9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
-
sev
- Donateur

9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
Hoi allen,
Sinds vorige week ben ik de blije eigenaar van een 9000. Ik zal hem hier binnenkort even showen in een topic, maar voordat ik dat rustig kan doen heb ik nog te maken met een accu die te snel leeg loopt. Op dit moment houdt hij het met een volle accu een goeie dag vol...
Even de feitjes op een rij, n.a.v. wat metingen met een multimeter:
- Milliampere gemeten op de accu in ruststand en ik zie dat de auto ongeveer 180mA verbruikt, bijna 4x zoveel als het normale gemiddelde verbruik in ruststand (zou max 50mA moeten zijn, als ik het goed heb).
- De accu heeft 60 ampere-uren (Ah), dit zou toch voldoende moeten zijn om het met een volle accu een paar dagen vol te houden (op basis van 180mA) ipv één dag
- Ik heb gisteren weer even rondje gereden en heb daarna het aantal volt gemeten op de accu, deze was netjes 12.50V. Nu, 18 uur later, zit de batterij op 12.32V. Straks maar even weer rijden dus, want ik ben bang dat ie zo weer bijna leeg is... (kreeg hem gisteren nog maar net aan de praat met 12.02V)
Ik heb alle elektronica al uitgezet (zoals interieurverlichting) en ook de radio ontkoppeld. Het ziet er naar uit dat ik de zekeringen één voor één moet gaan nalopen, of hebben jullie nog goede ideeën wat dit zou kunnen zijn? Ben ook wel benieuwd of iemand weet wat het standaard verbruik in ruststand voor een 9000CD Griffin uit 1994 zou moeten zijn.
Alvast bedankt!
Bonusvraag: Ik liet de auto gisteren nog even stationair draaien en deed toen de koplampen uit. Ik zag toen alleen dat het indicatorlampje in het dashboard voor de lampen nog wel aan bleef. Is dit de bedoeling, of hoort deze ook uit gaan? In het Engelse instructieboekje staat op p.15: 'The lighting is off: Note that the instrument illumination is lit only when outside lights are on'. Wat bedoelen ze precies met 'when outside lights are on?', welke outside lights?
Sinds vorige week ben ik de blije eigenaar van een 9000. Ik zal hem hier binnenkort even showen in een topic, maar voordat ik dat rustig kan doen heb ik nog te maken met een accu die te snel leeg loopt. Op dit moment houdt hij het met een volle accu een goeie dag vol...
Even de feitjes op een rij, n.a.v. wat metingen met een multimeter:
- Milliampere gemeten op de accu in ruststand en ik zie dat de auto ongeveer 180mA verbruikt, bijna 4x zoveel als het normale gemiddelde verbruik in ruststand (zou max 50mA moeten zijn, als ik het goed heb).
- De accu heeft 60 ampere-uren (Ah), dit zou toch voldoende moeten zijn om het met een volle accu een paar dagen vol te houden (op basis van 180mA) ipv één dag
- Ik heb gisteren weer even rondje gereden en heb daarna het aantal volt gemeten op de accu, deze was netjes 12.50V. Nu, 18 uur later, zit de batterij op 12.32V. Straks maar even weer rijden dus, want ik ben bang dat ie zo weer bijna leeg is... (kreeg hem gisteren nog maar net aan de praat met 12.02V)
Ik heb alle elektronica al uitgezet (zoals interieurverlichting) en ook de radio ontkoppeld. Het ziet er naar uit dat ik de zekeringen één voor één moet gaan nalopen, of hebben jullie nog goede ideeën wat dit zou kunnen zijn? Ben ook wel benieuwd of iemand weet wat het standaard verbruik in ruststand voor een 9000CD Griffin uit 1994 zou moeten zijn.
Alvast bedankt!
Bonusvraag: Ik liet de auto gisteren nog even stationair draaien en deed toen de koplampen uit. Ik zag toen alleen dat het indicatorlampje in het dashboard voor de lampen nog wel aan bleef. Is dit de bedoeling, of hoort deze ook uit gaan? In het Engelse instructieboekje staat op p.15: 'The lighting is off: Note that the instrument illumination is lit only when outside lights are on'. Wat bedoelen ze precies met 'when outside lights are on?', welke outside lights?
-
Marius0404
- Donateur (7x)

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
welkom als 9K rijder.
een nieuwe accu is tegenwoordig al bijna de aanschafprijs van een auto
je kunt ook even langs een accu-specialist, dan weet je gelijk of ie goed oplaadt.
succes, geniet ervan.
een nieuwe accu is tegenwoordig al bijna de aanschafprijs van een auto
je kunt ook even langs een accu-specialist, dan weet je gelijk of ie goed oplaadt.
succes, geniet ervan.
-
9323
- Donateur (2x)

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
60 ah is wat krap bemeten voor een 9000 hoor. Ik zou er eentje van 74ah inzetten oid. Kosten de wereld niet inderdaad, voor iets van 75 euro heb je al een acceptabel iets en eentje van Varta of Exide zit rond de 95 euro. Lijkt mij eerste punt om na te gaan. Lekstroom opzoeken kan altijd nog.
-
knaapje
- Geregistreerd lid
Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
@sev
Ik heb gisteren weer even rondje gereden en heb daarna het aantal volt gemeten op de accu, deze was netjes 12.50V. Nu, 18 uur later, zit de batterij op 12.32V. Straks maar even weer rijden dus, want ik ben bang dat ie zo weer bijna leeg is... (kreeg hem gisteren nog maar net aan de praat met 12.02V)
https://www.mobilenergy.nl/Weblog/Accu- ... -mijn-accu
Met 12.5V is hij 80% vol en met 12,32V. De accu zal dus niet erg goed meer zijn.
Ik heb gisteren weer even rondje gereden en heb daarna het aantal volt gemeten op de accu, deze was netjes 12.50V. Nu, 18 uur later, zit de batterij op 12.32V. Straks maar even weer rijden dus, want ik ben bang dat ie zo weer bijna leeg is... (kreeg hem gisteren nog maar net aan de praat met 12.02V)
https://www.mobilenergy.nl/Weblog/Accu- ... -mijn-accu
Met 12.5V is hij 80% vol en met 12,32V. De accu zal dus niet erg goed meer zijn.
-
VanBunst
- Donateur (11x)

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
Over die Engelse tekst: indicator lampje moet uitgaan als je de lampen uitzet (draaiknop helemaal naar links)
-
sev
- Donateur

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
Ah oke, dus dit is niet de bedoeling? Lampen waren verder wel gewoon uit:VanBunst schreef: ↑ma 07 feb, 2022 16:39Over die Engelse tekst: indicator lampje moet uitgaan als je de lampen uitzet (draaiknop helemaal naar links)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
9323
- Donateur (2x)

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
Nee, dat hoort niet. Tenzij iemand de daytime running lights heeft geactiveerd ooit, maar dan zouden de lampen ook moeten branden. Je kunt even checken of de zekering daarvan erin zit en die eruit trekken (zekering 31).
-
sev
- Donateur

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
Bedankt voor de snelle reacties allen! Heb zojuist zekering #31 er uitgehaald en de batterij weer wat opgeladen (batterij zat vervolgens op 12.65 volt). Morgen peil ik weer even hoeveel die verloren heeft, en dan rijd ik eventueel woensdag ff langs de garage voor nadere accu inspectie
-
9000-95
- Donateur

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
180mA is zeker te veel. Maar hoe en wanneer heb je gemeten.
Een 94er heeft trionic, als het een vier cilinder is tenminste maar dat ga ik wel even van uit. De trionic ECU blijft nog ongeveer een kwartier actief na uitzetten van het contact, in die tijd worden oa de adaptatie waarden bijgewerkt. Dus dan is een totaal verbruik van 180mA vrij normaal. Beste manier van meten is contact uitzetten, een ampèremeter in serie met de accupool opnemen en dan niks doen behalve rustig een tijdje afwachten en kijken waar het verbruik op stabiliseert.
Je accu had 60Ah toen hij nieuw was, de vraag is wat daar van over is nu. Accutester erop en je weet het. En wordt hij wel vol geladen. Meet je laadspanning eens, draaiende motor, zoveel mogelijk verbruikers uitzetten en meten direct op de polen. Zou 14,3 tot 14,5 V moeten opleveren. Eventueel iets gas geven tot het voltage stabiel is en niet meer oploopt.
Bij te lage spanning, meet dan eens de spanningval over de kabel tussen dynamo en accu. Die wil nog wel eens teveel overgangsweerstand krijgen bij een 9000....
Een 94er heeft trionic, als het een vier cilinder is tenminste maar dat ga ik wel even van uit. De trionic ECU blijft nog ongeveer een kwartier actief na uitzetten van het contact, in die tijd worden oa de adaptatie waarden bijgewerkt. Dus dan is een totaal verbruik van 180mA vrij normaal. Beste manier van meten is contact uitzetten, een ampèremeter in serie met de accupool opnemen en dan niks doen behalve rustig een tijdje afwachten en kijken waar het verbruik op stabiliseert.
Je accu had 60Ah toen hij nieuw was, de vraag is wat daar van over is nu. Accutester erop en je weet het. En wordt hij wel vol geladen. Meet je laadspanning eens, draaiende motor, zoveel mogelijk verbruikers uitzetten en meten direct op de polen. Zou 14,3 tot 14,5 V moeten opleveren. Eventueel iets gas geven tot het voltage stabiel is en niet meer oploopt.
Bij te lage spanning, meet dan eens de spanningval over de kabel tussen dynamo en accu. Die wil nog wel eens teveel overgangsweerstand krijgen bij een 9000....
-
sev
- Donateur

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
Even een update want ik heb weer wat metingen gedaan.
Gisteren na het rijden was de accu wel weer opgeladen tot 12.65V, volgens mij gaat het opladen dus verder wel goed. Nu, 18 uur later, heb ik de accu opnieuw gemeten en zit hij op 12.31V. De accu loopt dus nog te snel leeg. Concluderend kan dit denk ik dan nog aan twee dingen liggen: 1) de accu houdt de opgeladen capaciteit niet goed vast, 2) met het constante verbruik van 180mA loopt de accu te snel leeg (hoewel deze afname wel heel snel lijkt te gaan op basis van 180mA).
Als ik er nu een nieuwe accu in zet (van bijv. 74Ah), pak ik dan wel de oorzaak van het probleem aan? Morgenvroeg rijd ik in ieder geval even langs de garage voor wat advies.
De auto heeft nu bijna een dag stilgestaan en ik zit nog steeds op zo'n 180mA. Heb zekering 31 er wel uitgehaald, maar dat heeft weinig gedaan.9000-95 schreef: ↑ma 07 feb, 2022 18:59180mA is zeker te veel. Maar hoe en wanneer heb je gemeten.
Gisteren na het rijden was de accu wel weer opgeladen tot 12.65V, volgens mij gaat het opladen dus verder wel goed. Nu, 18 uur later, heb ik de accu opnieuw gemeten en zit hij op 12.31V. De accu loopt dus nog te snel leeg. Concluderend kan dit denk ik dan nog aan twee dingen liggen: 1) de accu houdt de opgeladen capaciteit niet goed vast, 2) met het constante verbruik van 180mA loopt de accu te snel leeg (hoewel deze afname wel heel snel lijkt te gaan op basis van 180mA).
Als ik er nu een nieuwe accu in zet (van bijv. 74Ah), pak ik dan wel de oorzaak van het probleem aan? Morgenvroeg rijd ik in ieder geval even langs de garage voor wat advies.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
welkom in de club van Saabs!
mogelijke stroomtrekkers:
de accu zelf. waarschijnlijk heb je geen idee hoe oud-ie is?
de led-jes in de gespvanger.
verlichting van (indien aanwezig) dashboardkastje.
kofferbakverlichting.
motorruimverlichting (uniek als die nu nog zou werken, trouwens)
indien aanwezig: electrische stoelbediening van de stoelen die uit een 'andersgestuurde' 9000 komen. (ervaring mee gehad, toen ik de voorstoelen van mijn linksgestuurde '93er 9000 Griffin in de rechtsgestuurde Anniversary schroefde)
meet het voltage eens bij draaiende motor, het voltage dat op het dashboard wordt weergegeven, is namelijk niet altijd te vertrouwen. bij draaiende motor zou je in de richting van de 14V moeten meten, wat betekent dat je dynamo in orde is. na uitzetten van de motor loopt het terug naar 12,5-12,7 volt, en zou daar dur moeten blijven hangen...
mogelijke stroomtrekkers:
de accu zelf. waarschijnlijk heb je geen idee hoe oud-ie is?
de led-jes in de gespvanger.
verlichting van (indien aanwezig) dashboardkastje.
kofferbakverlichting.
motorruimverlichting (uniek als die nu nog zou werken, trouwens)
indien aanwezig: electrische stoelbediening van de stoelen die uit een 'andersgestuurde' 9000 komen. (ervaring mee gehad, toen ik de voorstoelen van mijn linksgestuurde '93er 9000 Griffin in de rechtsgestuurde Anniversary schroefde)
meet het voltage eens bij draaiende motor, het voltage dat op het dashboard wordt weergegeven, is namelijk niet altijd te vertrouwen. bij draaiende motor zou je in de richting van de 14V moeten meten, wat betekent dat je dynamo in orde is. na uitzetten van de motor loopt het terug naar 12,5-12,7 volt, en zou daar dur moeten blijven hangen...
-
sev
- Donateur

Re: 9000 aangekocht, maar inclusief accu probleempjes
Nog bedankt allemaal. Even een afsluitende update, want het is opgelost! Het probleem zat hem o.a. in de plus-accukabel, die over de lengte niet overal meer even fijn was. Dit verklaarde o.a. dat de multi-meter niet goed kon stabiliseren. Daarnaast heb ik nu ook nog de radio er uit liggen welke mogelijk ook een veroorzaker was (ging willekeurig aan/uit bij het starten van de auto). Deze wilde ik sowieso vervangen met een andere, dus daar ga ik binnenkort mee bezig.
De multimeter stabiliseert nu mooi op de +- 20mA en de accu loopt niet meer leeg.
De multimeter stabiliseert nu mooi op de +- 20mA en de accu loopt niet meer leeg.