Brommen
-
9000-95
- Donateur

Re: Brommen
Iets meer info zou helpen. Is het afhankelijk van de motor belasting, wat gebeurt er bij gas los. Verandert het als je links/rechts stuurt. Wat gebeurt er in een andere versnelling etc
-
Paulobekio
- Geregistreerd lid
Bij het volgas acceleren. Eigenlijk iedere keer als je gas geeft, en boven de honderd permanent. Maar ook als hij weerstand heeft as je bij t stoplicht op de rem staat en hij staat in drive..
-
9000-95
- Donateur

Begin eens met de motorsteunen te controleren. Vooral die achterste, die gaat vaak stuk als de bovenste te slap wordt.
En uitlaat checken. De simpele test is achter de pijp dicht houden met lopende motor, gaat het ergens sissen dan lekt hij
En uitlaat checken. De simpele test is achter de pijp dicht houden met lopende motor, gaat het ergens sissen dan lekt hij
-
Paulobekio
- Geregistreerd lid
Het brommen wordt steeds erger, vooral als de motor koud is. Als je accelereert maakt ie een diepe dreunende herrie. Terwijl de bak soepel schakelt en er genoeg power is. Sommigen zeggen ‘motorlagers’, anderen balansassen...affijn motor moet open. En dan maar hopen dat t goedkomt...
Heeft iemand ooit zoiets meegemaakt...?
Hgr paolo
Heeft iemand ooit zoiets meegemaakt...?
Hgr paolo
-
9000-95
- Donateur

Kan heel goed, ook gehad op mijn oude blok. Ook sterk dreunen/brommen bij vermogen. Eigenlijk best wel lang mee doorgereden, denk zeker 25 dkm voor de boel openging. Na openmaken bleek de krukas alleen nog op de buitenste twee hoofdlagers te lopen, de middelste drie waren compleet weg en de krukas was ook klaar... Ik reed er gewoon nog mee en ook regelmatig vollast. Drijfstang lagers waren nog als nieuw gek genoeg. Sterke blokken
Balans assen van tijd geeft enorme dreun vanaf ca 3000 rpm, maar onafhankelijk van belasting.
Balans assen van tijd geeft enorme dreun vanaf ca 3000 rpm, maar onafhankelijk van belasting.
-
Paulobekio
- Geregistreerd lid
Dank voor je bericht. Wat heb je uiteindelijk gedaan? Lagers vervangen?
-
mitch291
- Geregistreerd lid
Wat ook nog mogelijk is, zijn je aandrijfassen.
@9000-95 - zeg maar als dit een foute conclusie is
@9000-95 - zeg maar als dit een foute conclusie is
-
Paulobekio
- Geregistreerd lid
Kan ook, maar wat zou ik nou moeten doen? Blok vervangen? Kan dat? Of al die lagers...
-
9000-95
- Donateur

Bij mij was de middelste hoofdlager tap van de krukas al beschadigd, dan gaat lagers wisselen niet lang helpen. Ik heb een ander blok opgebouwd met een goede krukas. Goede b234's zijn er amper te vinden nog, ik zou een gebruikte motor altijd even openmaken voor je hem inbouwt.
Ik zou beginnen met het carter uit te bouwen en de lagers te bekijken. Misschien valt het mee. Ik neem aan dat je voor de hand liggende zaken als motor steunen al gecontroleerd hebt?
Versleten aandrijfassen geven trillingen vergelijkbaar met sterke onbalans in je wielen, voel je ook in het stuur. Zou ik geen brommen willen noemen.
Ik zou beginnen met het carter uit te bouwen en de lagers te bekijken. Misschien valt het mee. Ik neem aan dat je voor de hand liggende zaken als motor steunen al gecontroleerd hebt?
Versleten aandrijfassen geven trillingen vergelijkbaar met sterke onbalans in je wielen, voel je ook in het stuur. Zou ik geen brommen willen noemen.
-
Paulobekio
- Geregistreerd lid
Waarschijnlijk is het en-en. Versleten motor en versleten drijfstangen...
Maar goed hij rijdt nog.
Maar goed hij rijdt nog.
-
9323
- Donateur (2x)

Hoe is het nou met deze auto? Heb wel het een en ander opgevangen, maar ben benieuwd of ie weer in orde is inmiddels...
-
Paulobekio
- Geregistreerd lid
Lennard ofwel Saphire heeft de drijfstanglagers vervangen en de balansassen losgekoppeld, ketting en tandwielen waren versleten. De
Auto rijdt weer. En hoe! Als de brandweer! Heeft
Meer pit. Je hoort de motor wel iets meer dan bij een nieuwe,vooral bij acceleratie, maar hij kan weer een tijdje mee. Is bijna helemaal gereviseerd. Dus leve Lennard, de man met de gouden handen. Zeer secuur gewerkt en voor een goeie prijs! Ik ben blij!!
Auto rijdt weer. En hoe! Als de brandweer! Heeft
Meer pit. Je hoort de motor wel iets meer dan bij een nieuwe,vooral bij acceleratie, maar hij kan weer een tijdje mee. Is bijna helemaal gereviseerd. Dus leve Lennard, de man met de gouden handen. Zeer secuur gewerkt en voor een goeie prijs! Ik ben blij!!