Uitgebreide ervaringen...

1984-1997
Plaats reactie
Garrett
Lid van verdienste

Uitgebreide ervaringen...

Bericht door Garrett » do 01 jul, 2004 15:27

Ik sta op het punt een 92'er 9000 CDE 2.3 Turbo 16S handbak met rode APC aan te schaffen, en wil jullie uiteenlopende ervaringen met de 9000 2.3 Turbo... Zowel motorisch, als technisch, als wegligging, problemen (zwakke met name van de 92'er 2.3 T) en positieve punten...

Brand los, ik zal jullie dankbaar zijn :)

Maarten
Lid van verdienste

Re: Uitgebreide ervaringen...

Bericht door Maarten » do 01 jul, 2004 17:15

Toevallig rijd ik naast mijn NG900 ook regelmatig in een '92 9000CD 2,3Turbo.

De 9000 is een stuk comfortabeler, waarschijnlijk komt dit voor een groot deel door het verschil in wielbasis en spoorbreedte. Als je een 900 gewend bent, valt op hoe breed een 9000 is.
Doordat de auto wat gemoedelijker aanvoelt, nodigt de 9000 minder uit tot hard rijden. Voor lange afstanden is het een ideale auto. Het koppel van een 2,3Turbo is erg welkom bij het inhalen van andere weggebruikers.
Bij alle 9000's waar ik tot nu toe in gereden heb, ervaar ik hetzelfde probleem: aan de linker- en rechterkant valt het zicht op het bovenste deel van de klokkenwinkel weg. Een groot gedeelte van de toerenteller en heel de turbodrukmeter worden door het stuur aan het oog onttrokken. Zelfs met de stoel in een belachelijk lage positie (Honda Civic-stand) heb ik nog geen volledig zicht op de tellers.

Het is een fijne auto om onspannen mee te rijden, maar voor gooi en smijtwerk is een 900 (met de nodige chassisaanpassingen :wink: ) een handzamere auto.

tenhallers
Geregistreerd lid

Bericht door tenhallers » vr 02 jul, 2004 10:51

Ik heb bijna 2 jaar plezier van mijn 9000 2.3. Met 200pk een zeer comfortabele reisauto.
Verkwistend gas geven is een feest. M.n. de tussen acceleraties zijn leuk m.i.
Echter zonder aangepaste stoelen mis ik wel wat steun in de zij bij vlot bochtenwerk.
Heb het idee dat de vering meer op comfort dan op sportiviteit is gericht.
Verder ben ik een voorstander van het wisselen van banden in het seizoen (zomer/winter).
Helaas moet die van mij de deur uit ;-(+

Olivier

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 12 feb, 2005 11:40

het is toch een 9000 geworden. Een 95'er CSE 2.3i op LPG. Scarabee groen met practisch alle opties (behalve leer)...

heerlijke auto!!

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 12 feb, 2005 20:32

Is die auto voor erbij, of gaat je 900 de deur uit?

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 13 feb, 2005 12:34

Flèche Rouge schreef:het is toch een 9000 geworden. Een 95'er CSE 2.3i op LPG. Scarabee groen met practisch alle opties (behalve leer)...

heerlijke auto!!
FOTO's FOTO's FOTO's!!!
Just curious: Wat voor een gas installatie? LPi? Verdamper? G3? Ring- of cylindertank :?:

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » zo 13 feb, 2005 12:40

nelfrikandel schreef:
Flèche Rouge schreef:het is toch een 9000 geworden. Een 95'er CSE 2.3i op LPG. Scarabee groen met practisch alle opties (behalve leer)...

heerlijke auto!!
FOTO's FOTO's FOTO's!!!
Just curious: Wat voor een gas installatie? LPi? Verdamper? G3? Ring- of cylindertank :?:
Oh shit, je zit in België... G3 is daar geen item, toch :roll: ?
Wel lekker, een liter gas kost in België (poppel) €0.315
Minstens €0.10 goedkoper dan de meeste plaatsen in NL :P

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 15 feb, 2005 21:42

Gas kost hier inderdaad rond de 30 - 35 cent!! Het is een gewone LPG installatie. Zo'n enorme tank achter de achterbank. De tank is zo'n 65 - 70 liter groot dus lekker lang doortuffen. Wat is het verschil tussen ring- en cilindertank?

De 900 is helaas ingeruild. Voor het eerst in mn leven een volkomen perfect beessie de deur uitgedaan. Gemengde gevoelens, en die zullen ook wel blijven totdat deze zijn betrouwbaarheid heeft laten zien. De 900 was een mooiere wagen. Dit is een fijnere. Vooral voor woon-werk van belgie naar nederland is dit een veel betere auto (de wegen hier zijn niet zo best...).

Ik wil graag weten of mijn gas installatie kan worden omgebouwd naar G3?? Weet iemand dat zo?
Door de grote tank heeft ie nogal een forse overhang op de achteras. Niet zo heel mooi. Weet iemand of dat te verhelpen is zonder in comfort in te boeten?

Binnenkort foto's...

ps: wat wel heerlijk is, is eindelijk weer die heerlijke roffel uit de uitlaat. Wat heb ik dat gemist! Dat in combinatie met een zwaardere brom uit het vooronder en het "technische" display (zie alleen al de ACC) geeft me weer het gevoel in een "echte" Saab te rijden.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 15 feb, 2005 22:43

Flèche Rouge schreef:Wat is het verschil tussen ring- en cilindertank?.
een ringtank is in ringvorm en een cylindertank is in cylindervorm! :D Grote voordeel van een ringtank is dat je deze kunt plaatsen op de plek van je reservewiel waardoor je minder bagageruimte kwijt bent dan aan zo'n berenlul in je achterbak.

nelfrikandel
Geregistreerd lid

Bericht door nelfrikandel » di 15 feb, 2005 23:53

Ik wil graag weten of mijn gas installatie kan worden omgebouwd naar G3?? Weet iemand dat zo?
Voor belgisch kenteken is dat volgens mij van nul en generlei belang. G3 is in nederland alleen maar leuk, omdat je in een lager wegenbelastingtarief valt. Voor jou zou de vraag zijn geweest: Is het een LPi (injectie) of een Mixer/verdamper installatie... Verder irrelevant, maar leuk om te weten. In NL kan je een auto op LPG-G3 laten bouwen als hij voldoet aan de 94-12 emissienorm en als er een G3 intallatie voor bestaat. Voor saab's is dat vanaf modeljaar 96 (T in het chassisnummer op de 10e positie zo uit het hoofd) is dat het geval. De mijne is 1 jaar te oud (1995, S in het nummer) en ik kan dus geen G3 rijden...
Door de grote tank heeft ie nogal een forse overhang op de achteras. Niet zo heel mooi. Weet iemand of dat te verhelpen is zonder in comfort in te boeten
Ik heb eens té enthousiast (the bigger the better) een 80L LPG tank in mijn Lancia Thema laten zetten. Deze hing toen ook meteen als een afgeladen vakantiewagen door zijn achterveren. Daar heb ik geloof ik simpel rubber blokken tussen de achterveren laten plaatsen, waardoor hij minder doorhing achter.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » wo 16 feb, 2005 0:02

Van dat soort rubber blokken heb ik nog anderhalf set liggen.
Dus als er liefhebbers zijn.
Weten jullie de weg.

Plaats reactie