Hallo . Ik rijd al jaren met veel plezier in een 9000 CS 1992.
Nu heb ik een vraag over het remsysteem van de 9000. Als ik het goed heb zijn er tijdens de productie jaren verschillende brake servo's gebruikt. Ik heb Haynes erop nageslagen , maar daar word ik niet wijzer van. Weet iemand hoe en wat m.b.t. de verschillen in dezen ?
groet , Jan
Rem systeem Saab 9000
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Re: Rem systeem Saab 9000
Ik denk dat je vraag iets specifieker moet zijn voor een nuttig antwoord, of wil je een soort wiki-artikel over de diverse remsystemen door de jaren heen? 
-
holtwark
- Geregistreerd lid
Het gaat me vooral om de brake servo's die verschillend zijn, afhankelijk van bouwjaar.
-
9000-95
- Donateur

Tot my93 dacht ik zat er Teves abs mk2 op, daarna Teves mk4.
De eerste werkt met hydraulische bekrachtiging, herkenbaar aan de bol a la Citroen op de hrc unit. Dit systeem is drie kanaals, beide achterwielen samen.
De tweede heeft vacuüm bekrachtiging en is volledig 4 kanaals, dus alle wielen onafhankelijk. Dan heb je dus een vacuüm booster tegen het schutbord zitten, grote trommel
De eerste werkt met hydraulische bekrachtiging, herkenbaar aan de bol a la Citroen op de hrc unit. Dit systeem is drie kanaals, beide achterwielen samen.
De tweede heeft vacuüm bekrachtiging en is volledig 4 kanaals, dus alle wielen onafhankelijk. Dan heb je dus een vacuüm booster tegen het schutbord zitten, grote trommel
-
reiernumans
- Donateur (2x)

En de echt vroege hebben geen ABS en ook een vacuümbekrachtiger, die volgens mij weer heel anders is dan die van late ABS auto's.
-
holtwark
- Geregistreerd lid
Dank voor de reacties. Ik heb nu de info die ik zocht.