Pictogram koplampen, kachelradiateur en ander klein spul

1984-1997
Plaats reactie
PJ Cats
Geregistreerd lid

Pictogram koplampen, kachelradiateur en ander klein spul

Bericht door PJ Cats » vr 25 nov, 2022 15:35

Ik merkte laatst 's avonds bij het starten dat één van m'n koplampen het niet meer deed. Volgens het pictogrammetje in de dash was alles helemaal in orde. Omdat het hier in Frankrijk buiten de stad best wel heel donker is en het m'n linker koplamp was die het niet meer deed, verving ik de lampjes links en rechts. Als ik met één koplamp moet rijden, dan liever de linker. Ook zonder lampje rechts vond het pictogram dat alles het deed. Ik heb nog niet gezocht, maar komt dat vaker voor? Hij dee het altijd wel. Meh. Inmiddels zitten er weer twee werkende lampen in, dat dan weer wel.

De laatste tijd kom ik na het boodschappen doen altijd terug bij een auto met beslagen ramen. Ik krijg ook al een tijdje een melding dat m'n koelvloeistofniveau te laag is. En ik ruik wat zoete lucht als de thermostaat open gaat. Okee, bij een Franse internetboer een Nissens kachelradiateur besteld voor maar drie tientjes. Deze die ik nu heb, de goedkoopste bij mijn Nederlandse leverancier zit er pas drie jaar in, misschien houdt een originele het langerder. Hij zal dinsdag komen, ik houd wel even bij of ik mijn record kachelradiateur vervangen kan aanscherpen. Alles binnen een uur ga ik tellen. Maar echt hee, drie jaar voor een kachelradiateur? Dat is wel heel kort hè. :shock:

Omdat ik toch bezig was met die koplampen vulde ik ook maar even mijn expansievaatje bij. Onderweg naar de supermarkt hoorde ik wat kloenken onder de auto en bij aankomst bleek dat ik was vergeten de dop er op terug te draaien. Lekker dan. Op de terugweg vanuit de auto niks te zien. Nog eens op de fiets hetzelfde stuk langs en zowaar: niet iedere stompzinnigheid wordt zwaar bestraft. Ik vond 'm terug. Er had wel iemand een hap uit genomen, dat is vast dat hert geweest dat ik onlangs een duwtje gaf toen het onvoorzichtig overstak. Het liep nog hard weg, maar het zal toch wel aangekomen wezen. Op de terugweg regende ik nog niet eens nat ook. De rest van de dag blijf ik maar op de bank hangen, mijn mazzel is nou wel op. Fijne dagen allemaal :O:

PJ Cats
Geregistreerd lid

Re: Pictogram koplampen, kachelradiateur en ander klein spul

Bericht door PJ Cats » vr 02 dec, 2022 15:15

Allright, ik kreeg m'n kachelradiateur aangeleverd, dus aan de slag. Het ging weer allemaal anders dan gepland. Ik had redelijk snel ruimte om de aanjager er uit te pakken, maar die wilde toch niet helemaal meewerken.

Afbeelding

Ik pakte dus de slangen naar de kachelradiateur er ook maar uit. Die bleken met drie verschillende soorten klemmen vast te zitten en moeilijk bereikbaar te wezen, dat duurde even. Maar daar had ik 'm toch te pakken, die radiateur. En toen was er niks mis mee... er stond wel een hoop water in de kast van de verdamper. Toen ik de afvoer daar af trok, liep er een hoop weg. Okee, ook goed. De boel flink schoongemaakt, afvoer ontstopt en de boel weer netjes dichtgesleuteld. M'n verdamper ziet er niet best uit, die heeft een tijd onder water gestaan:

Afbeelding

Testritje gemaakt en alles doet het. Geen beslagen ramen meer met de kachel aan. De auto staat nu weer een kwartiertje buiten en heeft ook geen wasem op de ramen ontwikkeld. Dat deed-ie dus altijd wel. Ik heb ook geen bouten en moeren over en geen gereedschap in het motorruim laten vallen. Niet slecht voor mijn doen. Ja, ik heb dezelfde kachelradiateur terug gezet. Ik bewaar de nieuwe wel voor ooit, later. Of misschien binnenkort, als het toch mis blijkt en de klus over moet. Hoe dan ook, ik redde het niet binnen een uur. Maar twee uur vind ik ook niet slecht. Tijd over voor een wandeling. Dat dan maar doen... :P

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 02 dec, 2022 19:01

Klinkt bekend.... Heb je ook de afwatering van de paravaanbak schoongemaakt? Die zit half onder het verdamperhuis en mondt uit in dat snavel ding onder op het schutbord.

PJ Cats
Geregistreerd lid

Bericht door PJ Cats » za 03 dec, 2022 11:13

9000-95, bedankt. Ik denk dat we het over dezelfde afvoer hebben. Een pijpje van een centimeter of tien, dat schuin onder het verdamperhuis zit, uitmondt in zo'n raar snavelbekdinges en uitkomt boven één van de twee afwateringsgaten van het 'aquarium'. Het zat vol rommel, daardoor bleef er dus water staan in m'n verdamperhuis. En niet zo'n beetje ook. Het water kan nou wel weer weg, die twee andere gaten werken prima. Ik ga maar wat rondrijden om de boel goed droog te stoken. Rotwerk, maar het moet gebeuren... :O:

Doesbrand
Geregistreerd lid

Bericht door Doesbrand » ma 05 dec, 2022 22:06

wat schrijf je geestig!

Plaats reactie