1994 9000 CSE die gered moest worden.

1984-1997
Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » vr 29 okt, 2021 17:32

Cilinderkop kaal gemaakt vandaag. Deze ligt nu bij Twentse motoren revisie om gevlakt te worden.
Kan hem morgen vroeg weer ophalen.

Heb ook even gevraagd of zij het deense merk 'Elwis' kennen. (De koppakking die ik bij de auto heb gekregen) Volgens hun was het prima spul, dus ik neem de gok, en zal deze gewoon monteren.

Hopelijk dit weekeind de kop en de kettingen er op. Dan komt er toch een beetje schot in de zaak, dat die binnenkort weer loopt (hopelijk).
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door tanisha » za 30 okt, 2021 8:33

Ga voor die paar tientjes nou niet googelen met die koppakking alle andere koppakkingen als elring lekken binnen de kortste keren weer.

1 op de 3 koppakkingen die ik doe is vrij kort er voor al eens gedaan met wat anders als een elring.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Sapphire » za 30 okt, 2021 10:57

Elwis is prima spul hoor. Ik zou een koppakking van reinz ook gerust durven gebruiken. Professional Parts idd mijden. Het belangrijkste is de kop vlakken, wat gelukkig wordt gedaan. Nog steeds hele volksstammen die dat beter weten en dan weliswaar een elring pakking gebruiken en nieuwe kopbouten maar duurzaam wordt het nooit. Die 1 op de 3 die je snel weer opnieuw doet zou ik volgende keer maar eens goed kijken naar sporen van schuurlinnen of dergelijke. Vrijwel alle koppakkingen die ik “opnieuw” doe (lees: eerder niet door mij gedaan) zijn duidelijk niet gevlakt de vorige keer. Dan wordt het nooit wat. Mag iedereen uiteraard een mening over hebben. Ik begin in elk geval niet aan een koppakking klus als de kop niet gevlakt wordt. Ik zou liefst ook de kleppen controleren en dergelijke. De auto’s komen op een leeftijd dat kleppen slijpen en nieuwe seals op de klepstelen geen overbodige luxe is.

@carroda ik heb een linker achterdeur met 1 klein plekje op de hoek bovenaan, pb maar bij interesse

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » za 30 okt, 2021 12:30

Dat kleppen inslijpengaat ook even gebeuren. En nieuwe klepseals (victor reinz ) komer er ook op. De klepgeleiders zijn opgemeten en nog ruim binnen tollerantie.

De kop net weer opgehaald. Die word vanmiddag eerst maar weer eens in elkaar gezet.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 01 nov, 2021 17:30

Gisteren een mooi stukje verder gekomen. :D

Afbeelding
Cilinderkop weer in elkaar gezet. (kleppen even opnieuw ingeslepen, daarna goed schoon gemaakt.

De oude kettingen waren best gaar...
Afbeelding

Heeft zelfs tegen het zijdeksel geklepperd (moet toch aardig hoorbaar zijn geweest gok ik.. )
Afbeelding

met 't nieuwe spul ziet het er al heel anders uit iig.
Afbeelding

Verder alle losse prut weg geborsteld waar mogelijk (zat best wel veel verkoolde bagger overal.) Binnenkort de carterpan er ook even onderweg, aanzuigzeef schoonmaken en de o-ringen wisselen.

Verder ligt de nieuwe waterpomp en thermostaat ook klaar om er in te gaan. Ben echt benieuwt of, en hoe dit blokje straks loopt als die weer helemaal in elkaar zit. :lol:
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
Onsjos
Geregistreerd lid
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 24 sep, 2012 21:13
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Onsjos » ma 01 nov, 2021 18:39

Zie er allemaal al prima uit. Maar zie ik nu de carterpan er nog onder zitten? Als ik je een raad mag geven, demonteer deze even. Kan je de mooi schoonmaken. En het monteren van de diverse delen gaat een stuk eenvoudiger en belangrijker minder kans op foutjes.. De kans is vrij groot dat het gaas van de aanzuigbuis min of meer verstopt zit..
Ex, Saab 9000 Aero '94, Saab 9000 Griffin fpt '97, Saab 9000 Anni lpt '97, Saab 9000 Anni lpt G3 '97, Saab 9000 2.3 ecopower 95 lpg, Saab 9000 2.3 Anni lpt, Saab 9000 2.3 Anni fpt, Saab 9000 2.3 Anni fpt. Heden, Saab 9000 2.3 Aero '96 lpg, Saab 9000 2.3 '94 lpg, 2 X Volvo Amazon 122s GT

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 01 nov, 2021 21:23

Dat staat ook zeker nog op het lijstje (zie eindevorige post 😀 ) Maar de auto staat gewoon buiten onder een afdakje. Dus ik wil hem ook niet langdurig open hebben liggen.


Maar thx voor de tip, is idd iets wat zeker even moet gebeuren. Zeefje schoonmaken en o-ringen van de aanzuig en de verbindingsbuis vervangen.
En uiteraard de carterpan grondig reinigen.

Zijdeksel had ik inmiddels alweer gemonteerd. Cilinderkop zit er weer op (motor met de hand een.paar keer rond gedraaid. Lijkt alles goed)

Morgen eens op de statmotor laten draaien zonder bougies er in denk ik, kijken of die iig weer oliedruk opbouwt.
Dan de stuurbekrachtigingpomp, waterpomp en dynamo weer monteren. En kan daarna het in en uitlaat spruitstuk er weer op.
Dan even laten draaien met de oude olie er nog in om eventuele meuk de verzamelen (en de olie een beetje warm te hebben.) Dan kan die ook afgetapt worden en de carterpan er onderweg. 😊
Dat was iig een beetje de planning nu.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » ma 01 nov, 2021 22:08

Beste bij de montage de oliepomp inpakken met vaseline of beter dat speciale montage vet, anders kan het erg lang duren voor je oliedruk hebt
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 02 nov, 2021 10:16

Hele zwikkie is in elkaar gezet met montage olie van Lucas. 8)

https://www.antilagperformance.eu/produ ... tage-olie/

Ook aardig wat op de oliepomp verdeelt om die reden idd. En uiteraard de krukaskeering en o-ring vervangen. Hopelijk loopt het beesje straks mooi, en is die lek-vrij. we gaan het zien.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » di 02 nov, 2021 11:57

Komt vast goed :D

Ga je de krukas lagers nog bekijken? Kap van het middelste hoofdlager zou ik zeker even lossen.
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 02 nov, 2021 15:25

Geven deze dan 'vaak' problemen? Ik neem niet aan dat je de hoofdlagers kunt wisselen zonder de krukas te demonteren gok ik? Heb de motor zelf namelijk niet uit de auto gehaald, dus koppeling en bak zitten er ook gewoon nog aan.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » di 02 nov, 2021 16:40

De 2.3 is wel gevoelig voor lagerschade ja, veel koppel bij lage toeren is zwaar voor het drijfwerk. En het middelste hoofdlager gaat meestal als eerste, omdat daar de olie toevoer naar de middelste balansas lagers van wordt afgetapt. Als één hoofdlager slijtage vertoont merk je daar eigenlijk niets van, maar de krukas loopt vaak wel schade op. Beter er vroeg bij zijn dus en bij twijfel gewoon een nieuw setje erin. Kost de kop niet, maar gebruik wel origineel spul.
Is het heel erg mis op nr 3 dan is het raadzaam om ook de balansas lagers te wisselen, dat is wel een uitdaging met het blok in de auto.
Eerste hoofdlager is ook het bekijken waard, van daar uit wordt de hele distributie gesmeerd.

Je kan alle lagerschalen inclusief de axiaaltjes wisselen zonder de krukas uit te bouwen. De bovenste schaaltjes kan je eruit en weer erin draaien, dun stripje plastic uit een plastic fles oid knippen om ze eruit te duwen zonder de tap te beschadigen. Willen ze niet dan eerst alle kappen een slagje lossen om de krukas een fractie van een mm te laten zakken. Om de achterste kap aan de vliegwiel zijde te kunnen verwijderen moet je eerst de axiaaltjes uitbouwen en de krukas naar één kant drukken, dan gaat het precies.
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 02 nov, 2021 16:57

Naja, scheelt dat dit een nog originele LPT is. Dus max koppel van 260Nm bij 3200rpm, ipv de FPT die 330Nm bij 2000rpm zou hebben. (van het internet geplukt, dus of het 100% acuraat is durf ik niet te zeggen.)
Maar iig zou die minder 'in de houdgreep' genomen moeten zijn omdat het nog steeds een lpt was. (op zich ook al bijzonder genoeg eigenlijk.)

Maar nakijken kan geen kwaad, dus zal zeker even de midelste schaal los draaien.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » zo 07 nov, 2021 23:48

Motor is gisteren avond voor het eerst weer gestart. 😀

Nog zonder koelwater, dus was maar eventjes. Maar toch, er zit leven in 't oude beesje.
Wel vielen me in die paar seconden een aantal dingen op.

-toerenteller werkte niet (bleef onderin liggen)
-motor draaide vrij hoog in de toeren stationair. (Gok zo'n 1400 rpm) misschien dat dit samenhangt met de niet werkende toerenteller. Ook deed hij dit pas nadat ik de stekker van de stationair regelklep aangesloten had. Dus het toerental word zo hoog aangestuurd volgens mij.

En ongerelateerd aan de motor.. De achterlichten waren permanent aan, zodra de auto op contact staat. In de teller zijn de waarschuwingslampen van de achterlichten actief. Vreemd genoeg geen melding voor de koplampen, welke toen nog niet gemonteerd waren. 😅
Dus nog een paar electrische Gremlins die opgelost moeten worden.

Ook was me nog niet helemaal duiderlijk waar de vacuum leiding van de recirculatieklep op aangesloten. Klopt het dat deze gewoon direct op het inlaat spruitstuk zit bij auto's zonder tcs? (Leek me het meest logische. Maar wil het toch even zeker weten)

Afbeelding

Afbeelding
Het begint toch alweer op een motorruimte te lijken.

Heb wel meteen de reactie-arm rubbers vervangen. Ook een nieuwe waterpomp, andere dynamo. Deze waren goed gaar. Ook alle vacuumslangen meteen nieuw. Ben nu nog aan het overwegen de koelerslangen ook meteen mee te pakken.
Nu moet ik alleen nog even kijken hoe ik de multiriem spanner kan voorspannen, zodat die er straks ook weer op kan.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Alex B
Geregistreerd lid
Berichten: 2600
Lid geworden op: zo 27 aug, 2006 21:40
Regio: Norge - Noorwegen

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Alex B » ma 08 nov, 2021 21:20

De achterlichten zijn permanent aan dus daar is niks mis mee. Verdwijnt de achterlichtwaarschuwing als je op de rem trapt? De mijne heeft het ook. Op Jijbuis zijn een heleboel filmpjes waarbij de achterlichtwaarschuwing brandt dus het is een typisch 9000-kwaaltje.

Alex
1975 96; al meer dan 5 jaar een 5-jarenproject
1983 99; in dankbare herinnering naar de donorhemel
1973 Sonett
1994 9000 Aero
2002 9-5 Aero Estate
1997 9000 Aero

Plaats reactie