Inhouden met airco aan

1984-1997
Plaats reactie
Foll
Geregistreerd lid

Inhouden met airco aan

Bericht door Foll » zo 04 jun, 2023 8:55

Onlangs heb ik de airco van mijn 9000 laten vullen. Goed plan, alles werkt weer naar behoren, geen straf met het zomerse weer! Alleen merk ik nu iets vreemds op, namelijk dat hij af en toe inhoudt en hikt met de airco aan. Met de airco uit heeft hij nergens last van. Zowel met accelereren als met constant rijden. Voelt alsof hij even overslaat, of even gas loslaat. En dan echt alleen met de airco aan.

Nu heb ik ooit eens gehoord dat bij een 900 classic de motor een tikje harder gaat draaien als de airco ingeschakeld wordt. Is dat bij een 9000 ook zo?

Heeft iemand wellicht een idee?
Gaat om een my97 9000 cs 2.0i

Onlangs een grote beurt gegeven, dus bougies zijn nieuw. DI cassette ook uitgewisseld, geen verschil.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Inhouden met airco aan

Bericht door Saapie » zo 04 jun, 2023 9:10

Het kan goed zijn dat je accu / dynamo de extra belasting van de airco niet aan kan.

Even goed op je voltmeter letten als je de accu aandoet.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 04 jun, 2023 12:31

Is het niet enkel een hikje als de airco inslaat? Dat is bij een 2.0i (lichtste motor) redelijk normaal. Is door Wouter ook al eens omschreven destijds.

Je zou de speling op de koppeling eens kunnen checken en deze indien nodig vervangen (is ook te shimmen maar nieuw is sowieso mooier / soepeler).

viewtopic.php?f=6&t=60143
viewtopic.php?f=6&t=117189

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 04 jun, 2023 13:10

Bedankt voor de tips tot zover!
Lijkt me alleen dat de airco niet (zoveel) elektrisch vermogen vraagt, toch? Zal het hoe dan ook even checken, wat de laadspanning doet als de airco aan gaat.

Het is helaas niet alleen bij het inschakelen, maar de gehele tijd dat de airco aan staat. Eens in de minuut wel zo ongeveer. Voelt hetzelfde als ontsteking kuren, maar dan dus alleen wanneer de airco aan staat.

Die koppeling, die ga ik even checken. Ben benieuwd of er speling op zit

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 04 jun, 2023 13:19

Misschien heb je een moeizaam draaiende aircopomp die toe is aan vervanging.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 04 jun, 2023 13:20

Topics even gelezen Sapphire! Zelfde probleem en zelfde auto (oude van Wouter inderdaad). Ik wist nog niet dat de airco pomp schijnbaar in en uit schakelt ipv altijd aan staat. Dat zou hij dan wel doen, dat verklaart het steeds terugkerende schokje. En het is inderdaad maar een 2.0i, dus hij zou het wel vernemen.

Het inslaan van de fan zou een spanningsdip kunnen veroorzaken, zoals Saapie zei. Toch wel een goede gedachte gang.

Ik ga de pomp koppeling eens checken en de laadspanning meten bij inschakelen :) .

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 04 jun, 2023 14:14

Airco gebruikt in werking een kleine 8 tot 10pk en draait niet gratis kost je zo,n 7 a 8 procent extra brandstof en zeker met een 130pk motor zeer goed voelbaar wanneer ie in werking is.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 04 jun, 2023 16:23

Dat begrijp ik, kost vermogen zo'n pomp die mee draait. Alleen het zijn schokjes/haperingen steeds, alsof de motor af en toe overslaat. Als de airco pomp wanneer hij ingeschakeld is inderdaad steeds aan en uit en aan en uit en weer aan gaat, dan zou het dat kunnen verklaren.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 04 jun, 2023 18:10

Als je acc hebt, wordt de pomp inderdaad steeds in en uitgeschakeld als er niet het volle koel vermogen nodig is.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 04 jun, 2023 18:39

Maar geldt dat ook voor een 'ouderwetse' airco? Mijne heeft geen acc, gewoon de airco aan of uit. Is dan de pomp wel gewoon altijd ingeschakeld zolang de airco aan staat?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 04 jun, 2023 19:01

Nee, uiteraard niet. Een druksensor registreert de druk in het systeem.
Als die stijgt dan wordt bij een bepaalde druk de pomp uitgeschakeld.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Bericht door K0ENIE » zo 04 jun, 2023 19:05

Airco gaat altijd aan en uit, door druksensoren en temperatuursensoren. Dit om te voorkomen dat de verdamper (je koelende 'kachel'radiateur) een klomp ijs wordt waardoor er geen lucht meer door kan. Ook voorkomt het overdruk en drooglopen van de pomp. Pomp mag ook alleen maar gasvormig koelmiddel verpompen.

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » zo 04 jun, 2023 22:33

Kijk aan, bedankt voor de reacties, weer wat geleerd!
Dat de schokjes dus zo nu en dan voorkomen tijdens het rijden is dus gewoon omdat de airco steeds in en uit schakelt.

Ik zal eens op onderzoek uit of die schokjes zijn te verminderen. Mocht dat niet zo zijn, dan is er dus niks aan de hand en moet ik er maar gewoon aan wennen. In ieder geval goed om te weten dat het niet om een vreemde storing gaat :) .

Plaats reactie