1994 9000 CSE die gered moest worden.

1984-1997
Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » wo 18 mei, 2022 22:25

Vandaag een leuk pakketje binnen gekregen.:

Afbeelding
De bestelde tandwielen voor de hoogteverstelling waren binnen.

Pasvorm is gewoon goed. En de stoelen werken weer. zoals het hoort. :)
Afbeelding
Afbeelding

Zijn 3d geprint, maar niet met een extruderprinter, maar vanuit een poeder af opgebouwd volgens mij. (Sinter Printen)
Ik verwacht eigenlijk dat deze nog iets sterker zijn dan de originele. :D (41MPa per mm2 kon dit hebben als ik me niet vergis.)

Iig heb ik er nog een aantal over. Mocht iemand ook nog de elektrische hoogteverstelling van de stoel willen fixen, zonder hiervoor een volledige gearbox te moeten kopen... :D
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door gertram » do 19 mei, 2022 6:37

Mooie oplossing!
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » di 24 mei, 2022 16:37

Gisteren is de 9000 ook door de TÜV gekomen in Duitsland. Hij mag dus iig weer tot 5/2024 op de weg blijven. :D

Binnenkort maar even verder gaan met roest conserveren, en Anni/Aero delen spuiten.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » wo 08 jun, 2022 14:28

Dit weekeind bezig geweest met de 'ombouw' naar de Aero/Anni Bumpers. (nouja.. gezien het een MY95 is, en de Anni er toen nog niet was, gewoon Aero. :P )

Afbeelding

Vind de achterbumper al erg mooi staan zo. met alle bevestigingen er in zit die ook echt superstevig vast.

Afbeelding
Dat de bijrijderskant iets ingedrukt is, is nu wel heel erg duidelijk zichtbaar. Dit zal binnenkort ook naar buiten gedrukt worden, dan is dat ook weer netjes.

Afbeelding
De dorpels gingen er ook erg makkelijk op. (Samen met de deur rubbers.) De hoeveelheid roest achter de dorpel-kappen was opmerkelijk weinig. (Paar hele kleine schaafplekjes.)

Afbeelding
Iig nog wel een rotte plek gevonden. deze binnenkort ook maar weg werken. Op wat ellende in de wielkast rechts achter houdt het zich toch nog erg binnen perken.
(Achter het wiel, de schokbreker opname heeft een beetje roest. en dus voor het wiel de dorpel een klein gaatje.)

Ook heb ik gisteren bij Elferink op de sloop een setje instelbare Koni dempers onder een Aero vandaan gesloopt, incl de Aero veren. dus qua onderstel zit het straks ook wel goed. :D

De grootste kluif zal staks zijn om het alles netjes te maken. uiteindelijk moet de auto niet alleen top rijden (dat gaat me wel lukken.) maar ook mooi uitzien uiteraard.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
joep97
Donateur
Donateur
Berichten: 2861
Lid geworden op: do 04 aug, 2011 21:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door joep97 » do 16 jun, 2022 12:52

Topic in één ruk doorgelezen. Deze 9000 heeft het goed getroffen met zijn nieuwe eigenaar!
'83 900 CD ONK
'65 96 tt ONK
‘08 9-3 TiD “Griffin”
‘01 9-3 Aero cabrio
‘02 9-3 Anni
‘96 Jag XK8
Verkocht: '83 900Gls, '01 9-3, ‘73 99 Verona groen, ‘03 Jaguar XJ, ‘72 Jaguar XJ, '92 900S, '07 9-3 V6, '99 9-3, '92 caab, ‘73 Jag XJ, ‘84 99, '11 9-3 caab, '89 en ‘90 900 turbo cabrio

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » vr 17 jun, 2022 11:26

joep97 schreef:
do 16 jun, 2022 12:52
Topic in één ruk doorgelezen. Deze 9000 heeft het goed getroffen met zijn nieuwe eigenaar!
Bedankt voor het compliment. :D Ben er zelf ook al best blij mee hoe het 'projectje' zo loopt. Het voordeel is dat ik nu ook kan ombouwen zonder me 'schuldig' te moeten voelen dat dan weer een origineel exemplaar verdwijnt oid. (Ik ken mezelf, geen enkele auto blijft origineel bij mij. :lol: )
En op een of andere reden heb ik een zwakte voor de 'hopeloze' gevallen. Al m'n Saabjes zijn letterlijk voor (en een zelfs van) de sloop gered. :O: En nu zijn het allemaal dailies. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Carroda op do 21 jul, 2022 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door 9323 » vr 17 jun, 2022 12:31

Herkenbaar - ik heb ook een voorliefde voor de verwaarloosde, aan de kant geschoven exemplaren :-)
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » wo 20 jul, 2022 10:25

Gisteren dankbaar gebruik gemaakt van de hitte om de bumpers eens in kleur te spuiten. (Bij Onsjos een bumper set van een Anni opgehaald. Dus het gaat nu gewoon een 'Aero' worden. (TD04 Turbo ligt ook al paraat, incl ECU waar hopelijk/naar-verwachting software van Abbott racing op staat. ) Iig niet origineel, dat heb ik al wel gezien. :P
Ook ligt een setje instelbare Koni dempers met Aero veren paraat om er onder te gaan. Ben erg benieuwt als dat zit, hoe die dan rijdt. :D

Maar eerst voor wat er gisteren is gebeurd:
Afbeelding

Afbeelding
Alleen de zilveren lak er op.

Afbeelding
En hij werd best mooi shiny toen de 2k blanke lak er op ging. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben zelf best trots op het resultaat. :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Nu nog een keer een afdekkap voor de trekhaak zien te vinden. En de uitsparing in de bumper nog even aanpassen. (Zit nu nog voor het stopcontact bijv.) maar dat gaat nog wel komen.


Nu moeten de wielkastranden, Dorpels en de lelijke plekken aan de karosserie nog bijgewerkt worden. Maar langzaam maar zeker word het toch alweer een best mooie auto.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » ma 01 aug, 2022 9:42

Gisteren nog even weer bezig geweest. Ik had via Marktplaats nog een leuke Clarion radio gekocht. Gezien de originele Clarion radio niet meer werkte, is dit 'the next best thing' vind ik. :D De Clarion DRX serie was toen 't neusje van de Zalm van Clarion. Perfect voor de 9000 dus.

Afbeelding

De radio in het dashboard is alleen een beeldscherm/bedienunit. De versterker komt onder de bijrijdersstoel op de plaats waar de originele versterker ook lag.
Verder heeft 't systeem een 6 Minidisc wisselaar en een 6 CD wisselaar. :mrgreen: Misschien niet helemaal meer van deze tijd,.. maar ik vind het wel echt goed bij de 9000 passen.

Als het goed is heb ik ook nog een Input vrij, waar ik gewoon een bluetooth ontvanger op aan kan sluiten. Dus daarmee is de auto dan meteen een beetje gemoderniseerd.

Wat ook een leuke gimmick is van deze radio:
Afbeelding

Het enige wat ik nu nog niet aan de praat heb, is de optionele DSP unit.
Afbeelding

Zodra ik deze er bij aansluit heb ik helemaal geen geluid meer. dus de kans is aanwezig dat deze gewoon ter ziele is. Maar dat vergt nog iets meer onderzoekswerk. Al met al gaat het iig de goede kant op. En het geluid is toch duiderlijk beter dan met de Sony radio. :mrgreen:
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

gewoonikke
Geregistreerd lid
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 21:09
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door gewoonikke » za 27 aug, 2022 22:36

ik neem aan dat je ook met de input aangesloten vanaf de radio getest hebt?
de front rear en woofer uitgangen van de dsp sluit je aan op versterkers 8)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » di 30 aug, 2022 0:44

gewoonikke schreef:
za 27 aug, 2022 22:36
ik neem aan dat je ook met de input aangesloten vanaf de radio getest hebt?
de front rear en woofer uitgangen van de dsp sluit je aan op versterkers 8)
Er miste idd nog 1 kabel. Vanaf de head unit naar de input van de dsp. 😄 Inmiddels werkt deze dus ook.

Volgende stap, de td04 turbo en ecu monteren. 😁 Daarna de koni dempers en Aero veren. Ben erg benieuwt hoe 't beesje dan rijdt.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

gewoonikke
Geregistreerd lid
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 18 aug, 2017 21:09
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door gewoonikke » di 13 sep, 2022 23:49

Mooi dat het gelukt is 8)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » ma 17 okt, 2022 13:28

Wat is de 9000 toch eigenlijk een saaie auto... Ik heb er nu alweer een paar duizend km bij op gereden, en hij doet het (gelukkig) nog steeds. :lol: Met 304k gekocht, inmiddels zijn de de 312k alweer voorbij. Niet echt bijzonder zou je zeggen,.. maar gezien dit maar 1 van de 4 auto's is die ik als daily gebruik, en dit in een jaartje bij elkaar gereden is,.. vind ik het nogal wat. :mrgreen: )

Maar, Ik heb nog steeds de instelbare Koni dempers en Aero veren liggen... Dus ja, het zal binnenkort toch een keer moeten gebeuren. Ik weet dat de bouten die aan de achteras zelf zitten wel helemaal vast gaan zitten, en waarschijnlijk vervangen moeten worden, omdat doorslijpen handiger is dan proberen ze los te hakken. (De rubbers in de achteras heb ik ook al nieuw, dus die kan ik gelukkig gewoon vervangen.)

Maar weet iemand hier zo toevallig ook wat voor maat bout ik hiervoor zou moeten hebben? Gewoon 10.9 bouten in de goede maat zou ja prima moeten kunnen. :)
Dan ga ik binnenkort iig het onderstel ook eens even aanpassen.


Verder meot de turbo ook nog steeds een keer ingebouwd worden.. Ik merk wel dat hij met de t25 turbo wel vaker in houdt (door warmte gok ik.) en wat ik ervan heb begrepen zou dit beter moeten worden met de td04. Daar ben ik ook wel erg benieuwt naar moet ik toegeven.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » di 25 okt, 2022 8:05

Gisteren wat moois in de post gehad. :D

Afbeelding

Ik heb 2 td04's liggen, waarvan 1 sowieso 'op' is, en de andere ook twijfelachtig. Nu zat ik er eerst mee te tobben om de beste van de 2 in te bouwen, onder het motto kww. Maar bij nader inzien leek me dat dan toch weer niet zo'n fijn idee. (Zeker gezien de auto tot nu toe mooi betrouwbaar is,.. dat wil ik eigenlijk ook weer niet vergallen.

Dus, vanmiddag eens even kijken of ik de slechte van de 2 turbo's uit elkaar kan halen, en deze cassette kan monteren. Dan zou die turbo er binnenkort op kunnen. :mrgreen:
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
Onsjos
Geregistreerd lid
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 24 sep, 2012 21:13
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Onsjos » di 25 okt, 2022 10:14

Goed bezig Tim!!!

Nog even een opmerking, heb je toevallig ook en koelvloeistofbuis van de turbo naar de cil.kop van een TD 04?
Anders word allemaal een heel gedoe met de passing van de buis op de turbo. En de olie afvoer naar het carter is ook anders als de Garrett
En natuurlijk de software even aanpassen in de ECU, maar dat is je wel toevertrouwd :)

Vwb je vraag van de achterasbouten, hierbij een fotootje van de correcte maten.

Succes komt zeker goed.

Groet, Jan

Afbeelding
Ex, Saab 9000 Aero '94, Saab 9000 Griffin fpt '97, Saab 9000 Anni lpt '97, Saab 9000 Anni lpt G3 '97, Saab 9000 2.3 ecopower 95 lpg, Saab 9000 2.3 Anni lpt, Saab 9000 2.3 Anni fpt, Saab 9000 2.3 Anni fpt. Heden, Saab 9000 2.3 Aero '96 lpg, Saab 9000 2.3 '94 lpg, 2 X Volvo Amazon 122s GT

Plaats reactie