Met veel spul en moeite heb ik een van de fuseekogels losgekregen en een nieuwe gemonteerd. Wat rest zijn de bouten vastzetten. Moet je die dingen al door de gaten van de kogel hebben zitten voordat je de kogel monteert? De achterste en middelste krijg ik met geen mogelijkheid door de gaten heen als de kogel op z'n plaats in het naafhuis zit. Gezien tijdgebrek doe ik ze nu andersom met twee ringetjes aan de onderkant omdat de bouten vrij lang zijn.
Alex
Fuseekogel: richting bouten
-
9323
- Donateur (2x)

Re: Fuseekogel: richting bouten
Hoi, bedoel je de boutjes waarmee je de fusee bevestigt aan de draagarm?
-
Alex B
- Geregistreerd lid
Ja, die bedoel ik. Ondertussen gelukt. Wat ruimte gemaakt met een breekijzer tussen de draagarm en het lagerhuis en toen kreeg ik alles op z'n plaats. Droplink losgehaald en vervangen (brak natuurlijk af) en weer alles opgebouwd. Voelbaar verbetering.
Alex
Alex
-
9323
- Donateur (2x)

Ah top!
Fusee is uitdaging los te krijgen hè. Laatst ook eentje gedaan. Andere kant moet nog.
Fusee is uitdaging los te krijgen hè. Laatst ook eentje gedaan. Andere kant moet nog.
-
9000-95
- Donateur

Dat zijn ze normaal niet. Zeker weten dat je de juiste originele boutjes gebruikt? Zijn zo uit mijn hoofd extra sterke boutjes (10.9 of 12.9), dus niet vervangen door "zomaar" een M8-tje.Alex B schreef: ↑zo 28 feb, 2021 18:16.... omdat de bouten vrij lang zijn.
De twee aan de wielzijde gaan er vrij makkelijk in, de achterste kan lastig zijn. Maar eventueel kan je die ook van onderaf erin steken. Het helpt om de draagarm iets omlaag te trekken, dat lukt gewoon met de hand al. Mits de stabi los gemaakt is natuurlijk.
-
Alex B
- Geregistreerd lid
De enige handleiding die ik zo snel vond was op Saab9000.com en daar werd niet vermeld dat je het beste de nodige ruimte kunt maken door een breekijzer oid tussen draagarm en lagerhuis te zetten en zo de boutjes uit de gaten te krijgen als je beiden van elkaar wringt. Droplink moet dan wel los, anders krijg je erg veel spanning tussen beide delen en wordt het wat eng voor de vingers. De vraag is zelfs of je genoeg ruimte kunt maken als ie vast zit.
In ieder geval leek het onrustige gevoel dat ik linksvoor voelde weg te zijn, dus de combi van nieuwe fuseekogel en droplink lijkt te werken. Morgen op weg naar het werk voelen of de kleine bonkjes die voelbaar waren op een weg met nog wat kleine sneeuw- en ijsplekjes over zijn. Al hoop ik eigenlijk dat de hele boel zal zijn weggedooid
.
Boutjes zaten bij de kogel. Ik had 'm eens flink uit de broek laten hangen en een Febi Bilstein gekocht. Ik heb de oude boutjes al in de vuilnisbak gegooid, dus die lengte vergelijking ga ik niet meer maken.
Alex
In ieder geval leek het onrustige gevoel dat ik linksvoor voelde weg te zijn, dus de combi van nieuwe fuseekogel en droplink lijkt te werken. Morgen op weg naar het werk voelen of de kleine bonkjes die voelbaar waren op een weg met nog wat kleine sneeuw- en ijsplekjes over zijn. Al hoop ik eigenlijk dat de hele boel zal zijn weggedooid
Boutjes zaten bij de kogel. Ik had 'm eens flink uit de broek laten hangen en een Febi Bilstein gekocht. Ik heb de oude boutjes al in de vuilnisbak gegooid, dus die lengte vergelijking ga ik niet meer maken.
Alex
-
9323
- Donateur (2x)

Ik denk ook dat er wat overdreven lange boutjes bij zaten dan. Bij de mijne (van het befaamde merk Stark) zaten mooie korte boutjes die er zonder probleem in konden.
Overigens vond ik die handleiding op saab9000.com ook wat optimistisch. Bij mij moest er een wringijzer en een zware hamer aan te pas komen om de fuseekogel eruit te krijgen
Overigens vond ik die handleiding op saab9000.com ook wat optimistisch. Bij mij moest er een wringijzer en een zware hamer aan te pas komen om de fuseekogel eruit te krijgen