Contactslot of Contactblokje?

1984-1997
Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Contactslot of Contactblokje?

Bericht door mvm9ck » wo 17 aug, 2022 20:34

Hallo geachte forummers,

Ineens was het over met het contact op de 1996 blauwe CS 2.0 LPT. Zo is er niks aan de hand, en zo is hij niet meer startbaar. Het begon met het ABS lampje, ook zo ineens. Na een tussenstop bij de winkel startte hij ook nog gewoon maar dat is na thuiskomst nu dus ook niet meer zo.

De sleutel hoort terug te veren uit de startpositie, dat doet hij niet meer. Alsof er een veertje kapot is. De dashboardlampjes werken normaal. Heb contactvloeistof in het slot gespoten, hielp niet. Met name dat gebrek aan terugveren deed me vrezen dat het contactslot kapot is.

Wel een beetje raar was dat de electrische ramen ineens ook niet meer werkten, en even later wel weer. Dat heb ik in een forumdraadje voorbij zien komen ivm het contactblokje. Zelfde categorie als het ABS lampje? A-specifieke electrische storingen. Er zit geen Eagle alarm in maar Saab alarm/startonderbreking. Nooit problemen mee gehad.

Ik hoop dat het het contactblokje is, daar heb ik nog een gebruikte van liggen. Contactslot heb ik ook liggen maar vervangen zie ik nogal tegenop, gedoe met dubbele sleutels daarna (of alle sloten vervangen) en zie hem er maar eens uit te krijgen zonder alles te slopen.

Wat is jullie inschatting, slot of blok?
Laatst gewijzigd door mvm9ck op za 20 aug, 2022 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
RoelandV
Geregistreerd lid
Berichten: 12719
Lid geworden op: wo 13 jan, 2010 20:15
Regio: - kies een regio

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door RoelandV » wo 17 aug, 2022 21:09

Dat is heel simpel te controleren.

Haal het contactslot eruit en probeer (met de autosleutel in de ring die rondom het contactslot zit)
de Saab te starten. Dat doe je door met een grote platte schroevendraaier het contactblok naar rechts te draaien,
zoals je normaal ook doet met de autosleutel.
Keep on smiling!

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door Sapphire » wo 17 aug, 2022 21:38

mvm9ck schreef:
wo 17 aug, 2022 20:34
Wat is jullie inschatting, slot of blok?
Je contactblok is 99% zeker de boosdoener. Het 'veer'mechanisme zit daar ook in.

Inbus 2 of 2,5 uit mijn hoofd, 2x stukje lossen en je pakt hem er zo af. Klusje van een kwartier (in tegenstelling tot een 9-3/9-5 :x).

De tip van RoelandV is een goede om te checken, al is het geen garantie aangezien hij nu ook niet start. Ik heb er al vele vervangen maar als hij niet start nu met de sleutel is de kans groot dat ALS je hem gestart krijgt nu dat a) de startmotor mee blijft lopen en/of je hem niet meer af kunt zetten :D

Dus vooraf even een accuklem losmaken is raadzaam. Al zou ik je andere unit even monteren aangezien je toch een reserve hebt. 5 seconden werk als het blok eenmaal losligt, wat toch nodig is voor diagnose.
mvm9ck schreef:
wo 17 aug, 2022 20:34
Contactslot heb ik ook liggen maar vervangen zie ik nogal tegenop, gedoe met dubbele sleutels daarna (of alle sloten vervangen) en zie hem er maar eens uit te krijgen zonder alles te slopen.
Nou zolang de sleutel er nog in gaat en je hem kan draaien is dat een fluitje van een cent hoor. Dubbele sleutel is ook niet nodig, je kunt nog nieuwe bestellen.

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door mvm9ck » wo 17 aug, 2022 22:15

Dank voor de snelle en hoopgevende reacties heren. Ik denk dan dat ik het blokje het eerst vervang, Al heb ik genoeg goed gereedschap, ik ben geen sleutelaar en dat contactblokje lijkt me het minst moeilijk.

Ik dacht weet je wat ik zet even een geladen accu in de automaat dan zijn we allebei weer mobiel. Maar die start ook niet. Dat deed hij al een tijdje moeilijk, dan moest je even wat met de sleutel rommelen en wat tikken hier en daar en vooral even wachten maar dan startte hij wel. In tegenstelling tot de CS blijven de koplampen volle stand uit, schakelaar naar links en ze gaan aan. Dash donker, nul lampjes en de startmotor draait. Ook contactblokje? Ik meen dat ik hier gelezen heb dat dit typische contactblokjessymptomen zijn.

Maar dat heeft de CS allemaal niet, die heeft al het licht gewoon branden. Of is het zo dat hetzelfde blokje dat bezwijkt varierende en ook tegenovergestelde effecten kan hebben, dat het kapot kan op verschillende manieren?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door Sapphire » do 18 aug, 2022 1:44

Het contactblok schakelt meerdere categorieën verbruikers op uit m’n hoofd +15, +30, +50. In de haynes kan je een tabel vinden welke plussen wanneer actief zijn (bij welke stand contact). Kan de raarste storingen geven afhankelijk van het precieze defect.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door Tjøørd » do 18 aug, 2022 8:59

Kleine (standaard)tip voor het vervangen: even de accu eraf anders kunnen de vonken je om de oren vliegen. Beetje zonde als je weer nieuwe storingen introduceert :)
Laatst gewijzigd door Tjøørd op do 18 aug, 2022 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door mvm9ck » do 18 aug, 2022 10:48

Dat zal ik zeker doen, bedankt voor de tip.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door ReinO » do 18 aug, 2022 11:04

is dit slot ook met van die schuifjes? dan zou ik die er uit halen en dan hoef je verder niks
meer en het kost ook niks.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door mvm9ck » za 20 aug, 2022 17:19

Een werkje van een kwartiertje? Ik ben al een uur bezig en ben nog nergens. Het oude blokje verwijderen ging nog wel maar de andere er in is hopeloos. Ik krijg hem er niet meer in. Ik draai de imbusjes vast en het blokje valt er zo weer uit.

En dan heb ik notabene de losse stuurkolom van de sloper liggen om op te oefenen, daarmee gaat het in een vloek en een zucht. Maar bij de de automaat kan ik dat vergeten. Ik heb al zitten prutsen met de sleutelstanden, heb het helemaal naar links gedraaid, de insertie-positie van de sleutel. Hij lijkt ook goed aan te sluiten maar na het voor de zoveelste keer indraaien van de imbusjes valt hij er gewoon weer uit. Bij het oefenblokje voel je ook dat de imbus hem pakt, hij komt dan strakker te zitten. Maar hier voel ik niks en zien waarom niet kun je ook niet, veel te propperig allemaal met draden en stekkers.

Of de rest van de onderkant dasboard moet gesloopt worden maar daar heb ik geen zin in hoor. En nodig lijkt het me ook niet als ik zie hoe makkelijk het met het oefenblokje ging.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door Sapphire » za 20 aug, 2022 17:39

OK sorry als ik een verkeerde inschatting heb gemaakt. Ik doe er 5 min over dus ik dacht dat het wel moest lukken in 15. Je kan het beste even kijken op je losse kolom hoe de 'sleuf' staat ten opzichte van de sleutel, vervolgens zet je het blokje op dezelfde manier op de auto. Let wel even op dat het blokje anders is dan van een 900 ng / 9-3! Dus onderdeelnummers vergelijken. De inbussen vallen in een soort pijlvormig sleufje, kan niet missen als het blokje eenmaal goed op de kolom klikt. Het kan helpen het stuur op de verste stand te verstellen als de auto stuurverstelling heeft. Dit geeft het meeste werkruimte. Succes en sterkte! De situatie bekijken met een spiegeltje kan misschien inzicht bieden.

PS onderkant dash hoeft er niet vanaf. Alleen het stuurkapje.

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door mvm9ck » za 20 aug, 2022 18:35

Het is toch nog gelukt. De truuk was uiteindelijk met het blokje tegen de slotkant aangedrukt met de contactsleutel draaien totdat het "draaistuk" precies in de uitsparing van het contactblokje valt. Dat was het probleem, hij zat niet in de "pasvorm" waardoor hij niet dicht genoeg op het slot zat, waardoor de imbusjes doel misten.

Afijn, de stuurkolombehuizing er weer op, accu weer aangesloten, starten en...... lopen! Hoera, de automaat werkt weer. Morgen is de blauwe CS aan de beurt, nu heb ik geoefend op de niet-dagelijkse auto. Mag hopen dat de volgende wat soepeler gaat dan de kleine 2 uur die ik er nu aan kwijt was.

Allemaal hartstikke bedankt voor de hulp. Het Saabforum heeft zijn onmisbaarheid voor de niet al te handige doehetzelver weer eens overduidelijk aangetoond.
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door Sapphire » za 20 aug, 2022 18:53

Kijk aan, mooi man! En nu een welverdiend biertje :bluethumb:

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door mvm9ck » zo 21 aug, 2022 17:41

Vandaag dus de blauwe 1996 CS onder handen genomen. Blokje vervangen, accukabel er weer op, starten..... niks. Doodstil. M'n laatste blokje uitgeprobeerd, zelfde resultaat.

Ik had nog hoop dat er een zekering door lag ergens maar voor de startmotor heb ik er geen kunnen vinden. Als een startmotor overlijdt hoor je hem wel zuchten maar nu blijft het doodstil. Alsof hij geen stroom krijgt.

Tja, hoe nu verder?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Gebruikersavatar
mvm9ck
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 305
Lid geworden op: do 25 jun, 2015 21:21
Regio: Norge - Noorwegen

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door mvm9ck » zo 21 aug, 2022 19:59

Wat mogelijk gebeurd kan zijn.... het kapotte contactblokje veerde immers niet meer terug? Dan heeft de dame misschien naar huis gereden terwijl de startmotor nog meeliep? Dan zal die na die ca 20 km wel om zeep geholpen zijn. Alhoewel ze zelf zegt dat ze niks bijzonders heeft gemerkt tijdens die rit, behalve dan het ABS lampje dat brandde. Dat gaat na de contactblokwissel weer netjes uit trouwens. Maar hoe voelt een startmotor die nog meeloopt, merk je dat?

De benzinepomp bromt na het op contact zetten, Het verdeelblokje achter de accu heb ik ingespoten met contactvloeistof, hielp niet. Hoe kan ik met de multimeter vaststellen of de startmotor stroom krijgt?
________________________________________
900c 2.0 8V sedan 1986, wit, RIP
900i 2.0 16V U9 3-deurs 1992, Le Mans blauw
9000 CS 2.0 16V LPT 1996, Embassy blauw
9000 CSE 2.3 16V FPT 1997 A50 automaat, Zilver metallic
9000 CS 2.0 16V LPT 1997 A50, Zilver metallic
________________________________________

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Contactslot of Contactblokje?

Bericht door Sapphire » zo 21 aug, 2022 20:12

Dat zou het idd kunnen zijn. Is mij in m’n jongere jaren ook eens gebeurd met een 9000. Dan is de startmotor wel gefrituurd. Je komt er helaas van bovenaf moeilijk bij, maar je kan op de gele draad van de startmotor meten of deze spanning krijgt. Wat je ook kan doen is de accuspanning meten tijdens het starten. Als de startmotor geen aansturing krijgt (door kapot contact blok bijv) zie je geen spanningsval. Als er een gigantische interne weerstand is zakt de spanning tijdens het starten flink in. Snelle check.

Plaats reactie