1994 9000 CSE die gered moest worden.

1984-1997
Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 841
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

1994 9000 CSE die gered moest worden.

Bericht door Carroda » zo 03 okt, 2021 17:21

Ik was onlangs op ebay kleinanzeigen aan het kijken voor een leuk 9000 project voor er bij. ( heb momenteel een 900 classic 2.1i, een 900ng cabrio 2.3i en een 9-5 estate 2.3t automaat.)

Toen zag ik m'n nieuwe aanwinst staan, een Zilveren 1994 Saab 9000 CSE. De auto stond in de weg, de eigenaar ging verhuizen naar zweden, dus heb hem voor een leuke prijs kunnen kopen.
'T beesje heeft nu 304k gelopen, en is nu niet moeders mooiste van buiten.

De mooie dingen van de auto:
-Schuifdak
-Climatronic
-Cruise control
-Handgeschakeld
-Leren bekleding
-Stoelverwarming
-bijrijders airbag
-hemeltje is in perfecte staat, hangt niet. 😁

De minder mooie dingen
-roest aan het rechter spatbord (incl gaatje)
-roest aan rechter spatbordrand achter, en een nare deuk net onder de tankklep.
-diepe krassen op rechter achterdeur
-reflectorplaat is naar z'n gootje
-radio zit geen code bij, en het display is extreem vaal en heeft een drukplek.

O ja, en de koppakking zou lek zijn. (Zat een nieuwe bij)

Ik zal eerst maar eens beginnen de koppakking te vervangen, kijken of die dan weer goed loopt. Als dat lukt, word die verzekerd en aangemeld. (Heeft nog tüv tot Mei.)

Dan zal er meteen een T7 APC klep in komen, gezien het nu nog een LPT is. (Kan me vergissen, maar volgens mij ligt de stekker voor de T5 APC klep er al.)
Dus op een 200pk uit komen zou dan vrij simpel moeten zijn.

Daarna zal de roest aangepakt moeten worden. Ik zal dus blijven kijken naar een spatbord en achterdeur in kleur. Het achterpaneel zal wel lastig worden, maar ook dat zal wel lukken gok ik.

Foto's zal ik binnenkort eens maken als het weer iets minder bagger is. 😅
Laatst gewijzigd door Carroda op wo 18 mei, 2022 22:19, 15 keer totaal gewijzigd.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Sapphire » zo 03 okt, 2021 22:01

9000, altijd goed! Vergeet bij conversie naar T7 APC ook niet de ECU aan te passen, anders frituur je die gelijk.
Carroda schreef:
zo 03 okt, 2021 17:21
O ja, en de koppakking zou lek zijn. (Zat een nieuwe bij)

Ik zal eerst maar eens beginnen de koppakking te vervangen, kijken of die dan weer goed loopt.
Zou je niet beginnen met diagnose stellen of de koppakking daadwerkelijk lek is, in plaats van deze op goed geluk te vervangen? Niet bijdehand bedoeld, maar je zou niet de eerste zijn die voor niets een koppakking vervangt terwijl het probleem elders ligt.

Succes!

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 841
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 04 okt, 2021 7:58

Nouja, de vorige eigenaar was al begonnen met de demontage.
Koelvloeistof is er uit, en een groot deel onder de motorkap is al losgekoppeld. Maar gezien het kvs reservoir vrij donker is, zou het best kunnen.
(Maar hoe ik dat nu nog zou moeten checken, geen idee)

Wat ik ervan heb begrepen, begon de auto ineens hard wit te roken. Dus of de koppakking, of net als wat bij mn 9-5 het geval was, de turbo afgescheurd. Maar de turbo kom ik 'onderweg' naar de koppakking toch tegen, gezien de in en uitlaat dan toch eerst los moet.

De ombouw naar de T7 klep heb ik toen bij m'n 900ng cabrio ook gedaan. Heb iig nog 1 aangepaste ecu liggen. (Maar dat is een trionic 5.5 meen ik, deze auto zal 5.2 hebben. Dus ook even kijken of dat uitwisselbaar is of niet. Het is in ieder geval een '94er met nog de long block 2.3t
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9323 » ma 04 okt, 2021 8:40

Bouwjaar 94 is al nieuwe type blok volgens mij.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 841
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 04 okt, 2021 9:19

In 94 zijn ze idd over gegaan, maar dit is een uit begin 94, heeft nog 't long block. (zal vanmiddag even wat foto's maken van de 'as is' staat. als het een beetje weer is alvast een beetje wat verder los sleutelen. Ik ben zelf wel erg benieuwt hoe de turbo er aan toe is bijv. )

Mocht deze motor niet meer goed zijn, heb ik nog een B234E Short block staan met 125k gelopen, dus rijden zal deze auto hoe dan ook wel weer. :lol:

Hier zijn de foto's van hoe die er nu een beetje bij staat.

https://myalbum.com/album/CJoduWTjd5yjop

Bestuurderskant is best netjes. (een keertje goed poetsen, dan ziet het er al heel anders uit.
Bijrijderskant heeft wat meer roest (spatbord voor, op de wielkastrand net voor het wiel, zit al een gaatje in gerot. En de wielkastrand achter heeft dus een deuk tussen rand en tankklep en ook voor en achter het wiel wat roest (wat net achter de sierstrip weg komt, dus dat is denk ik nog netjes te maken.
En iemand is met een sleutel over de achterdeur gegaan lijkt het wel (mss een aanhanger/verachtwagen geweest, lijkt het verlengde van die deuk te zijn.

Maargoed, eerst maar eens zorgen dat 't blokje weer draait. dan meteen de ombouw naar FPT met T7 apc klep. als dat rond is, gaan we de rest wel aanpakken.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9323 » ma 04 okt, 2021 10:06

Ziet eruit als een fijn project!
Nog even over het blok: het type stuur en het type acc (knoppen voor temperatuur onder elkaar ipv naast elkaar) zegt mij dat deze auto van na de 'facelift' is. Long blok heeft een rood onderblok, short block is zwart - dat is nog een aanwijzing. Ik geloof dat de long block ook nooit als lpt is geleverd.
Overigens, als het toch een long block is, dan gaat vervangen door short block niet zonder slag of stoot. Kabelboom wijkt af en het boutpatroon van de bak is ook anders.

Anyway, veel succes!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door tanisha » ma 04 okt, 2021 12:37

Ik weet niet wat dat voor koppakking is maar ik zou even een elring koppakking halen de andere merken kan je vrij snel weer de koppakking vervangen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 841
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 04 okt, 2021 13:24

Is een Elwis koppakking. Op zich nog geen slechte recenties van gevonden,. mja, ik weet nog niet wat ik ga doen.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Sapphire » ma 04 okt, 2021 14:05

Ik snap het idd, dacht dat de auto nog reed. Vandaar mijn advies eerst diagnose.

My1994 zou idd nieuwe type moeten zijn, maar als je nog het oude type blok hebt (bdp achter de krukaspoelie) betwijfel ik of die op T7 klep kan omgebouwd. Bij DI-APC in elk geval niet.

Ik zal even kijken of ik een goede deur voor je heb. Scherm iig niet.

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 841
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 04 okt, 2021 16:07

Ik ga vanmiddag in ieder geval even de DI cassette er op drukken. Dan zie je gauw genoeg of het een short of long block is volgens mij :D Ik zal iig eens kijken naar de krukassensor, dat is idd ook een mooi punt om het dan te zien.

Als het een short block is, zou deze dan ook Trionic 5.5 moeten hebben, of zou eht dan ook Trionic 5.2 kunnen zijn? In ieder geval heeft die nog geen OBD2 stekker. (moet voor de Tech2 een andere adapter gebruiken, onder de bijrijdersstoel.)

Wil straks in ieder geval even de aanzuigzijde van de turbo loskoppelen, eens kijken hoe deze er aan toe is. Als die helemaal ral is, kan hier natuurlijk ook het extreme roken vandaan komen, en misschien als koppakking geinterpreteerd zijn.
Of mischien heeft deze hetzelfde als wat ik met m'n 9-5 had,.. een gebroken turbo behuizing, waardoor koelwater in de uitlaatzijde loopt. (en die daardoor dus rookt)

Acht, hij staat er ook nog maar net 1 dag, eerst maar eens op onderzoek uit denk ik.

ALs je een Deur hebt, zou echt top zijn. :D Er zal in ieder geval flink wat werk verzet moeten worden voordat dit weer een redelijk mooi exemplaar is. Maar om naar de sloop te gaan is die ook weer te mooi voor.
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9323 » ma 04 okt, 2021 16:32

short block is altijd trionic 5.5 volgens mij
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Sapphire » ma 04 okt, 2021 17:15

Di cassette past altijd gewoon dus dat is geen goede determinatie methode.

OBD is vanaf my96 dus dat is ook geen criterium. Een t5.5 kan geen obd hebben.

Makkelijkst is de positie van de bdp. Zit deze vlak achter het vliegwiel in het blok dan is het een nieuw type blok. Zit deze achter de krukspoelie is het een oud type blok.

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » ma 04 okt, 2021 19:11

Mooi dat er weer eentje gered wordt :) Zeldzame kleur is dit, vind ik altijd erg mooi staan op een 9000.

Voor je veel werk erin stopt, check wel even de bekende plekken als de voorruit sponning, rondom de bovenste veerschotels achter, de kriksteunen, de bakken achter de achterwielen en vooral ook de diverse bevestigingspunten van de achterwielophanging aan de bodemplaat.... Dat is eigenlijk het eerste wat je bij elke 9000 moet doen vandaag de dag.

Een Elring koppakking is zeker een aanrader. Kosten nog geen 3 tientjes dus daarvoor hoef je het niet te laten. Ook zou ik gelijk een setje tapeindjes voor het uitlaat spruitstuk mee bestellen, die zijn meestal vrij ver heen. En een nieuwe thermostaat.

Grootste uitdaging zal een roestvrij voorscherm vinden zijn, zeker in deze kleur. Gave voorschermen worden erg schaars. Andere kant zeker ook even de wielkast rand eraf pakken en de binnenkuip eruit voor controle. Meestal zit er wel wat beginnende roest onder, hoe eerder je erbij bent hoe beter. Kijk ook goed in het deel wat achter de voorbumper zit.
9000 Anniversary 2.3T

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 841
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door Carroda » ma 04 okt, 2021 19:41

9323 schreef:
ma 04 okt, 2021 16:32
short block is altijd trionic 5.5 volgens mij
Zou mooi zijn. De krukassensor zit op de 'normale' plek bij het vliegwiel, is dus wel gewoon een short block. :)

Afbeelding

De bodem zag er zo 1.2.3. Vrij goed uit. Maar dat zal ook allemaal wel lukken denk ik. Eerst moet die weer rijden, zodat het weer een auto is, en geen tuinornament. 😁
Gezien het laswerk wat ik samen met mn pa aan de 900 classic van me hebben gedaan ben ik er niet zo heel bang voor verder. (Kon via de achterwielkast de achterbank vast pakken. 😷 )

Had trouwens niet verwacht dat zilver een schaarse kleur zou zijn. 🤔 had eigenlijk gehoopt dat die super veel voorkomt. Oh-well.
In het ergste geval zal ik het spatbord moeten repareren voor zover mogelijk.

Maar het zou dus Trionic 5.5 moeten zijn, dat zou echt super zijn. 😁
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

9000-95
Donateur
Donateur
Berichten: 3716
Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: 1994 9000 CSE die gered moest worden

Bericht door 9000-95 » ma 04 okt, 2021 20:02

Even de deksel van de paravan bak halen en kijken wat er op de ecu staat, dan weet je je zeker.
9000 Anniversary 2.3T

Plaats reactie