9000 CS 2.0 Ecopower

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door coppe218 » wo 19 jan, 2022 23:20

Vandaag heeft mijn zoon van 21 zijn 4de Saab gekocht. (Gaat hard zo). Na een 900 2.0i Coupe uit 97 die opgeknapt is, een 900 Turbo Cabrio uit 1994 na 5 jaar stilstand weer APK klaar gemaakt te hebben naar een 9-3 Cabrio 2.0i. Vandaag de volgende opgehaald. Een leuke 9000 2.0t CS uit 1997. Een nette auto van binnen met wat kleine klussen zoals een CV die niet werkt. De dakplaat van het schuifdak die verroest is en anni-velgen die moeten worden opgeknapt, maar wel een de onderhoudshistorie van de laatste 100.000 km Nu 322.000 km. Hij rijdt in ieder geval erg goed en soepel. Binnenkort eerst maar even APK laten keuren om te kijken of daar geen verrassingen uit komen.
Helaas wel op de annivelgen en niet met de 3-spaaksvelgen van de laatste foto.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marius0404
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door Marius0404 » wo 19 jan, 2022 23:29

mooie wagen, rijdt lekker zo'n 9K
suc6 ermee

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door 9323 » do 20 jan, 2022 13:05

mooi! CV ligt vaak aan de 'kiekert', de stuurunit. Als het geheel ook niet werkt via de knop op de middenconsole, is dat de eerste verdachte.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door Steve-O » do 20 jan, 2022 13:27

Of, als slechts 1 of 2 portieren niet reageren en de rest wel, het motortje van de betreffende deur. Dit kwam ik nog niet zo lang geleden tegen als oorzaak van in dat geval het rechtervoorportier dat niet meedeed. De Kiekert vervulde wel zijn taken.

Het motortje was doorgebrand doordat er teveel mechanische weerstand bij het openen en sluiten was ontstaan. Toen ik het motortje had uitgewisseld, werkte het even maar helaas ging door dezelfde oorzaak ook vlot stuk. Ik dacht even niet genoeg door.

Gebruikersavatar
coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door coppe218 » do 20 jan, 2022 16:22

Hij reageert idd helemaal nergens op. Niet 1 motortje en ook de knop niet. Wat ook opvalt is de opendeurindicator die blijft branden. Dus de reedschakelaar die defect is.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door 9323 » do 20 jan, 2022 16:56

DAn is de kiekert een goed begin! Wil overigens niet zeggen dat het probleem dan helemaal verholpen is hoor. Motortjes kunnen ook kapot zijn en de microswitches in het slotmechanisme ook. MAar een andere kiekert monteren is zo gepiept.

Gebruikersavatar
coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door coppe218 » di 01 feb, 2022 13:15

Als je nieuwe Kiekert kunt vinden. Wel al wat geprobeerd. Ik heb de reedschakelaar losgekoppeld. Hiermee is het controlelampje van de geopende deur uit en werkt de CV vanaf de knop in de middenconsole. Helaas met de sleutel nog niet.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door 9323 » di 01 feb, 2022 14:55

Dan is microswitch kapot. Gemakkelijkste fix is het bestaande, tweedraads cv-motortje vervangen door een nieuw vijfdraadsmotortje. Dat neemt dan het signaal van de microswitch voor zijn rekening.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door Steve-O » di 01 feb, 2022 14:58

De Kiekert van frisse soldeerverbindingen voorzien wil ook nog wel eens helpen. Kastje is wat wellicht lastig te openen zonder dat het plastic breekt, maar met geduld en beleid kan het wel.

Gebruikersavatar
coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door coppe218 » wo 02 feb, 2022 20:36

Nieuwe APK is alvast een feit. Alleen 1 nieuwe remslang nodig gehad. Nu technisch verder afmaken en er komt denk ik snel een tune op.

Gebruikersavatar
coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door coppe218 » vr 18 feb, 2022 22:08

De tune zit erop van 150pk naar 220 PK. Hij is er blij mee. Erg netjes geholpen door DionHPT begreep ik. Voorzien van een T7 klep en een vervangende wastegate actuator omdat de originele helemaal zat vastgeroest. Voorlopig vooral lekker rijden en als de cabrio verkocht is mogelijk weer wat zaken aanpakken.
Auto rijd heerlijk voor een 25 jaar oude auto.

Ebele
Geregistreerd lid

Re: 9000 CS 2.0 Ecopower

Bericht door Ebele » vr 11 mar, 2022 6:53

Interesse in een extra/reserve 2.0 lpt? Die van mij is te koop.

viewtopic.php?f=127&t=179085#p1935284

Groet,

Erik

Plaats reactie