weer die turbo!!
-
Aero Dennis
- Geregistreerd lid
weer die turbo!!
Hallo Saabmannen,
Sinds de aanschaf van mijn 9000 aero begin dit jaar houd ik dit forum scherp in de gaten. Na wat berichten te hebben gelezen over turodrukmeters die halvewege geel blijven staan dacht ik: dat heb ik ook!!!!
Met de bovenste slang van de 3 wegklep eraf idd veel meer vermogen en uiteindelijk die akelig klinkende fuel-cut.
Ik vermoedde dat de DI cassette defekt was want met stationair gasgeven begint hij te ploffen in de uitlaat. Andere DI geleend, ploffen weg, niet meer vermogen.
3 wegklep gecontroleerd, krijgt spanning, Ohmse waardes goed maar met auto op contact komt er een brommend geluid uit??? Hoort dit of is er iets anders aan de hand??? Wie kan mij helpen.
Groetjes Dennis.
Sinds de aanschaf van mijn 9000 aero begin dit jaar houd ik dit forum scherp in de gaten. Na wat berichten te hebben gelezen over turodrukmeters die halvewege geel blijven staan dacht ik: dat heb ik ook!!!!
Met de bovenste slang van de 3 wegklep eraf idd veel meer vermogen en uiteindelijk die akelig klinkende fuel-cut.
Ik vermoedde dat de DI cassette defekt was want met stationair gasgeven begint hij te ploffen in de uitlaat. Andere DI geleend, ploffen weg, niet meer vermogen.
3 wegklep gecontroleerd, krijgt spanning, Ohmse waardes goed maar met auto op contact komt er een brommend geluid uit??? Hoort dit of is er iets anders aan de hand??? Wie kan mij helpen.
Groetjes Dennis.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
-
WorldRocker
- Geregistreerd lid
Re: weer die turbo!!
De brommende geluid is normaal met auto op contact, dus die klep functioneert. Je probleem kan komen door 1. Een defekt of niet funtionerende bougie(s) 2. De stekker op de DI maakt geen goede aansluiting (controleer de contacten op de stekker en de DI). 3. Vuil in de 3 wegklep (schoon maken). 4. Andere electrische problemen zoals de rem licht blijft altijd aan. Ik vermoed de bougie(s) zijn aan vervangen... hoeveel staat er nu op die bougies? Juiste type? (NGK BCP7ES), goed afgesteld (1.0mm +.1, -.0)?Aero Dennis schreef:Hallo Saabmannen,
Groetjes Dennis.
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
Het kan best zijn dat de driewegklep wel nog bromt maar dat ie z'n werk toch niet meer doet.
Het klepje zelf kan afgesleten zijn of naar een kant niet meer volledig kunnen bewegen.
Uitsluiten van mogelijke boosdoeners werkt meestal het beste.
Begin gewoon met vervangen (door een ander exemplaar te plaatsen van een vriendje of een mede-forummer) van onderdelen totdat je weet wat het is.
Vaccuum leidingen al nagezien trouwens?
Guido
Het klepje zelf kan afgesleten zijn of naar een kant niet meer volledig kunnen bewegen.
Uitsluiten van mogelijke boosdoeners werkt meestal het beste.
Begin gewoon met vervangen (door een ander exemplaar te plaatsen van een vriendje of een mede-forummer) van onderdelen totdat je weet wat het is.
Vaccuum leidingen al nagezien trouwens?
Guido
-
WorldRocker
- Geregistreerd lid
-
RoccoH
- Donateur (5x)

Re: weer die turbo!!
Dat zijn dus ZEKER niet de juiste bougies voor een saab met DI die je aanbeveelt!!!WorldRocker schreef:... Ik vermoed de bougie(s) zijn aan vervangen... hoeveel staat er nu op die bougies? Juiste type? (NGK BCP7ES), goed afgesteld (1.0mm +.1, -.0)?
Voor een auto met DI heb je altijd NGK BCPR6of7ES bougies nodig, de R is van levensbelang voor je DI-casette. De afstand moet tussen 1,0 en 1,1 mm zijn.
NGK BCPR7ES-11 bougies zijn af fabriek al afgesteld op 1,1 mm.
bron, o.a.: http://www.thesaabsite.com/9000/9000ign ... linder.htm
-
Dilemma
- Geregistreerd lid
-
WorldRocker
- Geregistreerd lid
-
Aero Dennis
- Geregistreerd lid
Die NGK BCPR7ES-11 bougies zitten er in. Die heb ik bij aanschaf gelijk vervangen. Vacuumslangen gecontroleerd. Ik zuig makkelijk de waste gate open. Heb ook al een andere DI geprobeerd ( van een 9-5 uit 1998). Het ploffen met verhoogd stationair was weg maar de turbodruk bleef 0.4 bar. Basisdruk dus. Hoe zat dat ook al weer met die mosfets??? Kan dat er iets mee te maken hebben.
Bedankt voor jullie reacties
Bedankt voor jullie reacties
-
Erik
- Lid van verdienste
Pas daarmee op. Die van de 9-5 (zwarte DI) is alleen geschikt voor de trionic 7 niet voor de trionic 5 (rode DI) van jouw auto. Jouw auto zal hier niet goed mee draaien.Aero Dennis schreef:Heb ook al een andere DI geprobeerd ( van een 9-5 uit 1998).
De rode schijnt het wel goed te doen op de trionic 7.
-
Injectie
- Moderator
Andersom. Zwart past wel op T5. Rood past NIET op T7.erik schreef:Pas daarmee op. Die van de 9-5 (zwarte DI) is alleen geschikt voor de trionic 7 niet voor de trionic 5 (rode DI) van jouw auto. Jouw auto zal hier niet goed mee draaien.Aero Dennis schreef:Heb ook al een andere DI geprobeerd ( van een 9-5 uit 1998).
De rode schijnt het wel goed te doen op de trionic 7.
-
Erik
- Lid van verdienste
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
-
Aero Dennis
- Geregistreerd lid