9000
-
9000-95
- Donateur

Re: 9000
Ik ken hem verder niet maar dit moet wel één van de laatste 9000's met V6 zijn die er nog over zijn in Nederland.
Helaas de meest verguisde uitvoering die er is, V6 en ook nog CD. De meesten prefereren de 4 cilinders, zuiniger, betrouwbaarder en als 2.3T ook sneller. En het weggedrag is beter, de V6 is vrij zwaar in de neus. Maar het zal best relaxed rijden met een zes cilinder. En heel zeldzaam inmiddels dus.
Aandachtspunten bij dit blok: distributie om de 60k en de olie koeler gaat vaak lekken intern, waardoor koelvloeistof en olie gaan mengen zonder dat je dat in eerste instantie door hebt. Je merkt het vaak pas als de krukas lagers eruit draaien of als al je koel slangen zijn aangetast, dus zeker iets om goed te checken voor aankoop.
Helaas de meest verguisde uitvoering die er is, V6 en ook nog CD. De meesten prefereren de 4 cilinders, zuiniger, betrouwbaarder en als 2.3T ook sneller. En het weggedrag is beter, de V6 is vrij zwaar in de neus. Maar het zal best relaxed rijden met een zes cilinder. En heel zeldzaam inmiddels dus.
Aandachtspunten bij dit blok: distributie om de 60k en de olie koeler gaat vaak lekken intern, waardoor koelvloeistof en olie gaan mengen zonder dat je dat in eerste instantie door hebt. Je merkt het vaak pas als de krukas lagers eruit draaien of als al je koel slangen zijn aangetast, dus zeker iets om goed te checken voor aankoop.
-
Marius0404
- Donateur (7x)

hi Marco, ik zie dat dit je tweede bericht is.
het kan zijn dat je al jaren meeleest.
Als dit het eerste Saab-avontuur gaat worden voor jou, dan kan het ook snel een gesloten boek zijn.
Maar wellicht ben je heel technisch, dan kun je met zo'n apart model wel scoren hier op het forum.
Succes.
ben je in voor een 9000?
het kan zijn dat je al jaren meeleest.
Als dit het eerste Saab-avontuur gaat worden voor jou, dan kan het ook snel een gesloten boek zijn.
Maar wellicht ben je heel technisch, dan kun je met zo'n apart model wel scoren hier op het forum.
Succes.
ben je in voor een 9000?
-
Marco-110
- Geregistreerd lid
Op dit moment rijd ik in een 9-5 estate 2.0t hirsch.
Deze gaat binnenkort naar mijn vader omdat zijn 9-3 slecht wordt.
Hij rijdt al 30 jaar Saab, ik pas sinds kort.
Ik ben dus nu op zoek naar een bijzondere 9000.
Misschien wel deze.
9000-95 bedankt voor de info over dit type blok.
Deze gaat binnenkort naar mijn vader omdat zijn 9-3 slecht wordt.
Hij rijdt al 30 jaar Saab, ik pas sinds kort.
Ik ben dus nu op zoek naar een bijzondere 9000.
Misschien wel deze.
9000-95 bedankt voor de info over dit type blok.
-
Wouter
- Donateur (2x)

Deze 9000 V6 in Oudega staat al jaren te koop. Als je het kenteken natrekt (bijvoorbeeld via Finnik), kan je zien dat de auto in oktober 2022 voor het eerst in meer dan 6 jaar voor het eerst gekeurd is. De auto heeft dus ook heel wat jaren stilgestaan. Dat brengt vaak problemen met zich mee als je er weer dagelijks mee gaat rijden. Ik zou dus rekening houden met het nodig (achterstallige) onderhoud. Specifiek voor dit blok is dat de warmtewisselaar/oliekoeler (oliekoeler die slecht bereikbaar tussen de cilinderbanken in het blok zit) door corrosie kan gaan lekken. Je krijgt dan olie in het koelsysteem met als gevolgen een slecht werkend koelsysteem en koelslangen die zacht worden en kunnen scheuren. Corrosie aan de warmtewisselaar kan juist optreden bij lange stilstand, als een auto jaren stilstaat met verouderde koelvloeistof.
Ik weet het, een hoop aannames in bovenstaand verhaal, maar dit zijn de punten waar ik goed op zou letten bij deze auto. Qua uitvoering is dit natuurlijk een schitterende 9000 die het waard is om op de weg te houden.
Ik weet het, een hoop aannames in bovenstaand verhaal, maar dit zijn de punten waar ik goed op zou letten bij deze auto. Qua uitvoering is dit natuurlijk een schitterende 9000 die het waard is om op de weg te houden.
-
9000-95
- Donateur

Ga eens rijden in deze en in een 2.3.
Van de enige keer dat ik in een 9000 met de Opel v6 heb mogen rijden is mij bij gebleven dat ik het geluid mooi vond, maar dat het blok de souplesse en het koppel mist van de 4 cilinders. Dat blijkt ook wel uit de cijfers, v6 heeft maximaal koppel pas bij 3300 toeren tegen 1800 met de 2.3 en 2500 voor de 2.0. Onderin gebeurt er echt niet veel bij de v6, om vlot mee te komen met het verkeer moet je de automaat veel laten terugschakelen zodat er toeren gedraaid worden. Dat geeft een nerveus rijgedrag wat niet past niet bij een 9000 vind ik.
Van de enige keer dat ik in een 9000 met de Opel v6 heb mogen rijden is mij bij gebleven dat ik het geluid mooi vond, maar dat het blok de souplesse en het koppel mist van de 4 cilinders. Dat blijkt ook wel uit de cijfers, v6 heeft maximaal koppel pas bij 3300 toeren tegen 1800 met de 2.3 en 2500 voor de 2.0. Onderin gebeurt er echt niet veel bij de v6, om vlot mee te komen met het verkeer moet je de automaat veel laten terugschakelen zodat er toeren gedraaid worden. Dat geeft een nerveus rijgedrag wat niet past niet bij een 9000 vind ik.
-
Carroda
- Geregistreerd lid
Die 1800rpm is alleen voor de 2.3fpt, de lpt is ook ergens bij 3500rpm.9000-95 schreef: ↑ma 23 jan, 2023 10:27Ga eens rijden in deze en in een 2.3.
Iig zou ik zelf niets tegen een 6-cylinder CD hebben. Was voor die tijd toch een best gave auto, en tegenwoordig ook erg schaars.
En de 2.5l V6 van Opel is ook een best goede motor.