H1 XENON lampen

1984-1997
geert9000
Geregistreerd lid

H1 XENON lampen

Bericht door geert9000 » vr 20 okt, 2006 23:16

Hey,

Een vraagje, heeft hier iemand al ervaring met zulke H1 XENON lampen van 100watt. (zie http://www.ozicars.be/product_info.php? ... 8e12b82fef)

Is dit niet schadelijk voor de koplampspiegels en of voor de houder waar de lampen in gemoteerd zijn?

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » vr 20 okt, 2006 23:27

Hé dit is gek, normaal zien Xenon lampen er iets anders uit en heb je er nog een heel spektakel bij. Zover ik geïnformeerd ben werken Xenon lampen alleen bij hogere voltage's en moeten ze net als TL lampen via een "starter" aan de gang gebracht worden. Deze ballast is aardig aan de maat en moet ergens weggewerkt worden onder de kap. De hier genoemde "Xenon" is gewoon een H1 lampje met wellicht een beetje gas in het bolletje. Een beetje Xenon set kost normaal € 300,00

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » za 21 okt, 2006 1:01

Het zijn inderdaad geen echte xenon lampen (die maar 35w zijn overigens).

Zou het ook niet aanraden ze zijn bijna 2x zo zwaar, gebruiken 2x zoveel stroom, worden warmer et cetera.

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » za 21 okt, 2006 11:30

op marktplaats staat ook een advertentie voor dit soort lampen...

ben ook zeer benieuwd wat men hiervan vind, lijkt mij ook wel wat namelijk...

Troll fan
Geregistreerd lid

Re: H1 XENON lampen

Bericht door Troll fan » za 21 okt, 2006 12:51

geert9000 schreef:Hey,

Een vraagje, heeft hier iemand al ervaring met zulke H1 XENON lampen van 100watt. (zie http://www.ozicars.be/product_info.php? ... 8e12b82fef)

Is dit niet schadelijk voor de koplampspiegels en of voor de houder waar de lampen in gemoteerd zijn?
Dit zijn halogeen lampen gevuld met "xenongas".
Grote onzin (lees oplichterij) want bij een gloeilamp wordt de kleur niet bepaald door het gas maar door de kleur van het glas !

100 Watt is sterk af te raden want trekt meer stroom (kans op schade bedrading), en geeft meer warmte (mogelijk schade aan refelector).

Echte Xenon lampen werken op hoge spanning (er zit een blok bij om deze spanning te maken) en geven bij dezelfde stroom meer licht en minder warmte.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » za 21 okt, 2006 12:52

Dit zijn gewone 100 watt halogeenlampen met een blauwe gloed. Dat deze lampen meer licht opbrengen heeft geen zak te maken met dat blauwe nep xenonlicht, maar puur omdat ze 40 watt meer licht afgeven.

Ja ze doen hun werk goed, maar lampunit wordt veel heter (dus niet voor de kunstoflampen en kleine lampunits of lenslampen). Verder dient ook de bekabeling dit te kunnen hebben (wil meestal wel).

Bij de apk is dit trouwens direct reden voor afkeur.

Ze zijn trouwens bij foutieve afstelling vele malen iritanter voor weggebruikers dan xenon.

geert9000
Geregistreerd lid

Bericht door geert9000 » za 21 okt, 2006 13:03

Heeft er dan iemand al ervaring met de ECHTE inbouw xenonlampen?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 21 okt, 2006 13:05

Ik meen een paar in het 9-3 en/of 9-5 gedeelte.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 21 okt, 2006 13:43

geert9000 schreef:Heeft er dan iemand al ervaring met de ECHTE inbouw xenonlampen?
Ik heb slechte ervaring !
viewtopic.php?t=4854&highlight=xenon

Er is veel Chinese troep te koop, je wordt bedolven met keurmerken die geheel niets zeggen.
CE (= Chinese Exports :lol: ) , ISO9000/9001/140001 , E14 , TUV zeggen helemaal niets over kwaliteit van de lichtbundel.

Als je het voor groot licht gebruikt is er niets aan de hand maar voor dimlicht moet de xenon lamp en reflector goed op elkaar afgestemd zijn, anders verblind je tegenliggers en is de kans op afkeur bij APK groot.

http://www.hella.nl/produktion/HellaNL/ ... geving.jsp

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » za 21 okt, 2006 18:51

Ik heb het verkocht naast mijn andere auto-electronica produkten en terugkijkend heb ik er maar één woord voor. (eigenlijk 2 maar dat staat niet zo netjes) "waardeloos".
Het fatsoenlijk plaatsen van de ballast is bijna altijd een probleem, het plaatsen van het feitelijke lampje wil vaak net niet goed. En dan het ergste storing. Van de 20 verkochte sets heb ik er bij 19 problemen. En als ze er nou klungelig uitzagen kun je nog denken hoe kun je zo stom zijn maar ze zagen er professioneel genoeg uit en de importeur doet nu totaal iets anders

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » za 21 okt, 2006 21:42

geert9000 schreef:Heeft er dan iemand al ervaring met de ECHTE inbouw xenonlampen?
Er bestaan voor een 9000 geen "echte" xenonkoplampen.

geert9000
Geregistreerd lid

Bericht door geert9000 » za 21 okt, 2006 22:28

Waarvoor dient deze H1 lamp dan? Deze kunnen toch perfect worden ingebouwd denk ik?
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... osi_widget

krokoklaas
Geregistreerd lid

Bericht door krokoklaas » za 21 okt, 2006 23:19

Die ebayer doet het wel leuk trouwens of hij vergist zich quote: Inhoud: 1 xenon lampen, 1 ballasten, 1 montage schema. end quote
In dat geval zal je namelijk maar één kant hebben en niet beide kanten. Dan is die prijs ook wel logischer.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 21 okt, 2006 23:38

geert9000 schreef:Waarvoor dient deze H1 lamp dan? Deze kunnen toch perfect worden ingebouwd denk ik?
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dl ... osi_widget
Wat Verde900 bedoelt is dat er nooit originele 9000 Xenon lampen zijn geweest.
De set die je gevonden hebt is inderdaad Xenon en zo te zien heeft de lamp een H1 voet maar of deze goed past en het juiste lichtbeeld geeft is maar de vraag.
Uit eigen ervaring: als de lamp maar 1 mm scheef in de voet zit dan heb je al een verkeerd lichtbeeld.

TUV controleert alleen of de hoogspanningsblokken en stekkers veilig zijn zodat je er geen "opdonder" van krijgt maar TUV zal nooit het lichtbeeld van deze set in een 9000 getest hebben !

Overigens heb je 4x H1 (2x dimlicht en 2x grootlicht).

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » zo 22 okt, 2006 8:12

geert9000 schreef:Waarvoor dient deze H1 lamp dan? Deze kunnen toch perfect worden ingebouwd denk ik?
Wil die misvatting graag voor je opklaren, er is (ook niet door SAAB zelf) NOOIT Xenon gemaakt voor een 9000 dat voldoet aan de
elementaire eisen die mogen worden gesteld aan Xenon, d.w.z. MET automatische hoogteverstelling en aangepaste koplamplenzen,
het is in mijn perceptie dus altijd "goedkope immitatierommel" met potentieel gevaarljke eigenschappen als het gaat om verblinding.
Er zit ook een behoorlijk groot verschil tussen perfect inbouwen en perfect functioneren.

Plaats reactie