Donateur (3x)

-
Peter Veeke
- Donateur (4x)

duur lampie
Bij 9000 vanaf modeljaar 1995 is de schakelaar/rolknop voor de regelbare dashboardverlichting anders dan daarvoor. Er zit dan geen draadlampje in maar een piepklein groen lampje in fittinkje. Was bij mij kapot. Vandaag een nieuwe gehaald bij een dealer. Kosten: 10 euro 84ct !!!! Jammer dat het geen standaard lampje is, want ik vind wel dat alles moet werken.
Leve de draadlampjes dus...
Leve de draadlampjes dus...
-
jwaterink
- Donateur (6x)

Euhm. Ik heb er ook een paar vervangen. De lokale automaterialenboer had ze zo liggen in blank, groen en blauw. Kosten me daar meende ik 2 euro ex btw. De blanken waren te zwak voor mijn SID. de blauwen waren meer mA. Die zijn normaal voor de klokkenwinkel van een VW. met een mesje heb ik de kousjes om zeep geholpen. Fitting was gelijk.