temperatuur meter (video)

1984-1997
Plaats reactie
Ruud 9.3
Donateur
Donateur

temperatuur meter (video)

Bericht door Ruud 9.3 » do 17 dec, 2020 22:26

De wijzer van mijn temperatuur meter in het dashboard blijft laag onderin staan.
Ik heb de 9000 aan de Tech2 gehangen voor een test om met stappen van 10 graden een temperatuur signaal maar de meter te zenden.
Daaruit blijkt dat de wijzer een soort dode vlek heeft tussen de 80 en 110 graden.

Hoort dat zo ?
Of moet er iets vervangen worden, en zo ja, wat ?

Zie filmpje
https://youtu.be/BnJmSQWQL7w

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: temperatuur meter (video)

Bericht door gertram » vr 18 dec, 2020 7:42

Zo komen ze uit de fabriek. Schijnbaar bleven de meters van de eerste 9k's wat jojo'en rond 9 uur en daar werden eigenaren zenuwachtig van. Ze hebben dat bij de latere modellen opgevangen door het stuk tussen 8 en 11 uur niet te gebruiken, de wijzer wordt bijgeregeld. Persoonlijk had ik liever een ruststand op 9 uur gezien. Verder heb ik een keer een defecte kachelslang gehad waarbij ik niets op de temperatuurmeter zag. merkte op dat de fan ging nadraaien toen ik uitstapte na een zeer rustige rit en ging toen op onderzoek uit. Vreemde oplossing.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » vr 18 dec, 2020 8:42

Niets om zorgen over te maken dus.

Bedankt voor je bericht Gertram.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » vr 18 dec, 2020 16:51

Kweenie, toch een beetje raar. Bij zowel zowel m'n '94er als MY'97er staat de wijzer netjes op 9 uur als de motor op temperatuur is.

Alex

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » vr 18 dec, 2020 17:26

Grappig.. als kersverse 9000 rijder viel me dit vadaag ook op. In mijn 1997 2.3 anniversery bijft de temp meter ook rond "8 uur" staan. Vroeg me al af of er iets met de thermostaat was. Maar zo hoort het dus

holtwark
Geregistreerd lid

Bericht door holtwark » vr 18 dec, 2020 17:33

wordt de kachel wel goed warm ?

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » vr 18 dec, 2020 19:39

De mijne heeft ook de kwaal dat hij een aantal stappen overslaat.
Mij is destijds in Rhenen verteld dat het een vaker voorkomend probleem is, iets elektrisch/printplaat, waar weinig aan te doen is.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » vr 18 dec, 2020 20:38

Ja, de kachel wordt goed warm.
Ik heb een wagen uit 1997.
Ik las ergens dat de temperatuur sensor in de kop van het blok voor de bouwjaren 1996 tot 1998 anders is dan de bouwjaren daarvoor.
Mogelijk heeft het daar dan mee te maken.

Zolang de kachel inderdaad warm wordt en de radiator ventilator zijn werk doet dan hoef ik mij geen zorgen te maken als ik het zo lees.
Met de ELM327 aangesloten op de OBD2 lees ik een watertemperatuur van max 100 graden af onder het rijden. Dat lijkt goed te zijn.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » za 19 dec, 2020 16:29

Vandaag de praktijk test gedaan.
Bij 103 graden slaat de ventilator achter de radiator aan.

De wijzer in het dashboard beweegt dus niet maar het systeem werkt zoals het moet.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » za 19 dec, 2020 16:40

Ruud 9.3 schreef:
vr 18 dec, 2020 20:38

Zolang de kachel inderdaad warm wordt en de radiator ventilator zijn werk doet dan hoef ik mij geen zorgen te maken als ik het zo lees.
Met de ELM327 aangesloten op de OBD2 lees ik een watertemperatuur van max 100 graden af onder het rijden. Dat lijkt goed te zijn.
Via OBD lees je de sensor van de motormanagement, dit is een andere sensor als die voor de meter.

Plaats reactie