toch weer accu leeg doorlekstroom na regen

1984-1997
Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

toch weer accu leeg doorlekstroom na regen

Bericht door Baaas » di 29 aug, 2023 20:15

Alweer 2 keer gehad, dat na een dag regen accu leeg is door lekstroom.
Alarm is al ontkoppeld. Geen lampen die aanstonden.
Welke punten kan ik zelf nog nalopen.

K0ENIE
Geregistreerd lid

Re: toch weer accu leeg doorlekstroom na regen

Bericht door K0ENIE » di 29 aug, 2023 20:34

Misschien eens in de watervangbak kijken. Dat is de enige plek waar regenwater en electra elkaar zouden kunnen ontmoeten.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 aug, 2023 20:55

De paravanbak is goede om te beginnen ja. Alhoewel het wel heel hoog moet komen voor je dit soort problemen kan krijgen.

Ik zou de hele auto goed nalopen op lekkages. Onder de matten, in de reservewiel bak, de bakken achter de achterwielen, achter de middenconsole. Hoe is je voorruit sponning qua roest, heb je een open dakje. Gaat de binnenverlichting en kofferbak verlichting wel uit.

Als het na het rijden op een regendag is en je hebt een trekhaak, kan je ook eens in de trekhaak aansluitdoos kijken. Soms zit daar een continu plus voor de koelkast van de caravan.

Beste is natuurlijk meten. Één voor één zekeringen trekken terwijl je de stroomopname meet vanaf de accu. Weet je in elk geval in welk circuit het zit.

Heel andere mogelijkheid is een brak contactslot blokje :idea:

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » wo 30 aug, 2023 13:48

Bedankt voor jullie reacties.
De trekhaak aansluitdoos zat vol zwarte troep,aarde.
Ik gebruik de doos nooit, hoe kan ik 'm ontkoppelen of in ieder geval de 'continu plus' oplossen/ontkoppelen ?
En youtube-filmpje gevonden met lekstroom vinden dmv zekeringen 1 voor 1 loshalen https://www.youtube.com/watch?v=zdIKNnwEjIs

sjaak-dimphie
Geregistreerd lid

Bericht door sjaak-dimphie » wo 30 aug, 2023 15:09

Als het een 7 aderige stekkerdoos is zit een continu 12V aansluiting vermoedelijk op 2 / 54G.
Deze zit in de stekkerdoos op "twee uur" en in de aansluitkant op "10 uur".

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » wo 30 aug, 2023 18:26

Okee,
Ik hoorde van iemand op Youtube dat de stroom tussen - pool en - kabel niet meer dan 50 mA mag zijn. Hoger betekent lekstroom.
ik heb alle zekeringen gecontroleerd nadat ik eerst een stroom heb gemeten van 240 mA elke keer als ik contact maakte tussen de - pool en de - kabel,
daarna viel de stroom weer terug naar ongeveer 0- 30 mA.
Bij het verwijderen van zekering 19 bleef de stroom gelijk op 0 -30 mA staan. Daar zit de radio op.
Bij weer terugplaatsen van zekering 19 en het ontkoppelen van de radio kreeg ik ook gelijk een waarde van ongeveer 0- 30 mA.
Dus de radio vraag even 240 mA maar alleen heel even bij het meten tussen de - pool en de - kabel, dus waarschijnlijk is de radio niet de oorzaak.
Kan niet meten tijdens een regenbui, zal dus direct na een stevige regenbui moeten gaan meten.
Het rubber van een zijkant-knipperlichtje is niet meer 100%, zou de oorzaak kunnen zijn. dus dat wordt vervangen.
Verder geen natte plekken gevonden.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 30 aug, 2023 19:26

Hou er rekening mee dat de Trionic ECU na afzetten contact nog een kwartier actief blijft. Ik weet niet of hij dat ook doet bij het terug onder spanning komen, maar zekerheidshalve beter een minuutje of 20 wachten na het aansluiten van de minpool via je meter voor je meet. Dan weet je zeker dat alle systemen in rust zijn.

Je hebt een accu van zeg 66Ah, als die na 24 uur plat is trekt er iets minimaal 2.75A. Kan wat minder zijn als je accu niet meer zo heel piep is, maar je zoekt dus een verbruiker in de orde van een ampere of hoger.

Die 50mA vuistregel is prima, je meet 30mA dus dat is heel netjes. Dus het probleem treedt niet altijd op maar dat wist je al :-P+
De zijknippertjes kunnen het niet zijn, die hebben geen spanning met contact af.

Een heel lokale regenbui kan je ook zelf maken natuurlijk, tuinslang.

Je zou kunnen controleren wat er gebeurt als je het contact een paar keer uit en weer aan zet, kan je het contactslot blokje uitsluiten. Moet je er wel een meter tussen hebben zitten die behoorlijk wat stroom kan hebben, alleen de verlichting zal al richting de 20A gaan, brandstofpomp een A of 10, abs pomp etc, wordt een flinke piek. Eventueel de running daylight zekering en de brandstofpomp zekering trekken van te voren, scheelt een stuk. Dan kan je waarschijnlijk wel uit de voeten met een 10 of 20A bereik op je meter.
Je kan ook alleen schakelen tussen contact uit en de accesoirestand natuurlijk.

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » do 31 aug, 2023 13:54

Als de accu opgeladen is en ik de lekstroom nog niet heb opgelost, kan ik dan de accu ontkoppelen als ik de auto niet gebruik, zodat de accu opgeladen blijft?
En is dan de - kabel loskoppelen voldoende? Of moet ik dan ook de + kabel loshalen?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 31 aug, 2023 15:07

minkabel is genoeg. Zorg wel dat contact af staat voor je de accu losmaakt of aansluit.

Het zou trouwens ook nog in je accu zelf kunnen zitten, hoe oud is die. Komt voor dat er teveel troep uit de platen is gevallen dat dan onderin ligt en daar sporadisch interne sluiting kan maken. Of dat het is, daar kom je vanzelf achter door de accu los te koppelen. Gaat hij dan ook leeg, dan is de Saab onschuldig :)

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » do 31 aug, 2023 15:45

Hartelijk dank weer !

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » vr 01 sep, 2023 11:20

Gisteravond met andere auto de accu opgeladen en ruim een half uur gereden, toen de zwarte - kabel losgekoppeld.
Maar vanochtend start ie na de zwarte kabel weer vastgezet te hebben weer niet, wel de eerste keer even een paar keer ronken maar hij pakt 'm niet.
Daarna ook geen ronkgeluid meer.
Accu staat volgens dashboard display op 9,1V via multimeter op 9.5V ..is de accu toch weer leeggelopen ? .. :oops:
Ga nu de accu thuis opladen met acculader...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 01 sep, 2023 11:39

denk dat het tijd voor voor een nieuwe

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » vr 01 sep, 2023 11:44

De ANWB-accu is van 26 januari 2016 . Het rare is dat de wegenwacht van de week zei dat de accu goed is, maar die kan zich natuurlijk vergissen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 01 sep, 2023 11:44

Jep, die accu is grandioos overleden. Heeft 'ie het wel lang uitgehouden. Maar het ligt gelukkig niet aan de Saab zelf :wink:

Baaas
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Baaas » vr 01 sep, 2023 19:05

Laten we daar van uit gaan ! Nieuwe accu er in gezet en :O: :D :D
Morgenochtend toch nog even checken.
Bedankt allemaal !

Plaats reactie