9000 Anni 2.0t stationair veel te hoog

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

9000 Anni 2.0t stationair veel te hoog

Bericht door Jungleman » wo 02 jun, 2021 12:35

goeiendag!

na lange tijd auto-/radiostilte weer een bericht uit de Jungle.

Gisteren in de garage in Hilversum samen met collega onze auto's omgewisseld. Onze auto's, dat zijn: zijn Volvo 360 GLS sedan uit 1985 en mijn Saab 9000 CSE Anniversary uit 1998. de wisseling was nodig omdat ik de 9000 weer de weg op wil hebben en meer hij tijd nodig heeft om zijn Volvo rijdbaar te krijgen.

de Saab kon onder eigen stoom de garage uit en in. de Volvo hebben we kunnen duwen, aangezien daar geen motorblok in hangt.

de Saab sloeg direkt aan, en heeft ongeveer 20 minuten gelopen, tijdens de stoelendans. wat ons opviel was, dat de Saab gedurende de volle 20 minuten behoorlijk hoog toerental draaide, bij de 1e start 1500, daarna oplopend tot 2000, en bleef daar hangen tot ik de motor weer uit zette. opvallend daarbij dat er na die 20 minuten een behoorlijke klap warmte van radiateur en turbo kwam.

de situatie:
in 2018 heb ik samen met collega een garage gehuurd en de twee auto's gestald. de Volvo omdat het blok na een ton op LPG zei: 'doe het nu zelf maar, ik krijg geen lood van jou'. de Saab is toen geschorst omdat ik een huis in Soest had gekocht en daar veel aan gerenoveerd moest worden (niet vanwege leeftijd, maar vanwege bouwkwaliteit).
Nu de grootste klussen in Soest voorbij raken, wil ik het Saab-gebeuren weer oppakken (ja, ondanks dat ik BMW rijd :mrgreen: ). en bij huis doe je het toch sneller dan wanneer je eerst 20min in de auto moet zitten.
de vraag is nu: wat veroorzaakt het hoge stationair toerental en het niet willen zakken daarvan?
- de (halve tank) benzine is van 2018, en kan dus verouderd zijn.
- ik ben van plan de rubberen slangetjes te vervangen door (mooi rood) siliconen, zodat dat (in theorie) lekdicht is.
- koelsysteem is vol. aangezien de radiateur warm wordt, ga ik ervan uit dat de thermostaat werkt.

het nalopen van de auto betekent voor mij het volgende:
- remmerij: ik verwacht enkel roestige remschijven en wat vastzittende remblokken. bij de laatste APK zijn er 2 stukjes remleiding vervangen door de APK-garage.
- koeling: nieuwe KVS.
- olie nieuw
- filters nieuw
- bougies nieuw
- 5e versnelling vindbaar maken. nu moet ik het manchet onder de pookknop iets optillen om de 5e in te kunnen leggen.
- WVBWK (WatVerderBovenWaterKomt)

als dat naar behoren werkt, APK en daarna (of misschien wel eerst?) complete uitlaat vervangen vanaf turbo, behalve de kat. ik heb de downpipe met flexdeel vanaf de turbo al liggen en uit de tijd van mijn CD Griffin heb ik nog een 2.5" BSR-uitlaat.

als iemand over bovenstaande oorzaak een zinnig woord kan en wil zeggen, waardeer ik dat zeer.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: 9000 Anni 2.0t stationair veel te hoog

Bericht door Ewout » wo 02 jun, 2021 13:24

Negatieve emoties van de verwaarlozing, die moeten er nu eenmaal uit.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 9000 Anni 2.0t stationair veel te hoog

Bericht door Gele aero » wo 02 jun, 2021 13:34

Rancune van een 9000 dat hij zo lang moet stilstaan!

Maar zonder gekheid; vervang eerst alle vacuumslangen en maak het AIC-ventiel/klep even schoon (die zit toch ook op een Anni?!). Want ik gok dat het daar wel eens mee te maken kan hebben. En als je dan toch bezig bent, even klep van het gasklephuis schoonmaken, wie weet blijft die haken. Zeer overzichtelijke eerste stappen die mogelijk wel gaan helpen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 9000 Anni 2.0t stationair veel te hoog

Bericht door Jungleman » wo 02 jun, 2021 13:55

Tsjah, ik weet het. Prioriteiten, he...

Eerst maar eens de slangetjes vervangen en wat luchtkanaaltjes/klepjes schoonmaken, dus.

Maar liever lang stil laten staan dan uit elkaar (laten) trekken, he.

:O:
(Hopelijk snel :-) )
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 9000 Anni 2.0t stationair veel te hoog

Bericht door 9000-95 » wo 02 jun, 2021 18:16

Waarschijnlijk zit de aic vast gekoekt inderdaad. Demonteren en schoonmaken. Daardoor moet je het knietje voor het gkh demonteren om er een klein beetje bij te kunnen, zit geweldig verstopt dat ding. Dan wat remmen reiniger erdoor en dan iets wat smeert erin spuiten. Je kan het binnen deel met je vinger bewegen, moet soepel gaan.

Verder inderdaad slangetjes checken/vervangen en vergeet het eenweg klepje van de carter ventilatie niet.

Remmen de komende tijd even goed in de gaten houden, of ze niet vast gaan zitten of aanlopen. Af en toe een rondje rond de auto doen na een rit en voelen of er niets heet loopt bij alle vier de wielen.

Aan je lijstje zou ik zeker remvloeistof verversen en systeem spoelen toevoegen. Scheelt op termijn bakken ellende
9000 Anniversary 2.3T

Plaats reactie