1994 9000 CSE die gered moest worden.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Vandaag het uitlaat spruitstuk en inlaat verwijderd. En de tandwielen van de nokkenassen los gehaald.
De geleiders van de distributie waren aardig ingesleten, dus maar meteen een setje besteld, net zo handig om te doen als de kop er toch al af is straks.
De geleiders van de distributie waren aardig ingesleten, dus maar meteen een setje besteld, net zo handig om te doen als de kop er toch al af is straks.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Dit weekeind de kop er af gepakt. Zat inderdaad een gat gebrand tussen de 2e en 3e cylinder. (Dat kan niet meer mooi hebben gelopen )
Op een sloperij zaterdag ook 2 gave spatborden opgehaald. En nog wat klein spul.
-Een vakje aan de rachterkant van de middentunnel op dat kleine stukje tapijt. (handig, gezien die gaan handschoenenvak heeft.)
Voor
Na
-T7 APC klep + stekker en een stuk kabel, uit een 9-3 geknipt
-Hoedenplank die minder verbleekt was dan die ik er nu in had, plus dat hier geen zonneschermpjes op geschroefd zitten.
-rechts buitenspiegel, gezien bij de huidige het glas er af was gevallen en een barst in de behuizing zat.
En nog een beetje kleinmeuk.
-tellerbak met turbodruk meter. (Tja.. Als het al een fpt word, mag die niet missen. )
In ieder geval is het nu zo eerst de kop een keer goed schoonmaken en nameten. Kijken of die gevlakt moet worden. (Kopbouten bewus in het omgekeerde patroon stukje bij beetje los gedraaid om krom trekken te voorkomen.)
De volgende stap zal nu eerst zijn, modderkuip weg, zijdeksel er af, en de distributie en balansas kettingen/geleiders vervangen. Maar daarvoor moet dat spul eerst binnen zijn.
Ook moet ik nu nog een radio zien te vinden, en een nieuwe pookknop. (De huidige had toch een.spontane aanval van lepera, dus die is er niet meer.)
Op een sloperij zaterdag ook 2 gave spatborden opgehaald. En nog wat klein spul.
-Een vakje aan de rachterkant van de middentunnel op dat kleine stukje tapijt. (handig, gezien die gaan handschoenenvak heeft.)
Voor
Na
-T7 APC klep + stekker en een stuk kabel, uit een 9-3 geknipt
-Hoedenplank die minder verbleekt was dan die ik er nu in had, plus dat hier geen zonneschermpjes op geschroefd zitten.
-rechts buitenspiegel, gezien bij de huidige het glas er af was gevallen en een barst in de behuizing zat.
En nog een beetje kleinmeuk.
-tellerbak met turbodruk meter. (Tja.. Als het al een fpt word, mag die niet missen. )
In ieder geval is het nu zo eerst de kop een keer goed schoonmaken en nameten. Kijken of die gevlakt moet worden. (Kopbouten bewus in het omgekeerde patroon stukje bij beetje los gedraaid om krom trekken te voorkomen.)
De volgende stap zal nu eerst zijn, modderkuip weg, zijdeksel er af, en de distributie en balansas kettingen/geleiders vervangen. Maar daarvoor moet dat spul eerst binnen zijn.
Ook moet ik nu nog een radio zien te vinden, en een nieuwe pookknop. (De huidige had toch een.spontane aanval van lepera, dus die is er niet meer.)
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Mooi dat er weer een 9000 gered wordt! Model lijkt langzaam maar zeker uit het verdomhoekje te komen. Het werd tijd.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- VanBunst
- Donateur (9x)
- Berichten: 615
- Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Goed bezig! Lekker ook dat je op de sloop blijkbaar nog e.e.a. kan vinden
9000 2.3 CS lpt Midnight Blue MY1997 (RIP april 2022)
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Nouja, dun gezaaid. Maar was er even voor naar Friesland gereden. (met een 9-5 op lpg.. Ook geen straf)
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Ah ,een tellerbak met turbodrukmeter. Ik vind dat ook echt een must. Wat is er voor lol aan een turbo als je niet kunt zien hoeveel die turbo't? Anyhow, je kunt je originele kilometerstand houden, als je die tellerbak opentrekt en alleen het deel met de brandstof, temperatuur en turbodruk overzet. Spreekt voor zich, als je de tellerbak voor je hebt. Succes.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Naja.. Niet echt een prio.. I know. Maar ik vind het ook wel leuk als je straks niet meer kunt zien dat het origineel geen fpt was.
Dit weekeind de auto onder een afdak gedrukt. Vandaag opgebokt en wat verder gesleuteld. Hoop deze week de ketting er weer op te hebben.
Alleen zal ik de cilinderkop ook nog na moeten meten, of hier iets mee gedaan moet worden verder of niet.
Dit weekeind de auto onder een afdak gedrukt. Vandaag opgebokt en wat verder gesleuteld. Hoop deze week de ketting er weer op te hebben.
Alleen zal ik de cilinderkop ook nog na moeten meten, of hier iets mee gedaan moet worden verder of niet.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden - audio systeem vraagje
De radio van de 9000 werkte niet meer. display kapot (vrijwel onleesbaar) en geen code aanwezig.
Dus de stap naar een andere radio is vrij snel gemaakt.
Nu had ik nog een andere radio liggen, een Sony uit ongeveer die tijd. (Past mooi bij t dash vond ik)
Maar nu zat ik te kijken naar de aansluitingen.
De radio heeft gewoon de 2 8-polige din stekkers.
De auto heeft 1 din stekker voor de voeding. En een 10 polige stekker voor de speakers.
Na wat graafwerk in t dashboard kwam ik de 8 polige din stekker voor de speakers tegen (male/female stekkercombi)
Deze los gehaald, in de radio gedrukt, et voila, we hadden geluid.
Dus die 10 polige stekker moet van een extra versterker zijn (zag idd onder de stoel een zwarte unit zitten)
Nu de vraag, is het mogelijk deze versterker te gebruiken i.c.m. een aftermarket radio?
En als wel, is nog ergens te vinden hoe dit dan aan te sluiten is?
Gr,
Tim
Dus de stap naar een andere radio is vrij snel gemaakt.
Nu had ik nog een andere radio liggen, een Sony uit ongeveer die tijd. (Past mooi bij t dash vond ik)
Maar nu zat ik te kijken naar de aansluitingen.
De radio heeft gewoon de 2 8-polige din stekkers.
De auto heeft 1 din stekker voor de voeding. En een 10 polige stekker voor de speakers.
Na wat graafwerk in t dashboard kwam ik de 8 polige din stekker voor de speakers tegen (male/female stekkercombi)
Deze los gehaald, in de radio gedrukt, et voila, we hadden geluid.
Dus die 10 polige stekker moet van een extra versterker zijn (zag idd onder de stoel een zwarte unit zitten)
Nu de vraag, is het mogelijk deze versterker te gebruiken i.c.m. een aftermarket radio?
En als wel, is nog ergens te vinden hoe dit dan aan te sluiten is?
Gr,
Tim
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden - audiosysteem vraagje
Er zijn meerdere versies geweest van het audio systeem. Ik weet niet wat er in de jouwe zit. Maar de originele (nokia) versterker van het audio systeem in de latere 9000's werkt met gebalanceerde signaaloverdracht. Herkenbaar aan de getwiste aders in de bekabeling naar de versterker (die dan inderdaad onder de passagiersstoel zit).
Daarop kan je geen normale autoradio aansluiten, want die heeft geen gebalanceerde uitgangen. Probeer het ook liever niet, anders blaas je gegarandeerd de ingangs ic's in de nokia versterker op en die zijn al jaren niet meer leverbaar. Waarmee de versterker dus definitief om zeep gaat.
Dus gewoon de versterker in je radio gebruiken zoals je nu doet. De Saab versterker voegt ook niet veel toe aan het uitgangsvermogen van een moderne radio.
Voor als je voor origineel wilt gaan... Ik heb nog een originele radio cassette speler liggen, werkend en met code, maar geen idee voor welk MY die past. Als je het onderdeel nr hebt, kijk ik even of het de goede is.
Daarop kan je geen normale autoradio aansluiten, want die heeft geen gebalanceerde uitgangen. Probeer het ook liever niet, anders blaas je gegarandeerd de ingangs ic's in de nokia versterker op en die zijn al jaren niet meer leverbaar. Waarmee de versterker dus definitief om zeep gaat.
Dus gewoon de versterker in je radio gebruiken zoals je nu doet. De Saab versterker voegt ook niet veel toe aan het uitgangsvermogen van een moderne radio.
Voor als je voor origineel wilt gaan... Ik heb nog een originele radio cassette speler liggen, werkend en met code, maar geen idee voor welk MY die past. Als je het onderdeel nr hebt, kijk ik even of het de goede is.
9000 Anniversary 2.3T
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden - audiosysteem vraagje
Kijk, dat is handige info. Het is een 1994 CSE, met origineel de radio met het kleine afneembare keypad.
Maar als de versterker niet te gebruiken is, dan zal ik deze t.z.t. ook gewoon uitbouwen denk ik.
Puur uit interesse, wat zou je voor de originele radio willen hebben?
Maar als de versterker niet te gebruiken is, dan zal ik deze t.z.t. ook gewoon uitbouwen denk ik.
Puur uit interesse, wat zou je voor de originele radio willen hebben?
Laatst gewijzigd door Carroda op vr 22 okt, 2021 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- Marius0404
- Donateur (6x)
- Berichten: 5485
- Lid geworden op: do 22 dec, 2005 11:01
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden - audiosysteem vraagje
voor wie nog iets zoekt, zoals achterklep, radiateur
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... ousPage=lr
95'74
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
900T16'90
9000Aero'93
900CV'94
9000Anniversary'97
9-5Aero Estate'02
Gone: 900GLs'81; 900S'90. Sold:900i'85, CV'86 en CV'87, 97'71
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden - auto met de kop eraf
Vandaag mooi even aan de knutsel geweest.
Cylinderkop kaal gemaakt. (Nouja... Bijna. Thermostaat en de takelogen moeten er nog vanaf)
Wel grappig om de kofferbak als werkplek voor de cilinderkop te gebruiken.
Verder heb ik alle delen van het blok af gehaald om bij het zijdeksel te komen.
Nu de kop maar eens nameten, kijken of die gevlakt moet worden. Klepzittingen even opnieuw inslijpen (waren nog prima, maar even schoon poetsen kan geen kwaad lijkt me)
De klepgeleiders lijken iig allemaal nog ruim binnen de tolerantie te vallen, dus dat is mooi. Hopelijk is die nog mooi recht (extra voorzichtig geweest met de kopbouten, in omgekeerde volgorde stapje voor stapje los gedraaid dat de kop niet krom trekt.
En als de kop straks klaar is, kan de nieuwe balansas ketting, distributieketting en kop er weer op.
Hopelijk gaat alles een beetje zoals gehoopt.
Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik een geheel nieuw respect voor de 9000 heb gevonden door het beetje sleutelwerk wat ik gedaan heb.
Je leest wel vaker dat de 9000 geen 'echte' saab zou zijn etc.. Daar kan ik alleen maar zeggen...Ha!
Als ik kijk hoe extreem de onderdelen bevestigd zijn (geen kunststof moeren, maar gewoon m6 bouten, sierstrips uit massief aluminium etc)
Gewoon het niveau van overkill op bepaalde vlakken.. Is de 9000 volgens mij de Saabigste Saab die er is.
Hadden ze maar de sleutel op de middentunnel gedaan, dan was het nooit een discussiepunt geweest, haha.
Cylinderkop kaal gemaakt. (Nouja... Bijna. Thermostaat en de takelogen moeten er nog vanaf)
Wel grappig om de kofferbak als werkplek voor de cilinderkop te gebruiken.
Verder heb ik alle delen van het blok af gehaald om bij het zijdeksel te komen.
Nu de kop maar eens nameten, kijken of die gevlakt moet worden. Klepzittingen even opnieuw inslijpen (waren nog prima, maar even schoon poetsen kan geen kwaad lijkt me)
De klepgeleiders lijken iig allemaal nog ruim binnen de tolerantie te vallen, dus dat is mooi. Hopelijk is die nog mooi recht (extra voorzichtig geweest met de kopbouten, in omgekeerde volgorde stapje voor stapje los gedraaid dat de kop niet krom trekt.
En als de kop straks klaar is, kan de nieuwe balansas ketting, distributieketting en kop er weer op.
Hopelijk gaat alles een beetje zoals gehoopt.
Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik een geheel nieuw respect voor de 9000 heb gevonden door het beetje sleutelwerk wat ik gedaan heb.
Je leest wel vaker dat de 9000 geen 'echte' saab zou zijn etc.. Daar kan ik alleen maar zeggen...Ha!
Als ik kijk hoe extreem de onderdelen bevestigd zijn (geen kunststof moeren, maar gewoon m6 bouten, sierstrips uit massief aluminium etc)
Gewoon het niveau van overkill op bepaalde vlakken.. Is de 9000 volgens mij de Saabigste Saab die er is.
Hadden ze maar de sleutel op de middentunnel gedaan, dan was het nooit een discussiepunt geweest, haha.
Laatst gewijzigd door Carroda op di 26 okt, 2021 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- Jungleman
- Geregistreerd lid
- Berichten: 7966
- Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden - decapitation
Het mag dan voor sommigen geen echte Saab zijn, maar het is wel de beste auto die Saab ooit gebouwd heeft.
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Gisteren nog even weer wat gedaan.
De teller heeft nu de APC meter er in zitten. (Alleen nog even zoeken waar ik naar buiten kan gaan met de vacuumslang.
Verder had ik een versnellingspookknop gekocht in kunstleer. Deze was eerst voor de 9000 bedoelt,. Maar toen toch besloten deze in de 900ng cabrio te zetten.
In de cabrio zat namelijk een lelijke (lelijk als in, het vernis liet overal los) houten knop, maar verder niets van hout.
Deze pookknop even ontdaan van de losknappende lak, geschuurd en opnieuw gelakt (ipv licht grenen nu in donker mahonie)
Oke, misschien niet een klusje met de hoogste prio terwijl de cilinderkop nog in de kofferbak ligt. Maar ben wel best blij met het resultaat zo.
De teller heeft nu de APC meter er in zitten. (Alleen nog even zoeken waar ik naar buiten kan gaan met de vacuumslang.
Verder had ik een versnellingspookknop gekocht in kunstleer. Deze was eerst voor de 9000 bedoelt,. Maar toen toch besloten deze in de 900ng cabrio te zetten.
In de cabrio zat namelijk een lelijke (lelijk als in, het vernis liet overal los) houten knop, maar verder niets van hout.
Deze pookknop even ontdaan van de losknappende lak, geschuurd en opnieuw gelakt (ipv licht grenen nu in donker mahonie)
Oke, misschien niet een klusje met de hoogste prio terwijl de cilinderkop nog in de kofferbak ligt. Maar ben wel best blij met het resultaat zo.
Laatst gewijzigd door Carroda op di 26 okt, 2021 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
mooi geworden!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km