1994 9000 CSE die gered moest worden.

1984-1997
9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » ma 08 nov, 2021 21:28

de recirculatieklep wordt elektrisch bediend, welke vacuüm leiding bedoel je?
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 09 nov, 2021 12:05

Wat ik tot nu toe gevonden heb (op het internet.), word de recirculatieklep alleen electrisch bedient als je TCS hebt (dan moet deze ook de turbodruk weg kunnen halen, terwijl de gasklep nog open is.)
Maar ja.. op het internet word zoveel geroepen. :lol: Ik heb in ieder geval nog geen solenoid klepje, of stekker kunnen vinden waar een solenoid klepje aangesloten zou kunnen worden. Dus momenteel hangt de recirculatieklep met z'n vacuumleiding gewoon direct aan het inlaat spruitsuk (achter de gasklep)


Met de achterlichten,.. zouden deze ook aan moeten zijn terwijl de lichtschakelaar uit is? :-S+ De rem intrappen is toen meen ik wel geprobeerd. mja, echt veel tijd heb ik daar ook nog niet aan gespendeerd. Eerst de multiriem er op. Alle koelwaterslangen worden nu nog vervangen (zodra deze binnen zijn). Dan kan het koelsysteem vol, en kan de auto wat lnger blijven lopen als het goed is.
Dan kom ik er vanzelf wel achter wat er allemaal nu nog aan mankeert. Ik hoop dat ik dit weekeind toch echt meer weet. :mrgreen:
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » di 09 nov, 2021 13:13

De recirculatieklep is van de kachel, die heeft gewoon een elektrisch stelmotortje.
Ik denk dat je de BOV bedoelt, de afblaas klep van de turbo.

Op het inlaatspruitstuk zitten de volgende aansluitingen:
- 2 stuks bij het einde gaan naar de brandstof druk regelaar en de MAP sensor
- 2 stuks halverwege, hier zit de BOV op en als je een FPT hebt de turbodrukmeter in het dash. Bij een LPT is de tweede afgedopt.
- eentje bovenop vlak na het gasklephuis, hierop komt het dunne slangetje van de carterontluchting (via het éénwegklepje)
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 09 nov, 2021 16:38

Nouja.. Een blow off valve blaast het af naar de buitenlucht, een recirculation valve blaast het af naar de inlaat van de turbo.. :P Maar idd, die bedoel ik dus. Maar zoals jet het omschreven heb, heb ik de slangen nu ook zitten. Alleen dat ik dus nog een slangetje naar binnen moet zien te leggen als ik de teller ombouw naar een met de turbodruk meter.. want hij gaat gewoon omgebouwd worden naar fpt met een t7 apc klep. Maar die aansluiting is nu idd nog afgedopt.

ok was de slang van de carterontluchting afgebroken. (rubber was dermate vergaan dat die slang een spontane aanval van lepera had. ) Hiervoor is ook niet spul onderweg.

Bovenkant van het dash is er ook nog af. dus de toerenteller eens wisselen voor een andere kan ik ook nog makkelijk even proberen. misschien dat er dan meer leven in zit.

En met de achterlichten zal ik zeker even nakijken of dit niet idd gewoon de remlicht controle is. zou leuk zijn. :D

Ben iig erg blij met alles wat zo aan tips en weetjes langs komt hier. 8) Het helpt wel om zo nog even dingen in de groep te kunnen gooien. (doe verder alles alleen aan de auto, en soms is een second opinion wel erg handig. )
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » za 13 nov, 2021 16:53

Vandaag de laatste koelwaterslangen gemonteerd, en de multiriem er weer op.

Als ik hem nu laat lopen, rookt die helaas nog steeds als een malle. (Hoop dat dit gewoon nog restanten in de uitlaat zijn.)
Een volgens punt waar ik ook wat minder blij mee ben, alle relais onder de motorkap missen. :( Van de koelfan, abs, airco etc. ) En ook de 2 grote 30A zekeringen zijn weg.
Dus nu moet ik hier eerst maar uitzoeken wat waar hoort te zitten, en deze maar op zien te scharrelen. :|
Aanvraag bij een lokale saaboloog ligt er al.. hopelijk heeft hij zo wat liggen.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » zo 14 nov, 2021 21:42

Met dank aan PgB Autoservice (lokale Saab specialist hier in de buurt) & de 900ng sloper die nog bij m'n ouders staat vandaag de relais allemaal kunnen regelen. :D

Met dit als resultaat:
https://youtu.be/02men2bgR08

Het roken is alweer flink minder geworden. Denk dat de katalysator etc behoorlijk versmeerd is geraakt door de kapotte koppakking.

Nog niet alle issues zijn opgelost.
De accuspanning word lang niet altijd goed aangegeven (bleef erg lang op 7.7v, daarna een keer 9.6 en pas flink.later 13.8 )

De toerenteller is na een tijdje ook weer gaan werken. Dus ook hier zit nog wat niet helemaal kosher.

En de SRS lamp gaat aan elke keer dat die op contact gaat. De storing is dat de module niet gevonden word. Als ik deze weer reset blijft die ook gewoon weg.
(Als ik de stekker van de linkerkant van de teller los trek, is die er ook meteen weer.. Dus denk dat ook dit in de teller zit.)
Laatst gewijzigd door Carroda op ma 15 nov, 2021 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » zo 14 nov, 2021 21:55

Na het starten geeft de edu de laagst gemeten accuspanning aan tijdens het starten, dat is een indicatie voor de conditie van je accu. Pas als je gaat rijden springt hij op de momentele spanning. Of je kan een aantal keer op het info knopje drukken tot de accuspanning weer terugkomt. Dus waarschijnlijk is dat gewoon ok.

Toerenteller zit hem waarschijnlijk in slecht contact van de connector achterop de teller of slechte solderingen in de unit zelf.

Voor de SRS storing: bekijk eens hoe de SRS unit er uit ziet, zit achter de middenconsole tegen het schutbord op de bodem geschroefd. Als de kachelradiateur lekt of gelekt heeft (standaard kwaal), lekt dat uiteindelijk op de SRS unit en dat geeft allerlei vage klachten door corrosie...
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » zo 14 nov, 2021 22:58

Bedankt voor de uitleg. Ik zal de srs module zeker even nakijken!

Met de toerenteller vetwacht ik idd een slechte soldeerverbinding. (Bovenkant dashboard is er nog af, dus met de stekkers had ik al wat gewiebelt.)

En met de spanning, dat had ik zo niet verwacht. Eigenlijk wel een gaaf systeem dus.

Wel had ik nog een vraagje. Ik moet nog naar binnen met een kabel vanuit de accu, en een vacuumslang voor de apc meter die er nog in gaat komen.
Ik heb deze al door het rubber gelegd waar de kachelradiator slangen doorheen gaan. (Dus bij de ruitenwisser motor in de bak zeg maar)
Alleen heb ik zo nog geen doorgang gevonden om in het dashboard uit te komen.
Weet iemand hier zo waar iig de vacuumslang origineel langs loopt?
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 15 nov, 2021 20:37

Vanavond toch een domper. De accu was helemaal dood.
Eens kijken wat nu permanent stroom heeft verbruikt.

Iig ook gezien wat 1 achterlicht kapot was. (Heeft er 4). En klopt het dat de achterlichten bij een 9000. Altijd aan zijn? De koplampen gaan wel aan/uit met de lichtschakelaar. Maar de achterlichten lijken permanen aan te blijven.

(Als dat zo is.. Wel grappig. Want het zou een betere variant zijn van de dagrijverlichting die je tegenwoordig veel op auto's ziet.)
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » ma 15 nov, 2021 20:55

Achterlichten zijn inderdaad altijd aan als het contact aan is. Tenzij je de daylight running lights zekering eruit haalt, dan werkt de lichtschakelaar net als in een andere auto, dus uit-stadslicht-dimlicht.

Er zit een grote rubberen dop in de bodem van de paravan bak, uit mijn hoofd ergens onder de ecu. Als je daar doorheen prikt kom je binnen uit boven de pedalen. Er zit ook nog ergens een doorvoertje waar origineel het slangetje van de turbodruk meter doorheen loopt, die komt binnen uit achter de klokken. Maar die grote is makkelijker.
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 16 nov, 2021 11:42

Super, bedankt voor de info! dan ga ik daar eens even op zoek. (als ik die kabel er in heb liggen, kan ik in 1x alle kabels die nu nog van voor naar achteren moeten er in leggen. ben ik daar ook in 1x vanaf. :D )

Nu alleen nog even zoeken wat er nu aan is gebleven waardoor de accu dus helemaal leeg getrokken is. (Misschien kofferbakverlichting ofzo.. kan immers iets erg simpels zijn. )

Nog 1x warm draaien iig en de olie er uit laten lopen. dan kan de carterpan er onderweg, schoonmaken, en met nieuwe O-ringen etc weer in elkaar.

wat zouden jullie trouwens aanbevelen voor een 2.3 turbo met 3 ton gelopen? gewoon 10W40? (Die olie had ik er bij gekregen, orig GM. mja, die kan ik ook in m'n 900i of 900ng-i gooien uiteraard.) of toch 5w30 zoals de 9-5 etc hebben?
Ben zelf eigenlijk wel geneigd om de 10w40 gewoon te gebruiken, puur gezien de km stand de 40er olie geen kwaad zal kunnen lijkt me. (en dat het er nu waarschijnlijk ook er al in zit.)

In ieder geval komt de wagen met een beetje mazzel volgende week de straat dan al weer op. De roestplekken zal ik eerst maar eens conserveren om de winter door te komen. en als het weer mooi warm weer is, spuitklaar maken.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 16 nov, 2021 21:57

Vandaag nog even met 3 tellers lopen klooien.
De fpt teller die ik had, was van een '91er. Deze heeft een totaal andere pin bezetting dan de my95.
Had ook nog een '96er teller, deze leek wel weer hetzelfde als die van my95 (bj94)


Iig de teller uit elkaar gesloopt om de apc meter los over te zetten (samen met de tellerplaat)
Operatie lijkt iig geslaagd.
Heb de toerenteller en de tankmeter/temperatuurmeter van de 96er genomen. De EDU en snelheidsmeter van de 94er.
En dus de apc meter van de '91er. 😁

Afbeelding
Met tape de tellerplaat afgeplakt tegen beschadigingen. En om de naald posities even te markeren.

Afbeelding
De zooi van de 2 tellers uit elkaar.

Afbeelding
Het doel van de oevening. 😁

Afbeelding
De 'nieuwe' teller weer in elkaar.

Alles lijkt ook goed te werken.
Alleen de 'srs' lamp lijkt erg vaag aan te blijven. (Niet fel aan). Maar dus geen storing op de airbag module of de teller. Dus daar is nu nog iets vreemdsaan de hand. 😅
Of het licht van de achterlicht waarschuwing schijnt een beetje door op het srs licht.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » di 16 nov, 2021 22:13

Mooi gedaan!

Je mist nu wel het tank leeg indicatie lampje, dat zit achter de tellerplaat bij de latere versie. Die heeft daar een venstertje zitten waarachter het lampje zit, zie je pas als het aan gaat. De oudere versie heeft dat niet, dat is de plaat gewoon dicht en daarom zie je het lampje nu niet meer. Maar daar is verder prima mee te leven :wink:
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » di 16 nov, 2021 22:21

Had ik gezien idd. Maar om eerlijk te zijn vind ik zo'n lampje idd wat overbodig. 😁

De reden dat de accu leeg was is denk ik ook gevonden... Het 'spotje' van de binnenverlichting stond aan.. :oops:

Accu is weer opgeladen en zit er weer in. Morgen weet ik zeker of dat het enige was. 😁

Een nieuw voedingskabelvoor de versterker is nog onderweg. Als die binnen is kan de radio er in, en kan het dashboard weer dicht.
Dat grote rubber boven de pedalen wat iig een goede tip. Is idd gemaakt om kabels en slangen door te kunnen voeren. Dus idd een top oplossing.

Kan niet wachten tot ik een keer eenrondje kan rijden met 't beesje. Ben ook wel benieuwt wat er verder nog aan mankeerd. 😅
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door tanisha » wo 17 nov, 2021 9:30

Stond je jezelf nu in een afgesloten ruimte te vergassen? :shock:
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Plaats reactie