Verstopte uitlaat Saab 9000?

1984-1997
johojoho
Geregistreerd lid

Verstopte uitlaat Saab 9000?

Bericht door johojoho » wo 26 jul, 2023 19:47

Het achterste gedeelte van de uitlaat is eraf gebroken op de las door een hoge drempel met gat ervoor. Door alle vakantiespullen lag de auto ook wat lager. En toegegeven de uitlaatpijp is roestig.

Nu begreep ik dat ik door kon rijden en dat heb ik ook gedaan. Een paar dagen (1000km verder) ging het goed en heb ik de uitlaat ook goed in de gaten gehouden, maar nu hoor ik echter dat de motor een wat zwaarder geluid maakt. Dit komt -naar mijn mening- omdat het dempingsmateriaal in de pijp zit en de druk in de motor te hoog wordt, maar ik heb weinig weet van auto's dus laat me weten als ik het verkeerd heb.

Ik zit in Frankrijk en ik besef me dat ik in Nederland de uitlaat moet laten vervangen/repareren, maar ik zoek nu een oplossing om naar Nederland terug te rijden. Ik vertrek over een paar dagen al terug naar NL en weet niet of het realistisch is om het in Frankrijk te laten repareren.

Is het mogelijk om het dempingsmateriaal uit de pijp te trekken? Ik heb dit al een beetje geprobeerd, maar ik weet niet hoeveel eruit komt en ik vermoed dat er dan op een gegeven moment een luider geluid ontstaat.

Ondanks dat ik veel om mijn Saab geef, weet ik technisch veel minder dan de gemiddelde persoon op dit forum, dus graag hoor ik van jullie oplossingen/meningen/tips.
Ik zal morgen ook een garage zoeken maar ik hoop het uiteraard met dit forum op te lossen of om meer info te krijgen.

Alvast hartelijk dank!

(nog een toevoeging: het betreft een Saab 9000 CSE 2.0t uit 1997)

Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Verstopte uitlaat Saab 9000?

Bericht door Vyv » wo 26 jul, 2023 20:11

Dempingsmateriaal kan je er gewoon uittrekken. Beter eruit dan dat het een dikke prop wordt.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 26 jul, 2023 20:36

Als de uitlaat echt verstopt zit krijg je aanzienlijk vermogens verlies. Dat lijkt hier niet het geval, dat beetje vezels blaast er meestal vanzelf wel uit. Maar eruit trekken mag altijd.

Ik denk eerder dat het geluid zwaarder aan het worden is omdat er elders ook iets aan het stukgaan is. De boel heeft een klap gehad tenslotte waardoor het niet onwaarschijnlijk is dat er elders ook scheurtjes zijn ontstaan. Kijk en luister met draaiende motor eens goed onder de auto. Met je hand kan je goed voelen of er iets lekt, voorzichtig dat je je niet brandt. Beruchte plek is waar de pijp uit de middendemper komt, net voor het achterwiel. De lasnaad van de uitgaande pijp in de demper wil graag wegrotten. Als dat al zwak was is de kans groot dat het daar nu ook lekt. Op zich ook geen ramp, zolang het spul er niet onder uit valt kan je wel rijden (met risico op een bon weliswaar). Check wel even of alle ophangrubbers nog goed zitten.

Overigens kan elke uitlaatboer dit oplossen, ook in Frankrijk lijkt me. Ze zullen het zeker niet op voorraad hebben (ook in NL niet) maar met een dag is dat te regelen tegenwoordig.

johojoho
Geregistreerd lid

Bericht door johojoho » wo 26 jul, 2023 21:05

Vyv schreef:
wo 26 jul, 2023 20:11
Dempingsmateriaal kan je er gewoon uittrekken. Beter eruit dan dat het een dikke prop wordt.
Dank voor uw reactie. Ja het is al een dikke prop aan het worden dus ik vermoed dat hierdoor de druk in de motor verkeerd is waardoor de auto/motor luider is.

johojoho
Geregistreerd lid

Bericht door johojoho » wo 26 jul, 2023 21:15

9000-95 schreef:
wo 26 jul, 2023 20:36
Als de uitlaat echt verstopt zit krijg je aanzienlijk vermogens verlies. Dat lijkt hier niet het geval, dat beetje vezels blaast er meestal vanzelf wel uit. Maar eruit trekken mag altijd.

Ik denk eerder dat het geluid zwaarder aan het worden is omdat er elders ook iets aan het stukgaan is. De boel heeft een klap gehad tenslotte waardoor het niet onwaarschijnlijk is dat er elders ook scheurtjes zijn ontstaan. Kijk en luister met draaiende motor eens goed onder de auto. Met je hand kan je goed voelen of er iets lekt, voorzichtig dat je je niet brandt. Beruchte plek is waar de pijp uit de middendemper komt, net voor het achterwiel. De lasnaad van de uitgaande pijp in de demper wil graag wegrotten. Als dat al zwak was is de kans groot dat het daar nu ook lekt. Op zich ook geen ramp, zolang het spul er niet onder uit valt kan je wel rijden (met risico op een bon weliswaar). Check wel even of alle ophangrubbers nog goed zitten.

Overigens kan elke uitlaatboer dit oplossen, ook in Frankrijk lijkt me. Ze zullen het zeker niet op voorraad hebben (ook in NL niet) maar met een dag is dat te regelen tegenwoordig.
Bedankt voor uw reactie, hartstikke fijn dat hier zoveel kennis op dit forum is. Ik zie geen andere lekken. Een paar maanden geleden was de uitlaat aan de voorkant los, dit gaf toen echt zo'n 'Amerikaans' geluid. Dit is nu niet het geval, ik heb echt het idee dat het de motor is die harder moet werken, maar ik hoor dit niet als de motor in stilstand draait. Ook zie ik dit niet terug in snelheid/vs toerengetal, dat lijkt allemaal gewoon normaal. Wel nog een toevoeging: Ook het sturen voelt wat anders, dit zal een gemiddeld persoon waarschijnlijk niet opvallen, maar ik die de auto ken wel. Een lichte trilling. Dit is niet sinds de 'klap' aan de onderkant, maar ook sinds vandaag.

Alle ophangrubbers zijn in orde.

Ik zal het dempingsmateriaal morgenochtend verwijderen en een stuk gaan rijden.

Dankjulliewel.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 26 jul, 2023 21:48

Als je de auto start en op de handrem zet, kun je daarna voelen of er lucht uit de uitlaat komt.
Het kan ook dat de auto een zwaarder geluid maakt doordat het dempingsmateriaal weg wordt geblazen.

johojoho
Geregistreerd lid

Bericht door johojoho » do 27 jul, 2023 8:30

el-barro schreef:
wo 26 jul, 2023 21:48
Als je de auto start en op de handrem zet, kun je daarna voelen of er lucht uit de uitlaat komt.
Het kan ook dat de auto een zwaarder geluid maakt doordat het dempingsmateriaal weg wordt geblazen.
Bedankt voor uw reactie. Ja er komt lucht uit de uitlaat (maar ik vermoed niet voldoende en dat een deel van het dempingsmateriaal dus in de weg zit, maar ik hoor graag als men daar anders over denkt).

johojoho
Geregistreerd lid

Bericht door johojoho » do 27 jul, 2023 9:21

UPDATE.

Er zit veel dempingsmateriaal in. Als ik alles moet verwijderen heb ik het idee dat ik echt heel de demper aan het leeg plukken ben. Op de foto zie je links ook wat metaal.
Door deze demper hoor origineel een open pijp te lopen toch? (als in eigenlijk zou ik door de demper door de buis moeten kunnen kijken. Is dat correct?)
Vanmiddag ga ik naar een garage voor wat advies. Als iemand nog tips voor me heeft, heel graag.

Alvast bedankt.

Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 27 jul, 2023 9:23

Weet niet hoe lang je nog op deze plek bent. Je kunt een demper bestellen en naar je toe laten komen.Goede gebruikte kan ook. PB Rademaker dan even.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 27 jul, 2023 9:35

Het hele binnenwerk van de demper zal ook rot zijn en werd waarschijnlijk nog een beetje op z'n plek gehouden door de eindpijp. Nu die eruit is gebroken komt alles eruit, inclusief de schotten. Maar op zich kan dat allemaal weinig kwaad. Van een verstopte uitlaat neemt het motorgeluid niet toe dus dat is niet het probleem. Daarbij is het ergste wat er kan gebeuren dat je een paar pk verliest als er een prop glaswol voor de opening zit. Ik heb dat zelf eens gehad, al een poosje had ik het idee dat ik wat vermogen miste tot ik bij het invoegen een keer vol op het gas ging. Motor smoorde heel even, grote plof en alles werd eruit geblazen in een roestbruine stofwolk waarna de 9000 er als vanouds vandoor katapulteerde. Gelukkig zat er niemand kort achter me op dat moment :o

Ik zou lekker naar huis rijden zo, gewoon rustig tempo aanhouden en geen 150+. Of als het je niet lekker zit, vraag een lokale garage een einddemper te bestellen voor je en die even te monteren. Het zijn twee boutje M8 en een rubber, half uurtje werk max. Als je een sleuteltje 13 heb kan je het zelfs op de camping doen.

johojoho
Geregistreerd lid

Bericht door johojoho » do 27 jul, 2023 10:36

busy schreef:
do 27 jul, 2023 9:23
Weet niet hoe lang je nog op deze plek bent. Je kunt een demper bestellen en naar je toe laten komen.Goede gebruikte kan ook. PB Rademaker dan even.
Helaas ben ik er nog maar een paar dagen dus dat maakt het wat moeilijk, maar ik ga kijken wat de opties zijn.

johojoho
Geregistreerd lid

Bericht door johojoho » do 27 jul, 2023 10:41

9000-95 schreef:
do 27 jul, 2023 9:35
Het hele binnenwerk van de demper zal ook rot zijn en werd waarschijnlijk nog een beetje op z'n plek gehouden door de eindpijp. Nu die eruit is gebroken komt alles eruit, inclusief de schotten. Maar op zich kan dat allemaal weinig kwaad. Van een verstopte uitlaat neemt het motorgeluid niet toe dus dat is niet het probleem. Daarbij is het ergste wat er kan gebeuren dat je een paar pk verliest als er een prop glaswol voor de opening zit. Ik heb dat zelf eens gehad, al een poosje had ik het idee dat ik wat vermogen miste tot ik bij het invoegen een keer vol op het gas ging. Motor smoorde heel even, grote plof en alles werd eruit geblazen in een roestbruine stofwolk waarna de 9000 er als vanouds vandoor katapulteerde. Gelukkig zat er niemand kort achter me op dat moment :o

Ik zou lekker naar huis rijden zo, gewoon rustig tempo aanhouden en geen 150+. Of als het je niet lekker zit, vraag een lokale garage een einddemper te bestellen voor je en die even te monteren. Het zijn twee boutje M8 en een rubber, half uurtje werk max. Als je een sleuteltje 13 heb kan je het zelfs op de camping doen.
Bedankt. Het ziet er inderdaad uit dat het in de demper 'een zootje' is.
Het enige reserveonderdeel wat ik bij me heb is een DI cassette van mijn vorige saab 9000. Kan een kapotte DI cassette ervoor zorgen dat de motor tijdens rijden lawaai maakt? Tijdens starten klinkt het geluid normaal. De motor heeft 286xxx gelopen. (ik ga zelf nog het forum uitzoeken, ik heb om 1400 een afspraak bij de garage dus alles wat ik daarvoor weet is fijn).

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 27 jul, 2023 10:44

Zou die troep eruit laten halen (of zelf doen) en dan kijken of het zware geluid er nog is. Je kunt dan altijd nog verder onderzoeken, maar best kans dat het weg is.

johojoho
Geregistreerd lid

Bericht door johojoho » do 27 jul, 2023 12:21

Update

Stationair draaien en een paar keer gas geven zie ik dat het hier drupt en een beetje rook komt. Mijn vermoeden is dat de einddemper vol is en dat daardoor heel de uitlaat onder te veel druk staat.

Links in de foto is de voorkant van de auto. Dat nieuwe gedeelte is neem ik aan van een reparatie een paar maanden terug.

Afbeelding

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 27 jul, 2023 13:01

Hij zal daar sowieso lekken, als hij niet goed afsluit gaat hij er altijd wel wat langs lekken ongeacht of je demper verstopt zit of niet, maar met een verstopte demper perst hij het op een zwakke plek er wel meteen uit ja.

Plaats reactie