Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

1984-1997
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 102
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door Doesbrand » ma 04 jul, 2022 0:15

Dag allemaal. Ten eerste even melding maken van een fantastische rit met mijn 9000, met 3 man + 3 racefietsen (2 op de trekhaak drager, 1 in de kofferbak) naar de Cevennen. Bij elkaar zo'n 2.400 km gereden, grotendeels op LPG, kruissnelheid 130. De twee mede-passagiers waren onder de indruk van de reiswagen-kwaliteit van de 9000. Alles perfect gegaan.

Maar nu... doet zich een probleem voor. Soms, zonder dat ik er een patroon of oorzaak in kan herkennen, lijkt de electirsche spanning weg te vallen. De boordcomputer, het digitale klokje, de koplampen en achterlichten, het leeslampje, de Airco / ACC, de radio... alles wat licht geeft flakkert dan een beetje, de radio stopt er gewoon even mee, de ACC valt even uit, de groene ledjes van het regelsysteem voor de liuchtroosters en temperatuur gaan gek knipperen. Ik vermoed een defecte spanningsregelaar?
Is dit een bekend probleem, en zo ja wat is de remedie?

Hoor het graag

een super tevreden 9000 rijder, die de 9000 graag en lang goed rijdend wil houden...

Frans
Saab 9000 2.3 FPT automaat, LPG, bj 1998

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door 9323 » ma 04 jul, 2022 8:35

Hoi,
Ik denk eerder aan het contactblokje!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
VanBunst
Donateur (9x)
Donateur (9x)
Berichten: 615
Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door VanBunst » ma 04 jul, 2022 8:39

+1

heb vergelijkbare (hoewel iets minder heftige) problemen gehad. Bij mij viel eea uit tijdens het rijden, en floepte daarna weer aan. Contactblokje was inderdaad de oplossing
9000 2.3 CS lpt Midnight Blue MY1997 (RIP april 2022)
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006

PJ Cats
Geregistreerd lid
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door PJ Cats » ma 04 jul, 2022 19:54

Als zoiets mij gebeurde en het probleem was zo algemeen, dan zou ik eerst al m'n aansluitingen nakijken. Gewoon de polen op je accu, de kabel die op je dynamo vastzit en, niet te vergeten, de twee klemmen in het zwarte kastje bij je accubak. Als je toch bezig bent, check de voornaamste massapunten, zeg maar die op het blok zitten. Dan kun je nog al je relais nalopen en op hun plek drukken, er zitten een stuk of wat achter je zekeringenblok bij de passagiersstoel. Het contactblokje stuurt wel een aantal dingen aan, maar volgens mij niet je koplampen onder het rijden, om maar wat te noemen. Als dat blokje niet goed is, vallen meestal je EDU, je brandstof- en tempmeter uit, de rest blijft het allemaal gewoon doen.
Kijk eerst even de simpele dingen na, je weet nooit. Succes, blijf blij :O:

archibald
Geregistreerd lid
Berichten: 519
Lid geworden op: wo 23 dec, 2009 1:24
Regio: BE - Vlaams-Brabant / Brabant flamand

Re: Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door archibald » di 05 jul, 2022 13:42

Als de lange rit met de fietsendrager op trekhaak net voor de problemen plaats vond, zou ik toch zeker ook even naar de trekhaakstekker kijken. Opzijgedrukte pennen die binnenin draadjes in contact brengen kunnen ook erg gekke effecten veroorzaken.
1992 900s LPT
ex 1993 900i LPG
ex 1989 900t FPT

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 102
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door Doesbrand » di 05 jul, 2022 23:46

dank voor alle goede tips. Ik heb de simpele oplossing geprobeerd (zekeringen aandrukken, kabel aansluitingen nalopen). Het probleem blijft. Het is het meest manifest na de start. De voltmeter op het display (als het niet uitvalt, overigens) geeft waarden aan tussen de 13 en 16 volt. Na een minuutje of wat wordt het wat stabieler, maar het blijft onrustig. En alles doet dus mee he, van koplampen tot achterlichten, van dashboardverlichting tot ventilator.
Ik kom er zelf dus neit uit en heb een professinal ingeschakeld. Ik zal wel melden als het oipgelost is.
Saab 9000 2.3 FPT automaat, LPG, bj 1998

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 102
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door Doesbrand » wo 06 jul, 2022 7:14

archibald schreef:
di 05 jul, 2022 13:42
Als de lange rit met de fietsendrager op trekhaak net voor de problemen plaats vond, zou ik toch zeker ook even naar de trekhaakstekker kijken. Opzijgedrukte pennen die binnenin draadjes in contact brengen kunnen ook erg gekke effecten veroorzaken.
Dit loopt de garage waar -ie nu staat (Saab Soest) ook na! Dank!
Saab 9000 2.3 FPT automaat, LPG, bj 1998

Gebruikersavatar
Doesbrand
Geregistreerd lid
Berichten: 102
Lid geworden op: za 12 dec, 2020 8:38
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door Doesbrand » vr 08 jul, 2022 19:24

Het was inderdaad de dynamo. Overleden na 402.000 km. Nieuwe erin, alles loopt weer als een zonnetje. Als bijvangst is ook de "check engine" indicator ineens verdwenen. Ik reed daar al meer dan 20.000 km mee - oorzaak daarvan lag in het LPG systeem, volgens mijn garagist.
Dank u allen voor het meedenken.
Saab 9000 2.3 FPT automaat, LPG, bj 1998

PJ Cats
Geregistreerd lid
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 03 sep, 2007 19:21
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Wegvallen spanning - defecte spanningsregelaar?

Bericht door PJ Cats » za 09 jul, 2022 11:02

Kijk aan, mooi opgelost. Na 400k mag er wel eens een slijtdeel uitvallen hè. Lijkt een mooie buurt, die Cevennes. Totaal onplat natuurlijk weer, wie heeft dat Frankrijk toch in elkaar gesleuteld? En dan nog geen contender voor de Tour aanleveren... Fransman zijn, niet makkelijk :wink:

Plaats reactie