1994 9000 CSE die gered moest worden.

1984-1997
Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » wo 17 nov, 2021 13:16

Nee, is onder een carport. Had alleen wel een kartonnen plaat onder en achter de uitlaat gezet, zodat ik ook even kon zien wat er nu uit kwam. En dat bleek dus gewoon een gigantische hoeveelheid waterdamp te zijn.


Ik denk trouwens dat ik de teller nog een keertje los haal. Ik denk dat ik eens met de dremel een stukje van die witte 'lampenkap' die om het lampje van de tank waarschuwingslamp weg haal aan de bovenkant. met een beetje mazzel zal dan het pomp symbooltje een oranje gloed moeten krijgen (ipv standaard groen) op het moment dat deze waarschuwingslamp aan gaat. (als het geen effect heeft, verlies ik er ook niets mee. :D )

De teller moet ik toch nog 1x er uit hebben om even te kijken waarom de SRS lamp nog vaag blijft branden. (ondanks dat er geen storingen in de teller of airbag module zijn.)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » do 18 nov, 2021 10:16

Helaas.. Het was niet de binnenverlichting die de accu leeggetrokken had. gisteren was die weer helemaal dood. (dus hij trekt de volgeladen accu binnen 24 uur leek. :shock: )
Zal toch even moeten zoeken naar de mogelijke verdachten hier. Eerst eens met de multimeter de lekstroom meten, en dan maar zekeringen trekken tot het weg is lijkt me.

Dat grote rubber is ook gevonden. Wel leuk gemaakt, zo'n grote puk met de voorbereiding er al in om kabels door te voeren.

Zaterdag gaat de uitlaat nog even los om de carterpan los te halen. Als dat gedaan is, zou die in ieder geval moeten kunnen rijden.

Ik zit dus alleen nog te twijfelen qua olie. gewoon 10w40 of overstappen op 5w30.. :?

Zal ook nog even moeten kijken of de versnellingsbak wel genoeg olie heeft. deze is aan de achterkant vrij vochtig. (lijkt bij de schakelstang weg te komen, dus daar ook maar een nieuwe keerring in zetten in ieder geval. )
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door tanisha » do 18 nov, 2021 10:54

Gewoon 5w40 gebruiken.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 22 nov, 2021 22:22

De stroom 'lekkage' nog niet gevonden.
Interieur en kofferbakverlichting etc zijn gewoon uit.

Wel viel me op dat de ventilator van de interieur temperatuur sensor van de acc aan bleef... Dus misschien dat het hier in zit.
Alleen word deze toch direct vanuit de acc unit gestuurd lijkt me? 😫

Het lijstje wat nog moet gebeuren word iig korter.
Carterpan er onderweg om schoon te maken
O-ringen van het aanzuigzeef & verbindingspijp vernieuwen
Tupperware weer monteren onder de auto
Spatbord lassen (kan die wel om rijden)
Dashboard weer dicht maken.

Alle storingen zijn nu iig weg. Enigste electrische issue nu lijkt de lekstroom dus nog.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
limburg
Geregistreerd lid
Berichten: 197
Lid geworden op: zo 28 okt, 2007 11:27
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door limburg » ma 22 nov, 2021 22:46

Interieur temp sensor blijft bij een 9000 een tijdje (minuten) nadraaien na contact uit.

Centrale vergrendeling en automatische antenne heb ik al lekstroom gehad. Makkelijkste is meestal toch circuits (zekeringen) een voor een meten, dat is uiteindelijk vaak sneller dan alles een voor een gaan checken.

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 23 nov, 2021 9:12

Dit was duiderlijk langer dan een minuutje. (eerder 10. was even met de radio aan het klooien in het dashboard, en toen voelde ik dus de luchtstroom van dat sensortje in het dash.)

Maar idd, dat zal een kwestie van zekeringen trekken wezen, en kijken wanneer het weg is.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Matti9
Geregistreerd lid
Berichten: 98
Lid geworden op: za 30 mei, 2020 21:03
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Matti9 » di 23 nov, 2021 9:42

Heb al aantal keren (binnen 9-3 gedeelte) hierover bericht: bij meerdere 9-3's in ons gezin was bewuste interieur ventilator van airco wel degelijk de schuldige van leegtrekken accu. Zou na (meen ik) 4 minuten moeten stoppen, na afzetten contact, deden ze niet (bleven eindeloos doordraaien). 1 van de 4 (weet uit mijn hoofd niet welke) pinnen schakelen op contact ipv stroom van uit radio laten krijgen. Mogelijk bij je 9000 zelfde probleem?
Saab 9-5 2.0t (titan grey Zwitser, Hirsch-tune)
Saab 9-3 2.0T Cosmic Blue Coupé (TD04, 3" uitlaat en Dion tune)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » za 27 nov, 2021 23:20

Vandaag een andere ACC unit geplaatst. En idd na 1-2 minuten ging de fan van de sensir wel uit.
(Aan het geluid te oordelen ging er nog meer uit.. Dus denk dat de lucht meng kleppen ook aan bleven.)
Morgen weet ik of het accu leegtrekken nu ook weg is.

Verder is vandaag de carterpan er onderweg geweest. Dis was ook hoog nodig.
Afbeelding
Zeefje zat half dicht.

En uiteraard de 'plastic' ringen van het aanzuigzeef en de verdeelbuis vervangen.
Afbeelding

Morgen een nieuw ruitensproeier reservoir ophalen.. Deze is helaas kaduuk.
Afbeelding

Daarna eens kijken of deze ook nog weer te fixen is. Maar dan heb ik er iig de tijd voor.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9323 » zo 28 nov, 2021 17:02

Goed bezig!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 29 nov, 2021 10:34

Kan deze week in ieder geal de modderkuip en luchtgeleiding voor weer monteren. (Eerst nog even het spatbord conserveren, borstelen, in de roestomvormer en dan met holle ruimte wax. ) zodat het niet veel erger word als ik er volgend jaar mee bezig ga. (Dat mag best even wachten tot het weer weer iets mooier is.)

heb nog wel iets gezien wat potentieel best gevaarlijk kan zijn. De aluminium blokken waarmee de voordraagarm tegen het subframe aan zit zijn behoorlijk weg gecorrodeerd. Van de 'C' vorm is alleen nog maar het stuk tussen het subframe en het draagarmrubber over. Als deze onder het rijden verbrijzelen, heb je ineens 1cm speling op je draagarm. Lijkt me niet echt wenselijk. Nieuwe blokken zijn iig besteld. (voor 6,50 per stuk hoeft je het niet te laten iig.. )

Verder ook gezien dat het schakelmechanisme aardig gaar is.. :( Maar dit type is nergems te krijgen lijkt het, alleen het oude type nog. :roll:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1014857/

Wat wel grappig is.. 1 van de rubbers is dus helemaal vergaan,.. de andere ziet er nog zrijwel nieuw uit.. dus die rubbers moeten toch ergens te krijgen zijn lijkt me?.. Maar even verder zoeken hier naar in ieder geval. Ik heb ook gelezen dat dit nieuw type koppeling gewoon 1:1 te vervangen is met een oud type, heeft iemand heir daar ervaring mee?

Gezien ik de keerring van de bak toch vervangen moet, moet ik hem ook los hebben. dus denk dat ik het dan ook meteen in 1x doe.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9323 » ma 29 nov, 2021 11:46

Als je toch bezig bent met die draagarmen zou ik meteen alles meepakken. Dus de 'vleugels' (de achterste draagarmrubbers), die alu steuntjes waar je het over hebt, de droplinks en de stabirubbers. Kost geen reet allemaal en het is een leuke klus.

Afbeelding
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 29 nov, 2021 13:07

Dat gaat volgend jaar allemaal wel een keer gedaan worden denk ik. Met deze kou is het buiten niet echt leuk klussen meer. :oops:

Plus dat ik de auto nu eerst alleen rijklaar wil maken. Dan zie ik wel of zo'n 9000 eigenlijk wel bevalt. (nog nooit met een 9000 gereden, dus alles wat ik nu doe is al op de gok. :lol: )

Wat ik iig nu zo eerst nog moet doen is:
-spatbord rechts voor roest wegwerken (plaatje inlassen) en weer spuiten.
-wielkast rechts achter roest wegwerken.
-modderkuip + luchtgeleiding rechts voor weer monteren
-koppeling schakelstang vernieuwen
-keerring schakelstang vervangen
-koelwater lekkage van de gasklep behelpen.
-lekstroom vreter vinden & oplossen.

Als dit opgelost is, moet die eerst maar even rijden en zich bewijzen. Mocht het (tegen alle verwachting in) toch niet bevallen, kan die altijd nog weer verkocht worden. (of toch uit elkaar.. zou jammer zijn, dus ik ga er eigenlijk niet van uit dat het zo ver komt.)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 8431
Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Wouter » ma 29 nov, 2021 14:25

Carroda schreef:
ma 29 nov, 2021 10:34
Verder ook gezien dat het schakelmechanisme aardig gaar is.. :( Maar dit type is nergems te krijgen lijkt het, alleen het oude type nog. :roll:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1014857/

Wat wel grappig is.. 1 van de rubbers is dus helemaal vergaan,.. de andere ziet er nog zrijwel nieuw uit.. dus die rubbers moeten toch ergens te krijgen zijn lijkt me?.. Maar even verder zoeken hier naar in ieder geval. Ik heb ook gelezen dat dit nieuw type koppeling gewoon 1:1 te vervangen is met een oud type, heeft iemand heir daar ervaring mee?
Bij mij was ook één rubber helemaal aangetast door de inwerking van olie, terwijl het andere rubber nog goed was. Vervolgens heb ik uit twee van deze gevallen één goed exemplaar laten samenstellen. Deze rubberen bussen zijn bij mijn weten niet los verkrijgbaar.

Bij J&D van den Bosch zag ik nog wel het complete mechanisme op de site staan. Geen idee of ze het ook echt in voorraad hebben. Ze zijn er ook ooit van ScanTech geweest, maar de kwaliteit rubber bij ScanTech was altijd vrij dramatisch, dus dat is niet echt een aanrader (als je het nog kan vinden).

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 29 nov, 2021 14:58

Goeie,.. daar had ik idd nog niet bij stil gestaan. zou best kunnen dat het idd door de olie komt. (bij de schakelstang is alles best goor, omdat deze keerring niet dicht is.
Maar eens kijken hoe dit dan weer opgelost gaat worden.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » wo 01 dec, 2021 20:47

De lekstroom is gevonden... Verkeerde relais in de AC.. Dus de koppeling bleef bekrachtig. :oops:

Goede relais is besteld, en met het relais er gewoon uit zakte de gemeten stroom van 2.6 A naar 0.0x A 😅

Iig weer een item van de lijst!
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Plaats reactie