1994 9000 CSE die gered moest worden.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Misschien wel. Ben iig benieuwt!
De aluminium bussen voor de wielophanging voor waren ook binnen. Dus zaterdag kan ik dat ook meteen doen.
Hopelijk kan ik dan ook meteen het laswerk aan het spatbord doen. Dan kan de modderkuip er ook weer definitief in.
De aluminium bussen voor de wielophanging voor waren ook binnen. Dus zaterdag kan ik dat ook meteen doen.
Hopelijk kan ik dan ook meteen het laswerk aan het spatbord doen. Dan kan de modderkuip er ook weer definitief in.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Als de koppeling bekrachtigd wordt, staat het systeem in elk geval voldoende op druk. Anders zou het drukcontact wat bij de droger zit openen en zou de koppeling niet inkomen. Dus ga er maar vanuit dat de airco werkt.
De airco van een 9000 is sowieso van buitengewone kwaliteit, ze lekken echt helemaal niet en je hoeft ze dus nooit bij te laten vullen. Laatst nog een leuke discussie met de buurman, die wilde dat niet geloven omdat zijn citroen elke anderhalf jaar leeg was en dat normaal was volgens zijn dealer
De airco van een 9000 is sowieso van buitengewone kwaliteit, ze lekken echt helemaal niet en je hoeft ze dus nooit bij te laten vullen. Laatst nog een leuke discussie met de buurman, die wilde dat niet geloven omdat zijn citroen elke anderhalf jaar leeg was en dat normaal was volgens zijn dealer
9000 Anniversary 2.3T
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Dit klopt. Hoe verwaarloosd ze ook zijn, de airco doet het altijd. Geweldig is dat.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Net even getest, en hoera! de accu blijft nu idd netjes vol.
Mar, nog een ander dingetje gevonden.. Bij de zoektocht naar de stroomverbruiker was me opgevallen dat de zekering van de koplamp ruitenwissers verwijderd was.. Hier was nu weer een zekering in gezet.
Alleen nu gaan dus de sproeierpompen en ruitenwissers (op de voorruit!) lopen zodra je de auto op contact zet. You win some, you lose some.
Grappig is wel, dat als deze zekering weer verwijderd is, werken de ruitenwissers gewoon zoals het hoort.
Dit gaat dus ook nog even wat uitzoekwerk worden.
Mar, nog een ander dingetje gevonden.. Bij de zoektocht naar de stroomverbruiker was me opgevallen dat de zekering van de koplamp ruitenwissers verwijderd was.. Hier was nu weer een zekering in gezet.
Alleen nu gaan dus de sproeierpompen en ruitenwissers (op de voorruit!) lopen zodra je de auto op contact zet. You win some, you lose some.
Grappig is wel, dat als deze zekering weer verwijderd is, werken de ruitenwissers gewoon zoals het hoort.
Dit gaat dus ook nog even wat uitzoekwerk worden.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Die zoektocht kan je jezelf besparen, ook dit is een standaard 9000 dingetje.
Het probleem zit hem in de koplamp wisser motortjes. Daarin zit een diode ingebouwd. Als die stuk gaat en sluiting maakt krijg je precies dit. Zie ook het schema. de koplampwisser lust dan de rode en de gele draad door.
Oplossingen:
- Zekering eruit en leven zonder de koplampwissers, dat wist je al
- nieuwe motortjes zien te vinden
- Motortjes uit elkaar peuteren en de diode vervangen, deze zit in de kit gegoten achterop de motor. Volg de gele draad Maar waarschijnlijk zijn ze stuk gegaan doordat de motortjes te zwaar lopen, dus er zal meer aan de hand zijn. Er zit ook nog een onderdeel in wat lijkt op een metalen plaatje maar wat eigenlijk een soort PTC zekering is, vaak ook stuk en nergens aan te komen. Als je meerdere motortjes hebt liggen lukt het meestal wel om een setje werkende te maken, maar het blijft gammel spul.
Het probleem zit hem in de koplamp wisser motortjes. Daarin zit een diode ingebouwd. Als die stuk gaat en sluiting maakt krijg je precies dit. Zie ook het schema. de koplampwisser lust dan de rode en de gele draad door.
Oplossingen:
- Zekering eruit en leven zonder de koplampwissers, dat wist je al
- nieuwe motortjes zien te vinden
- Motortjes uit elkaar peuteren en de diode vervangen, deze zit in de kit gegoten achterop de motor. Volg de gele draad Maar waarschijnlijk zijn ze stuk gegaan doordat de motortjes te zwaar lopen, dus er zal meer aan de hand zijn. Er zit ook nog een onderdeel in wat lijkt op een metalen plaatje maar wat eigenlijk een soort PTC zekering is, vaak ook stuk en nergens aan te komen. Als je meerdere motortjes hebt liggen lukt het meestal wel om een setje werkende te maken, maar het blijft gammel spul.
9000 Anniversary 2.3T
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Geweldig, zo'n forum.
Ik heb idd nog een setje motoren liggen. Die eens mooi gangbaar maken en monteren dan maar. . Thanks voor de info, dit zal inderdaad een bult zoekwerk kunnen schelen.
Ik heb idd nog een setje motoren liggen. Die eens mooi gangbaar maken en monteren dan maar. . Thanks voor de info, dit zal inderdaad een bult zoekwerk kunnen schelen.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Dit weekeind einderlijk weer een beetje ergens aan toe gekomen.
De gasklep is nu koelwaterdicht (o ring vervangen)
De koplamp ruitenwissers werken nu weer zoals het hoort. (beide motortjes vervangen)
Remleiding ontroest en in de roestomvormer/primer gezet. Geen putcorosie gelukkig.
En de draagarmen zitten nu in ieder geval weer 'veilig' vast.
Nieuw vs Oud.. en ja, dat is alles wat ervan over was.
Dit is van beide kanten. Was iig geen overbodige luxe deze te vernieuwen iig.
Hen enige wat nu nog direct op het lijstje staat is het spatbord lassen. Als dat klaar is zou hij iig de weg weer op moeten kunnen. (En dan kijken welke issues we nog vinden)
Ben wel erg benieuwt hoe zo'n 9000 nu rijdt.
De gasklep is nu koelwaterdicht (o ring vervangen)
De koplamp ruitenwissers werken nu weer zoals het hoort. (beide motortjes vervangen)
Remleiding ontroest en in de roestomvormer/primer gezet. Geen putcorosie gelukkig.
En de draagarmen zitten nu in ieder geval weer 'veilig' vast.
Nieuw vs Oud.. en ja, dat is alles wat ervan over was.
Dit is van beide kanten. Was iig geen overbodige luxe deze te vernieuwen iig.
Hen enige wat nu nog direct op het lijstje staat is het spatbord lassen. Als dat klaar is zou hij iig de weg weer op moeten kunnen. (En dan kijken welke issues we nog vinden)
Ben wel erg benieuwt hoe zo'n 9000 nu rijdt.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Vandaag is de auto weer aangemeld. Heeft z'n kentekenplaten gekregen. ( is AH-CE-9000 geworden. )
Eerst een proefritje gemaakt. De eerste 60-70km kwam er nog redelijk wat damp uit de uitlaat, maar het leek wel steeds minder te worden.
Vandaag in totaal zo'n 180-190km gereden. Geen overmatige damp uit de uitlaat. Hangt mooi aan het gas. Alleen stationair zou die nog iets mooier mogen lopen. (Net niet perfect zeg maar, schommelt minimaal)
Maar voor een eerste rit ben ik zeet tevreden.
Volgende stap word het uitzoeken hoe de T7 klep aangesloten moet worden, een ecu omsolderen en andere software er op. (Fpt stage 1 is het idee.)
Eerst een proefritje gemaakt. De eerste 60-70km kwam er nog redelijk wat damp uit de uitlaat, maar het leek wel steeds minder te worden.
Vandaag in totaal zo'n 180-190km gereden. Geen overmatige damp uit de uitlaat. Hangt mooi aan het gas. Alleen stationair zou die nog iets mooier mogen lopen. (Net niet perfect zeg maar, schommelt minimaal)
Maar voor een eerste rit ben ik zeet tevreden.
Volgende stap word het uitzoeken hoe de T7 klep aangesloten moet worden, een ecu omsolderen en andere software er op. (Fpt stage 1 is het idee.)
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Geweldig nieuws! Weer een 9000 gered. En respect voor je skills hoor.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden
Thx, ook best blij mee. Heb nog nooit een motor zo ver uit elkaar gehaalt als deze. Op krukas, drijfstangen en zuigers na is het hele blok kaal geweest.
Maar er zit nog genoeg werk aan t oude beesje.
To do list:
-ik heb nog een plaatje 'over'. Daar moet ik de locatie van achterhalen.
-schakelstang koppeling fixen (1 van de 2 rubbers is helemaal gaar)
-keerring schakelstang in bak wisselen (lekt)
-roest (incl gaten) wegwerken aan rechter voorspatbord.
-roest rechter achterspatbord aanpakken
-deur rechts achter vervangen ivm diepe krassen
-bonkend geluid links voor als ik over een klinkerweg rijdt (tip op koppelstang van de stabi)
-spatplaat
En dan de 'nice to have' list (gaat niet alles per direct, maar als ik eens wat leuks tegen kom, voor leuk geld is het wel iets wat er dan van gaat komen.
-t7 apc klep inbouwen en ecu aanpassen
-Carlsson achterspoiler vinden.
-Sportonderstel (bilstein dempers met eibach/h&r veren bijv)
-powerflex rubbers voor het onderstel
-sportuitlaat
-td04 turbo
-aero interieur (ik vind die voorstoelen met de grote schouders echt supergaaf. maar nodig is dat uiteraard niet)
Maar er zit nog genoeg werk aan t oude beesje.
To do list:
-ik heb nog een plaatje 'over'. Daar moet ik de locatie van achterhalen.
-schakelstang koppeling fixen (1 van de 2 rubbers is helemaal gaar)
-keerring schakelstang in bak wisselen (lekt)
-roest (incl gaten) wegwerken aan rechter voorspatbord.
-roest rechter achterspatbord aanpakken
-deur rechts achter vervangen ivm diepe krassen
-bonkend geluid links voor als ik over een klinkerweg rijdt (tip op koppelstang van de stabi)
-spatplaat
En dan de 'nice to have' list (gaat niet alles per direct, maar als ik eens wat leuks tegen kom, voor leuk geld is het wel iets wat er dan van gaat komen.
-t7 apc klep inbouwen en ecu aanpassen
-Carlsson achterspoiler vinden.
-Sportonderstel (bilstein dempers met eibach/h&r veren bijv)
-powerflex rubbers voor het onderstel
-sportuitlaat
-td04 turbo
-aero interieur (ik vind die voorstoelen met de grote schouders echt supergaaf. maar nodig is dat uiteraard niet)
Laatst gewijzigd door Carroda op wo 07 dec, 2022 13:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. - Wat ist het?
Dit plaatje is momenteel 'over'. Kan iemand mij vertellen waar dit plaatje normaal hoort te zitten? Te oordelen aan hoe schoon het ding nog is, ga ik ervan uit dat die ergens onder het dash oid hoort te zitten?
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. - wat is het?
Spiegel bevestiging volgens mij. Daar zit zo'n extra verstevigingsplaatje onder de boutjes.
Mooi voorbeeld van hoe belachelijk over geëngineerd een 9000 is
Mooi voorbeeld van hoe belachelijk over geëngineerd een 9000 is
9000 Anniversary 2.3T
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. - wat is het?
Aha! Nu je het zegt, de bijrijders spiegel is idd vervangen. Bij de nieuwe zat dit plaatje ook op, daarom dus over gebleven.
Nadeel als je er zo lang over doet.
Bedankt, je hebt hier helemaal gelijk mee.
Toch niets vergeten dus.
Nadeel als je er zo lang over doet.
Bedankt, je hebt hier helemaal gelijk mee.
Toch niets vergeten dus.
Laatst gewijzigd door Carroda op wo 07 dec, 2022 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden. - wat is het?
Als je aan de afdeling 'nice to have' toe bent: forummer Rademaker heeft nog een td04 liggen!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km