Volgende project: boost regelen [ vraag ]

1984-1997
Plaats reactie
Dilemma
Geregistreerd lid

Volgende project: boost regelen [ vraag ]

Bericht door Dilemma » di 15 aug, 2006 8:35

Hoi,

Ik ben bezig met een nieuw projectje voor mijn 9000 FPT.
De bedoeling is om elektronisch de maximale boost te kunnen regelen.
Ik wil dit doen (al eens eerder gepost) door de spanningswaarde vanaf de MAP sensor te beinvloeden. Ik heb hiervoor al een schakeling gemaakt die de spanning van de sensor 1:1 doorgeeft tot 2.8 volt (+/- 0.5 bar) en daarna de spanning gaat afzwakken. Zo komt er bij een ingangsspanning van 3.8 (1.1 bar??) volt nog slechts 3.3 (0.8 bar) volt uit de schakeling. Op die manier denkt de ECU dat er minder druk gemaakt wordt dan in werkelijkheid het geval is en zal de einddruk dus hoger uitkomen.
Het principe is simpel denk ik. De afwijking in mengsel verhouding is denk ik weinig. Tenminste, als je de einddruk 'redelijk' houdt.

Nu is mijn vraag - net zo eenvoudig eigenlijk - tot welke druk mag je een FPT belasten (Garret turbo)?

Ik dacht dat dat zo rond de 1.1 bar zat maar zeker weten doe ik dat niet en ik wil eigenlijk weinig risico nemen omdat de auto 250k gelopen heeft.

Weet iemand tevens bij welke druk de fuel-cut optreedt? Ik neem aan dat de ECU dit bij een bepaalde druk doet - die ie niet meer juist kan meten omdat ik de spanning beinvloed, dus ik moet 100% zeker zijn van mijn zaak....

Alvast bedankt voor evt. tips.

Guido

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » ma 21 aug, 2006 19:08

Echt niemand?

MXL
Geregistreerd lid

Re: Volgende project: boost regelen [ vraag ]

Bericht door MXL » ma 21 aug, 2006 20:04

Dilemma schreef:Hoi,

Nu is mijn vraag - net zo eenvoudig eigenlijk - tot welke druk mag je een FPT belasten (Garret turbo)?

Guido
Volgens mij houdt het ergens rond de 1,4bar op, niet dat hij daarna kapot gaat, maar veel meer heeft hij niet in huis.

SimonA50

Re: Volgende project: boost regelen [ vraag ]

Bericht door SimonA50 » ma 21 aug, 2006 20:09

Dilemma schreef:Hoi,

Weet iemand tevens bij welke druk de fuel-cut optreedt? Ik neem aan dat de ECU dit bij een bepaalde druk doet - die ie niet meer juist kan meten omdat ik de spanning beinvloed, dus ik moet 100% zeker zijn van mijn zaak....

Alvast bedankt voor evt. tips.

Guido
Toen mijn 3 wegs ventiel stuk was en de turbo maar bleef doorpompen trad de fuel-cut bij 1.5 - 1.6 bar in werking.

Heb een 9000 2,3 LPT is getuned door maptun stage 1. Bij volgas ligt de druk op 1.1 - 1.3 bar. Heb een turbodrukmeter van Greddy met schaalindeling en kan het dus mooi aflezen wat me turbo doet.

Alfriedel
Geregistreerd lid

Bericht door Alfriedel » di 22 aug, 2006 21:59

Hi,

Ik vroeg mij af hoe kom je aan een turbodrukmeter van bv. Greddy?
Mijn lpt is een beetje lui misschien is de druk te laag of is er een lek.

Fred.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 23 aug, 2006 9:40

Dank voor de antwoorden heren. Ik dacht zelf dat het ergens rond de 1.4 - 1.5 bar lag, maar je moet natuurlijk met overshoot rekening houden :(

Ik heb inmiddels besloten om de MAP sensor niet elektrisch te beinvloeden vanwege het risico op een te arm mengsel met de daarbij behorende hogere ontbrandingstemperatuur (gevaar voor de zuigers). Ik heb gisteren een bleed valve geinstalleerd en ben voorzichtig de druk aan het opbouwen... half slagje bij half slagje...

Ik moet zeggen: waanzin!!!! :shock:
Ik heb nu pas het gevoel dat ik 200 PK' s onder m'n kont heb... dat gaat lekker. Opspoelen van de turbo gaat veel sneller en de einddruk is ook een stuk hoger. Mijn laaddruk naaldje kwam voorheen net niet in het gearceerde gedeelte en dat leek me ook wat weinig. (Misschien iets met de wastegate, afstelling of slijtage ofzo, volgens mijn moet het begin van het rode gedeelte gehaald worden bij volgas op een FPT toch?).
Nu zit ik in het begin van het rode deel en dat scheelt echt een slok op een borrel hoor. Een zetje in de rug is plotseling een trap in de rug geworden. Het fluitje van de turbo is nu ook wat ik ervan zou verwachten...

Nu maar voorzichtig zijn en niet te enthousiast worden....

Tot hoever in het rode komt een standaard Aero (ik weet het: da's een TD04)

Guido

Plaats reactie