1994 9000 CSE die gered moest worden.
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Je moet sowieso bij terugplaatsen van de bak deze geheel tegen de motor aan schuiven met de hand. Dat is soms best lastig, maar de boel op z'n plek trekken met de bouten is zoals je hebt gemerkt een slecht idee. Je merkt vanzelf wanneer hij echt goed zit, want dan "floept" ie letterlijk op z'n plek. Nadat je dat 1x hebt gedaan weet je "zo moet het dus". Succes maar weer.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Als ik had geweten wat voor ellende die aandrijfas zou geven, had ik die steun er wel af gehaald voordat ik de bak terug had geplaatst.. uiteindelijk heb je het spul zo ver in elkaar geschoven, dat je bij die as de binnenste as niet meer kunt zien omdat die aluminium koker hem al helemaal afdekt. (kiertje van 5mm kun je aan 1 kant nog maken.)
Wiel draaien had had ook het gewenste resultaat (bak draaide mee.) En als je het wiel en de bakklos draaide, zette zich alles schrap omdat de koppeling niet bedient werd.
Toch had hij geen zin om er verder op te gaan blijkbaar (Toch zat er ' iets' bij die aandrijfas nog niet goed..
Maargoed, het is niet anders. Ik heb nog een reserve motor staan met deze carterpan er onder. Die maar eens ophalen.
En heb gezien dat de goede steun voor 25 euro bij Elferink te koop is. Nieuw lager is ook al besteld. (Onder het motto, als je het dan toch in de hand hebt.. )
Dus komend weekeind de motorsteunen (hydrolagers) vervangen, en terwijl die dan toch omhoog is de carterpan wisselen.
Dan nog de gaatjes lassen, dan zou het toch weer redelijk goed moeten komen.
ps: De airco werkt niet bij deze 9000. Eens kijken of die gewoon leeg is, of dat er daar ook nog iets aan de hand is.
Wiel draaien had had ook het gewenste resultaat (bak draaide mee.) En als je het wiel en de bakklos draaide, zette zich alles schrap omdat de koppeling niet bedient werd.
Toch had hij geen zin om er verder op te gaan blijkbaar (Toch zat er ' iets' bij die aandrijfas nog niet goed..
Maargoed, het is niet anders. Ik heb nog een reserve motor staan met deze carterpan er onder. Die maar eens ophalen.
En heb gezien dat de goede steun voor 25 euro bij Elferink te koop is. Nieuw lager is ook al besteld. (Onder het motto, als je het dan toch in de hand hebt.. )
Dus komend weekeind de motorsteunen (hydrolagers) vervangen, en terwijl die dan toch omhoog is de carterpan wisselen.
Dan nog de gaatjes lassen, dan zou het toch weer redelijk goed moeten komen.
ps: De airco werkt niet bij deze 9000. Eens kijken of die gewoon leeg is, of dat er daar ook nog iets aan de hand is.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Die buis om de tussenas is helemaal niet relevant. Je moet de tussenas juist vast laten zitten. En als de as goed zit maar de spline voor de koppeling niet dan moet je het vliegwiel draaien en niet de aandrijfas. Gewoon een bout ergens in steken en met een dikke schroevendraaier het vliegwiel stukje bij beetje rond tornen. Het lijkt soms eeuwig te duren maar op een zeker moment floept ie zo op z’n plek en kun je de bak de laatste 2 cm er op schuiven tot hij op de pasbussen valt. Als de prise as wel goed zit maar de aandrijfas niet dan draai je de rechter aandrijfas middels het wiel.
Je kunt het jezelf vergemakkelijken door 2 kopbouten te ontdoen van de kop en deze in de 2 bovenste bout gaten te draaien. Dan heb je geleiders waar de bak over geschoven kan worden, scheelt een hoop gewicht met tillen. Dit even ter info.
Je kunt het jezelf vergemakkelijken door 2 kopbouten te ontdoen van de kop en deze in de 2 bovenste bout gaten te draaien. Dan heb je geleiders waar de bak over geschoven kan worden, scheelt een hoop gewicht met tillen. Dit even ter info.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Die buis om de tussenas is wel degelijk relevant.. want daardoor kon je dus niet zien wat die tussenas nu deed.. (deze zat namelijk zeker weten al met de splines aan beide kanten deels in elkaar geschoven, maar besloot dus net voordat de bak helemaal op de plek zat vast te gaan zitten..
Het stukje wat die nog moest was nog maar zo weinig dat ik eigenlijk ook dacht dat het alleen de pasbussen nog waren die moesten...(lees, 6-7mm...) maar helaas.
En 2 afgeslepen kopbouten had ik er al in zitten bij het monteren idd.
Het stukje wat die nog moest was nog maar zo weinig dat ik eigenlijk ook dacht dat het alleen de pasbussen nog waren die moesten...(lees, 6-7mm...) maar helaas.
En 2 afgeslepen kopbouten had ik er al in zitten bij het monteren idd.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Je kan ook de tussenas er helemaal af halen natuurlijk, echter noodzakelijk is het niet, dus het is onnodig extra werk. Wel goed als je op safe wilt spelen. Maar de procedure van saab is deze in positie laten. Laat ik het zo zeggen. Ik heb het enkele tientallen keren gedaan (wel met hogere brug) en nooit problemen als deze gehad. Ik ben bang dat je iets teveel kracht hebt gebruikt of dat de tussenas scheef er in zat. Kaarsrecht de pasvlakken tegenover elkaar is namelijk erg belangrijk in deze. Maar blijft natuurlijk k*t zoiets.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Bij de 900ng ging het toen een stuk makkelijker. (mja, daar kun je de as ook vastpakken en goed kijken hoe die zit. )
Is jammer, maar de onderdelen zijn besteld. (dank aan de hobbyclub Amersvoort, Skandix en Elferink. )
Het lager van de tussenas word iig ook meteen vervangen.
Hopelijk is het dit weekeind ook een beetje weer, dan zou die dan ook weer mobiel moeten zijn.
Is jammer, maar de onderdelen zijn besteld. (dank aan de hobbyclub Amersvoort, Skandix en Elferink. )
Het lager van de tussenas word iig ook meteen vervangen.
Hopelijk is het dit weekeind ook een beetje weer, dan zou die dan ook weer mobiel moeten zijn.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Afgelopen weekeind de 'nieuwe' onderdelen weer op de plek gemonteerd. (Helaas niet echt veel foto's gemaakt. )
Maar de carterpan zit, de motorsteun/lagerblok is vervangen. Toen ik de tussenas er uit had, bleek deze in 1 spline halverwege rondom een braam te hebben zitten. Hierdoor wou die niet lekker in elkaar schuiven. Dus heeft waarschijnlijk net te scheef gezeten dat hij zich vast kon schranken in de spline, en door het rond draaien aan het wiel is die er niet verder in gegaan.
Maargoed, na een paar keer er op en er af met de as was het braampje ook weer weg, en ging het zo in elkaar.
De koppeling ontlucht, en hij koppelt/ontkoppelt netjes. Alleen wil nu het pedaal onderin blijven liggen...
Om de rest even te proberen/testen heb ik zo'n elastiek met 2 metalen haken even achter het koppelingspedaal en het dash onder het stuur gehaakt, zodat het pedaal dus niet onderin kan blijven liggen. Dan is er ook gewoon normaal met de auto te rijden.
Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe drukgroep niet genoeg kracht zou hebben richting het koppelingspedaal omdeze terug te duwen.. Dus ik neig zelf ng steeds naar lucht in het systeem. (dan de andere kant, de koppeling voelt zich eigenlijk best normaal aan,.. )
Heeft hier iemand ervaring mee?
In ieder geval lijkt de rest van de operatie wel geslaagd. de draagarmrubbers voor vervangen was zeker een goede zet. en tot nu toe ook nog geen spijt gehad van de PU rubbers. (stabi en achterste draagarmrubbers voor.) ALs het koppelingspedaal straks ook helemaal normaal doet, dan is het weer een fantastische auto volgens mij.
Maar de carterpan zit, de motorsteun/lagerblok is vervangen. Toen ik de tussenas er uit had, bleek deze in 1 spline halverwege rondom een braam te hebben zitten. Hierdoor wou die niet lekker in elkaar schuiven. Dus heeft waarschijnlijk net te scheef gezeten dat hij zich vast kon schranken in de spline, en door het rond draaien aan het wiel is die er niet verder in gegaan.
Maargoed, na een paar keer er op en er af met de as was het braampje ook weer weg, en ging het zo in elkaar.
De koppeling ontlucht, en hij koppelt/ontkoppelt netjes. Alleen wil nu het pedaal onderin blijven liggen...
Om de rest even te proberen/testen heb ik zo'n elastiek met 2 metalen haken even achter het koppelingspedaal en het dash onder het stuur gehaakt, zodat het pedaal dus niet onderin kan blijven liggen. Dan is er ook gewoon normaal met de auto te rijden.
Ik kan me niet voorstellen dat de nieuwe drukgroep niet genoeg kracht zou hebben richting het koppelingspedaal omdeze terug te duwen.. Dus ik neig zelf ng steeds naar lucht in het systeem. (dan de andere kant, de koppeling voelt zich eigenlijk best normaal aan,.. )
Heeft hier iemand ervaring mee?
In ieder geval lijkt de rest van de operatie wel geslaagd. de draagarmrubbers voor vervangen was zeker een goede zet. en tot nu toe ook nog geen spijt gehad van de PU rubbers. (stabi en achterste draagarmrubbers voor.) ALs het koppelingspedaal straks ook helemaal normaal doet, dan is het weer een fantastische auto volgens mij.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- gertram
- Donateur (3x)
- Berichten: 2407
- Lid geworden op: do 01 dec, 2005 21:46
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Koppeling ontluchten is mij bij de 9k alleen gelukt door vloeistof vanaf het ontluchtingsnippel naar het reservoir te duwen.
Ik zuig eerst het reservoir leeg. Dan een met remvloeistof gevulde injectiespuit van 100 ml. met een slangetje op het ontluchtingsnippel. Zachtjes spuit induwen en de ontluchtingsnippel een stukje open draaien tot je de spuit in begint te duwen, het moet dan in het reservoir stromen.
Ik zuig eerst het reservoir leeg. Dan een met remvloeistof gevulde injectiespuit van 100 ml. met een slangetje op het ontluchtingsnippel. Zachtjes spuit induwen en de ontluchtingsnippel een stukje open draaien tot je de spuit in begint te duwen, het moet dan in het reservoir stromen.
900 T16SE '85 3drs zwart (Garrett GT2560R, 2,5" Abbott, 2.1 kop+nokkenas). 9000 2.3i LPG '95 5drs zwart. 900i '88 3drs zwart (vriendin). 900 2.1 '90 3drs platana (project).
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
Te koop gevraagd: Versnellingsbakken 900-99-90 MY82-93 met defect.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Zomerwielen passen.
Bedankt voor de tip. Dat hoop ik deze week even te kunnen proberen na het werk als het een beetje droog is. (Heb de auto gelukkig niet dagelijks nodig, dus er is geen behoefte om met baggerweer buiten staan. )gertram schreef: ↑di 05 apr, 2022 6:45Koppeling ontluchten is mij bij de 9k alleen gelukt door vloeistof vanaf het ontluchtingsnippel naar het reservoir te duwen.
Ik zuig eerst het reservoir leeg. Dan een met remvloeistof gevulde injectiespuit van 100 ml. met een slangetje op het ontluchtingsnippel. Zachtjes spuit induwen en de ontluchtingsnippel een stukje open draaien tot je de spuit in begint te duwen, het moet dan in het reservoir stromen.
Maar wat ik grappig zou vinden, is dat de koppeling nu dus wel gewoon werkt. Ik zou verwachten dat dit met lucht in het systeem niet zo zou zijn. Maar zou mooi zijn uiteraard als het alleen een kwestie van ontluchten is.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Koppelingspedaal blijft onderin soms.
Ik heb gisteren avond nog eens de boel ontlucht. (Heb een spuit van 400ml waar een 6mm persluchtslang voor aan kan, en die slang paste weer perfect op de ontluchtingsnippel. dus dat was wel mooi. )
ongeveer 200ml uit het reservoir boven opgezogen, de ontluchtingsnippel er even uit gedraaid, en wat teflon tape om de schroefdraad gedaan (niet om de kegel aan het eind uiteraard.). En toen met de spuit 2x over 200ml er doorheen gedrukt. (beide keren niet helemaal tot het eind, om niet dan weer net wat lucht het systeem in te drukken.
Ik durf dus nu wel met vrij grote zekerheid te zeggen dat er geen lucht meer in zit.
Toch wil het pedaal soms nog net onderin blijven liggen.
Ik denk dat ik (misschien vanmiddag, lig even aan het weer.) het koppelingspedaal zelf even uit de auto haal, en hiervan alle bussen gewoon schoon maak en nieuw smeer. ergens moet het toch vandaan komen dat 't pedaal met een helemaal nieuwe koppeling niet goed wil werken..
ongeveer 200ml uit het reservoir boven opgezogen, de ontluchtingsnippel er even uit gedraaid, en wat teflon tape om de schroefdraad gedaan (niet om de kegel aan het eind uiteraard.). En toen met de spuit 2x over 200ml er doorheen gedrukt. (beide keren niet helemaal tot het eind, om niet dan weer net wat lucht het systeem in te drukken.
Ik durf dus nu wel met vrij grote zekerheid te zeggen dat er geen lucht meer in zit.
Toch wil het pedaal soms nog net onderin blijven liggen.
Ik denk dat ik (misschien vanmiddag, lig even aan het weer.) het koppelingspedaal zelf even uit de auto haal, en hiervan alle bussen gewoon schoon maak en nieuw smeer. ergens moet het toch vandaan komen dat 't pedaal met een helemaal nieuwe koppeling niet goed wil werken..
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Koppelingspedaal blijft onderin soms.
Pedaal dat onderin ligt is meestal de hoofdcylinder, had ik toch begrepen. Even gecheckt: https://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/sea ... edal+floor
Schijnt intern te lekken, vandaar geen verlies van vloeistof. Ik lees niet in je berichten terug dat je die ook vervangen hebt, dus lijkt me niet onlogisch dat die de zwakste schakel is. Succes ermee!
Schijnt intern te lekken, vandaar geen verlies van vloeistof. Ik lees niet in je berichten terug dat je die ook vervangen hebt, dus lijkt me niet onlogisch dat die de zwakste schakel is. Succes ermee!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Koppelingspedaal blijft onderin soms.
Ik zou alleen verwachten, dat als de hoofdcilinder lekt, dat de koppeling ook langzaam weer op zou moeten komen, terwijl het pedaal dus onderin blijft.
Dit is alleen niet het geval, de koppeling werk gewoon goed. (kan hem 5 minuten ingedrukt houden, zonder dat de koppeling op komt. Maar het lijkt er dus op dat de kracht van de drukgroep niet genoeg is om het pedaal weer over z'n dooie punt heen te drukken.
vandaar de verwachting dat misschien het pedaal toch gewoon iets te zwaar loopt ofzo. de oude drukgroep drukte harder terug, omdat de koppeling behoorlijk versleten was, dit is hier nu natuurlijk niet meer het geval.
Dit is alleen niet het geval, de koppeling werk gewoon goed. (kan hem 5 minuten ingedrukt houden, zonder dat de koppeling op komt. Maar het lijkt er dus op dat de kracht van de drukgroep niet genoeg is om het pedaal weer over z'n dooie punt heen te drukken.
vandaar de verwachting dat misschien het pedaal toch gewoon iets te zwaar loopt ofzo. de oude drukgroep drukte harder terug, omdat de koppeling behoorlijk versleten was, dit is hier nu natuurlijk niet meer het geval.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Koppelingspedaal blijft onderin soms.
Is het niet zo dat het pedaal wordt teruggehaald door een veer? Nummer 10 in dit plaatje: https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... n=24423081
Het pedaal blijft onderin liggen doordat in de cylinder de vloeistof verplaatst wordt (want kapot), zodat de veer niet meer in staat is het pedaal terug te halen. Of mis je gewoon die veer? Okee, hier stopt mijn kennis, misschien weten anderen meer.
Ik zie nog wel een revisiesetje te koop, voor weinig: https://www.jendvandenbosch.nl/reparati ... 93189.html
Het pedaal blijft onderin liggen doordat in de cylinder de vloeistof verplaatst wordt (want kapot), zodat de veer niet meer in staat is het pedaal terug te halen. Of mis je gewoon die veer? Okee, hier stopt mijn kennis, misschien weten anderen meer.
Ik zie nog wel een revisiesetje te koop, voor weinig: https://www.jendvandenbosch.nl/reparati ... 93189.html
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 841
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Koppelingspedaal blijft onderin soms.
https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... n=24428724
Dit is het systeem welke in mijn 9000 zit. (Bedankt voor die link trouwens.. erg handige site! )
Die veer (nr10) drukt idd het pedaal weer terug omhoog. Echter ga je door een punt heen als je het pedaal helemaal in trapt, dat de veer ook weer iets uit drukt. (dat bedoel ik met door 't dooie punt trappen.) Dus bij het helemaal ingetrapte pedaal, moet de drukgroep tegen deze veer in werken om het pedaal weer omhoog te krijgen, maar dat is net niet genoeg lijkt het.
Vanmiddag maar eens het koppelingspedaal uit elkaar halen, en kijken dat alle scharnierpunten mooi soepel lopen. (schoonmaken.) Kijken of dat nog wat uit maakt. En anders idd die hoofdcilinder maar eens reviseren. (grappig is wel dat het met de oude koppeling dus prima werkte.)
Iig bedankt voor het meedenken. word erg gewaardeerd.
Dit is het systeem welke in mijn 9000 zit. (Bedankt voor die link trouwens.. erg handige site! )
Die veer (nr10) drukt idd het pedaal weer terug omhoog. Echter ga je door een punt heen als je het pedaal helemaal in trapt, dat de veer ook weer iets uit drukt. (dat bedoel ik met door 't dooie punt trappen.) Dus bij het helemaal ingetrapte pedaal, moet de drukgroep tegen deze veer in werken om het pedaal weer omhoog te krijgen, maar dat is net niet genoeg lijkt het.
Vanmiddag maar eens het koppelingspedaal uit elkaar halen, en kijken dat alle scharnierpunten mooi soepel lopen. (schoonmaken.) Kijken of dat nog wat uit maakt. En anders idd die hoofdcilinder maar eens reviseren. (grappig is wel dat het met de oude koppeling dus prima werkte.)
Iig bedankt voor het meedenken. word erg gewaardeerd.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. Koppelingspedaal blijft onderin soms.
Ik had ook vage pedaal problemen. Bij mij was de bracket waar het pedaal inzit en wat in de auto geschroefd zit gescheurd. Wellicht ook de moeite waard om te checken.
1 fiets in werkende staat - een paar NSB treinen - Audi A3 e-tron - Mitsubishi iMiev
Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)
Ex: Mitsu Galant '98 LPG - 9000 CSE '97 LPG - 9000 CSE '97 - 9000 CSE '98 - Daihatsu Charade '84 RHD (verkocht) - 96 (gesloopt) - 99 '70 (verkocht) - 96 (geruild) - 96 '79 Kermit (verkocht)