slot kapot?
-
Baaas
- Donateur (2x)

slot kapot?
De sleutel gaat niet meer in het slot van de rechter voordeur. Wat te doen ? Valt dat nog te repareren of moeten er nieuwe cilinders in ?
-
jansen
- Donateur (7x)

Re: slot kapot?
WD40 inspuiten en het is maar goed dat je aan de linkerkant ook kunt openen. Nieuwe cylindersloten zijn nog wel te verkrijgen op chassisnummer.
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
Re: slot kapot?
nooit wd40 in sloten spuiten.jansen schreef: ↑wo 23 mar, 2022 18:08WD40 inspuiten en het is maar goed dat je aan de linkerkant ook kunt openen. Nieuwe cylindersloten zijn nog wel te verkrijgen op chassisnummer.
WD40 'plakt' en alle haartjes, pluisjes uit broek en jaszakken wordt met sleutel geïnsemineerd
Metal cleaner schoonmaken en teflon om plakloos te smeren. Of (voor de ouderen onder ons: Singer naaimachine olie = grafiet olie voor een paar duppies bij de hema..vroeger?)

-
Baaas
- Donateur (2x)

Re: slot kapot?
"Metal cleaner schoonmaken en teflon om plakloos te smeren. Of (voor de ouderen onder ons: Singer naaimachine olie"
Wat bedoel je hiermee?
Wat bedoel je hiermee?
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
Re: slot kapot?
Als een sleutel niet meer in het slot wil, komt dat : A)de sleutel is beschadigd en drukt de palletjes niet goed meer in. B) de stiftjes willen niet meer naar beneden/boven omdat het veertje vol met vuil zit.
Schoonspoelen met slot reiniger= metal cleaner kan de veertjes weer gangbaar krijgen. Daarna moeten de palletjes weer soepel gesmeerd worden met teflon of grafiet. Dat trekt geen nieuw vuil waardoor de veertjes weer geblokkeerd raken.
Schoonspoelen met slot reiniger= metal cleaner kan de veertjes weer gangbaar krijgen. Daarna moeten de palletjes weer soepel gesmeerd worden met teflon of grafiet. Dat trekt geen nieuw vuil waardoor de veertjes weer geblokkeerd raken.
-
Baaas
- Donateur (2x)

Re: slot kapot?
Ah , bedankt.
Doe je dat via het sleutelgat ,of moet doe je dat van binnen uit.
(n.b de sleutel is goed.)
Doe je dat via het sleutelgat ,of moet doe je dat van binnen uit.
(n.b de sleutel is goed.)
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
Re: slot kapot?
schoonspuiten en smeren via het sleutelgat.
Schoonspuiten is overvloedig sprayen en 'drab' lekt aan alle kanten eruit. Daarna lichtjes met teflon/grafietolie smeren en zonder druk met sleutel gaan friemelen.
Met beetje geluk zijn alle kanaaltjes schoon en gaat de sleutel weer binnen. Sleutel eruit en goed afvegen. Een tissue vertelt of de verse olie nog schoon is of dat er toch nog drab aan je sleutel zat.
Beetje olie en weer de sleutel erin masseren. Je cilinder is schoon als er geen drab of zwarte olie meer uit komt. 1/2x per jaar een vers spuitje teflon (voor de winter
) is voldoende voor preventief onderhoud.
Het is een stukje fijnemechanica, net als die naaimachines die jaar in jaar uit draaien met druppies grafietolie.
Schoonspuiten is overvloedig sprayen en 'drab' lekt aan alle kanten eruit. Daarna lichtjes met teflon/grafietolie smeren en zonder druk met sleutel gaan friemelen.
Met beetje geluk zijn alle kanaaltjes schoon en gaat de sleutel weer binnen. Sleutel eruit en goed afvegen. Een tissue vertelt of de verse olie nog schoon is of dat er toch nog drab aan je sleutel zat.
Beetje olie en weer de sleutel erin masseren. Je cilinder is schoon als er geen drab of zwarte olie meer uit komt. 1/2x per jaar een vers spuitje teflon (voor de winter
Het is een stukje fijnemechanica, net als die naaimachines die jaar in jaar uit draaien met druppies grafietolie.
-
Baaas
- Donateur (2x)

Re: slot kapot?
Gelukt ! Na een paar keer schoonspuiten en in etappes ging de sleutel steeds iets verder.
Hartelijk dank !
Hartelijk dank !
-
phanot
- Donateur (2x)

Re: slot kapot?
Met grafietolie heb ik op lange termijn slechte ervaringen mee, het gaat zich hetzelfde gedragen als WD40, nl vasthouden van vuil.WilNiks schreef: ↑wo 23 mar, 2022 21:01nooit wd40 in sloten spuiten.
WD40 'plakt' en alle haartjes, pluisjes uit broek en jaszakken wordt met sleutel geïnsemineerdin het binnenwerk van cilinder...totdat je cilinder niet meer werkt en je inderdaad een nieuwe kan gaan halen. Slotenmakers die wel WD40 adviseren zijn slotenverkopers
![]()
Metal cleaner schoonmaken en teflon om plakloos te smeren. Of (voor de ouderen onder ons: Singer naaimachine olie = grafiet olie voor een paar duppies bij de hema..vroeger?)
![]()
Teflonolie of siliconenspray (droge olie) is mij beter bevallen over de vele jaren heen.
Als de sloten bevroren zijn, ook vooral niet forceren met de sleutel met geweld erin te wrikken.
-
WilNiks
- Geregistreerd lid
Re: slot kapot?
Omdat teflon voor mij veel makkelijker bereikbaar is heb ik grafietolie alleen van horen zeggen door oude slotenmaker. Wellicht was deze borst nooit overgestapt op teflon.
Ik leer graag van anderen en blijf dus ook in toekomst van grafietolie af. Dank voor kennis update
Ik leer graag van anderen en blijf dus ook in toekomst van grafietolie af. Dank voor kennis update