Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Inmiddels is begin september de middendemper vervangen, en na de reparatie was het nog niet klaar, en begaf ook het flexibele deel het, dus dat ook vervangen. Bij wat andere inspecties kwam ik van de zomer nogal wat roest plekken tegen, daarvan ook de grootste en meest cruciale laten lassen, want komende week mag ie weer op voor de jaarlijkse keuring.
Ook eindelijk wat cosmetisch werk gedaan, de vervangende achterspoiler en een voorscherm in Java-Black laten spuiten
Ziet er toch weer een stuk beter uit, dan de two-tone met scarabee-green...
Ja de spoiler is helemaal gespoten, dat afwijkende (doffe) randje kon ik op de vorige al niet uitstaan, dus nu mee gespoten
Ook eindelijk wat cosmetisch werk gedaan, de vervangende achterspoiler en een voorscherm in Java-Black laten spuiten
Ziet er toch weer een stuk beter uit, dan de two-tone met scarabee-green...
Ja de spoiler is helemaal gespoten, dat afwijkende (doffe) randje kon ik op de vorige al niet uitstaan, dus nu mee gespoten
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Zo, het is alweer een tijd geleden zie ik…
Gelukkig is er niks schokkends te melden over ‘Black Beauty’
Gister heeft de 9000 een Voorjaarskeuring ondergaan bij Tammeling Autotechniek en zouden we direct alle schokdempers vervangen.
Overall ziet de auto er, ook aan de onderkant, nog prima uit!
Wat roestpreventie is aanstaande dat wel.
Het vervangen van de dempers viel even tegen, de nieuwe voordempers bleken voor een 9-5… De achterdempers laten ook nog even op zich wachten, eerst wat nieuwe rubbers bestellen voor de stabilisatorstang, dan hoeven we niet 2x aan de slag.
Naast de dempers alleen nog een nieuwe ashoes monteren en de aansluiting op de turbo aandraaien.
Wel nog even een nieuwe slangenklem op de tank ontluchting en een stop onder het kleppendeksel zodat de lekkage daar stopt.
Nog op de planning om te doen voor de zomer, eens de versnellingsbak olie vernieuwen
Gelukkig is er niks schokkends te melden over ‘Black Beauty’
Gister heeft de 9000 een Voorjaarskeuring ondergaan bij Tammeling Autotechniek en zouden we direct alle schokdempers vervangen.
Overall ziet de auto er, ook aan de onderkant, nog prima uit!
Wat roestpreventie is aanstaande dat wel.
Het vervangen van de dempers viel even tegen, de nieuwe voordempers bleken voor een 9-5… De achterdempers laten ook nog even op zich wachten, eerst wat nieuwe rubbers bestellen voor de stabilisatorstang, dan hoeven we niet 2x aan de slag.
Naast de dempers alleen nog een nieuwe ashoes monteren en de aansluiting op de turbo aandraaien.
Wel nog even een nieuwe slangenklem op de tank ontluchting en een stop onder het kleppendeksel zodat de lekkage daar stopt.
Nog op de planning om te doen voor de zomer, eens de versnellingsbak olie vernieuwen
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
De afgelopen en komende week rijdt de 9000 op en neer naar de Noordkaap!
Die hebben we gehaald in elk geval
Nu terug naar huis via Finland en de Baltische Staten, als het goed is zondag weer thuis
Die hebben we gehaald in elk geval
Nu terug naar huis via Finland en de Baltische Staten, als het goed is zondag weer thuis
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Leuke rit; ooit gedaan met 900Gls van m’n vader; terug ging de ketting rammelen oid
Zo’n Rolls is ook wel heel gaaf om zo’n rit mee te maken.
Heel relaxed
Zo’n Rolls is ook wel heel gaaf om zo’n rit mee te maken.
Heel relaxed
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
As de RR in goeie conditie was wel misschien, maar met een liter olie op 100 km en matig afgestelde ontsteking is het soms een beetje spannend…Marius0404 schreef:Leuke rit; ooit gedaan met 900Gls van m’n vader; terug ging de ketting rammelen oid
Zo’n Rolls is ook wel heel gaaf om zo’n rit mee te maken.
Heel relaxed
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Vandaag weer op weg naar Zweden!
Helaas na 150km met een (vermoedelijk) kapotte waterpomp gesneuveld…
ANWB/ADAC handelen tot nu toe aardig snel, nu is het wachten op vervangend vervoer
Helaas na 150km met een (vermoedelijk) kapotte waterpomp gesneuveld…
ANWB/ADAC handelen tot nu toe aardig snel, nu is het wachten op vervangend vervoer
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- Saapie
- Donateur (2x)
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Zo’n waterpomp is toch wel ter plekke te fixen?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Niet als de garage tot dinsdag geen tijd heeft of een onderdeel.
Dus recht op vervangend vervoer
Dus recht op vervangend vervoer
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
- Wouter
- Donateur (2x)
- Berichten: 8431
- Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Als je de waterpomp gaat vervangen: ik heb het begin dit jaar nog gedaan en toen bleek dat de twee o-ringen voor het verbindingspijpje tussen het waterpomphuis en het onderblok die bij de SKF waterpomp geleverd werden, een hele slechte pasvorm hadden. Verkeerde diameter en te dun voor de groeven in dat pijpje. Ik heb toen na een mislukte montagepoging (lekkage...) e.e.a. uitgezocht door diverse maten o-ringen bij Technirub.nl te bestellen. Ik zal het even in mijn berging moeten nazoeken, maar daar dan kan ik de juiste maten doorgeven, mocht je dit probleem ook voor willen zijn.
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Ik zou sowieso een originele pomp monteren. Mijn ervaringen met de aftermarket pompen die ik de laatste jaren langs heb zien komen zijn op z'n zachtst gezegd niet zo best, levensduur tussen de 4000 en 40000 km pakweg. Er is kennelijk ooit een hele partij 9000 pompen gedraaid met iets te goedkope lagers. Maakt niet uit of je skf, kuhl, dayco etc neemt, zijn allemaal exact dezelfde pompjes uit dezelfde fabriek in een ander doosje. Leg ze maar eens naast elkaar.
9000 Anniversary 2.3T
- Wouter
- Donateur (2x)
- Berichten: 8431
- Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Maar waar koop je een originele waterpomp? Als je bij de bekende leveranciers een "originele" c.q. OEM waterpomp bestelt, dan krijg je een exemplaar van SKF. De tijd dat er nog onderdelen leverbaar waren in de donkerblauwe Saab-doosjes ligt helaas ver achter ons.9000-95 schreef: ↑do 03 aug, 2023 16:34Ik zou sowieso een originele pomp monteren. Mijn ervaringen met de aftermarket pompen die ik de laatste jaren langs heb zien komen zijn op z'n zachtst gezegd niet zo best, levensduur tussen de 4000 en 40000 km pakweg. Er is kennelijk ooit een hele partij 9000 pompen gedraaid met iets te goedkope lagers. Maakt niet uit of je skf, kuhl, dayco etc neemt, zijn allemaal exact dezelfde pompjes uit dezelfde fabriek in een ander doosje. Leg ze maar eens naast elkaar.
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
ik het er een jaar of 2-3 geleden nog eentje besteld bij JenD. Maar geen idee of ze dat nog steeds aanbieden en wat je dan krijgt tegenwoordig.
Op onderstaande foto links de toen door mij ontvangen "originele" pomp, rechts het standaard aftermarket pompje dat dus onder verschillende namen verkocht wordt. In dit geval kwam hij uit een SKF doosje, zat er 4000km op toen het binnenste lager stuk liep. Die linker pomp zit er inmiddels al weer 80dkm op en still going strong. Dus krijg je er eentje zoals de rechter, zou ik mezelf even achter de oren krabben of je die wel wilt monteren.
Op onderstaande foto links de toen door mij ontvangen "originele" pomp, rechts het standaard aftermarket pompje dat dus onder verschillende namen verkocht wordt. In dit geval kwam hij uit een SKF doosje, zat er 4000km op toen het binnenste lager stuk liep. Die linker pomp zit er inmiddels al weer 80dkm op en still going strong. Dus krijg je er eentje zoals de rechter, zou ik mezelf even achter de oren krabben of je die wel wilt monteren.
9000 Anniversary 2.3T
- redmervand
- Donateur (6x)
- Berichten: 1780
- Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Nou, de vakantie zit er op, en we zijn weer thuisgekomen met de 9000, heeft toch zo'n 360km gereden (de andere 2200 heeft de Polestar prima gedaan).
Die was pas tegen 16u vanmiddag klaar, dus we hadden alweer 1,5 uur zitten wachten bij de garage. Blijkbaar was de pomp lastig te krijgen, die was er pas gistermiddag laat.
Uiteindelijk hebben ze alles gemonteerd, en zijn zonder nattigheid weer thuis gekomen, al was het even wennen na een week zo'n moderne auto te hebben gereden...
Die was pas tegen 16u vanmiddag klaar, dus we hadden alweer 1,5 uur zitten wachten bij de garage. Blijkbaar was de pomp lastig te krijgen, die was er pas gistermiddag laat.
Uiteindelijk hebben ze alles gemonteerd, en zijn zonder nattigheid weer thuis gekomen, al was het even wennen na een week zo'n moderne auto te hebben gereden...
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 362
- Lid geworden op: vr 29 jan, 2010 21:57
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Goed dat de 9000 op eigen kracht weer thuis is!
De onze is nog in Frankrijk. Wel reeds gerepareerd, maar door diverse * ups van de anwb komt die met de platte wagen naar huis.
Ondertussen reizen we verder in een Volvo V90.
De onze is nog in Frankrijk. Wel reeds gerepareerd, maar door diverse * ups van de anwb komt die met de platte wagen naar huis.
Ondertussen reizen we verder in een Volvo V90.
Blije eigenaar van de opknap-anni ;-)
- Wouter
- Donateur (2x)
- Berichten: 8431
- Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Nieuwe 9000 - ‘Black Beauty’
Opmerkelijk. Bij mij zat juist het type waterpomp links op de foto in een SKF doosje.9000-95 schreef: ↑vr 04 aug, 2023 15:38ik het er een jaar of 2-3 geleden nog eentje besteld bij JenD. Maar geen idee of ze dat nog steeds aanbieden en wat je dan krijgt tegenwoordig.
Op onderstaande foto links de toen door mij ontvangen "originele" pomp, rechts het standaard aftermarket pompje dat dus onder verschillende namen verkocht wordt. In dit geval kwam hij uit een SKF doosje, zat er 4000km op toen het binnenste lager stuk liep. Die linker pomp zit er inmiddels al weer 80dkm op en still going strong. Dus krijg je er eentje zoals de rechter, zou ik mezelf even achter de oren krabben of je die wel wilt monteren.