Haperen bij veel gas geven en raar stationair lopen

1984-1997
DureSoep
Geregistreerd lid

Haperen bij veel gas geven en raar stationair lopen

Bericht door DureSoep » di 29 aug, 2023 20:56

Goedenavond,

Ik heb mijn 9000 nu 3-4 weken en rij er erg blij mee. Nu ben ik sinds 4 dagen in Duitsland met de Saab, heerlijk op de autobahn, zo stil en stabiel echt wat een wagen.
Maar nu sinds vandaag heb ik ineens een probleem, de auto loopt af en toe stationair erg onregelmatig, ook wanneer ik ineens veel gas geef hapert de auto en mis ik veel vermogen, de auto trilt dan ook een beetje.
Is dit misschien een ontsteking probleem?
Of misschien maf sensor
Of misschien brandstof?
Graag hoor ik suggesties of andere tips. En of het veilig is om door te rijden tot ik thuis ben.

Alvast bedankt
Kick.

9000-95
Donateur
Donateur

Re: Haperen bij veel gas geven en raar stationair lopen

Bericht door 9000-95 » di 29 aug, 2023 21:07

Brandt het check engine lampje? Kan je uitlezen?

Andere DI is het eerste wat ik zou proberen. Als die op z'n eind loopt krijg je vaak precies dit. Een beetje doorgewinterde Saab rijder heeft een reserve DI in de kofferbak, maar je hebt je Saab nog maar net... Simpelste is een andere lenen om te testen, dan weet je het zeker. Om te testen kan je ook een zwarte DI gebruiken van een trionic 7 (9-5, 9-3 OG).

Zolang je op 4 cilinders blijft draaien zal er weinig mis gaan, maar als het de DI is loop je wel het risico dat hij er een keer helemaal mee stopt.

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » di 29 aug, 2023 21:25

Het check engine lampje brandt niet.
Ik weet niet hoe ik moet uitlezen met de saab.
Ah nee inderdaad geen reserve DI met me mee, wel een goeie tip. als je DI zegt bedoel je direct ignition systeem van de saab toch? Bedoel je dan het gehele systeem of alleen "kassette". Ben me nog niet helemaal bekend hiermee allemaal :p.
Dankjewel in ieder geval coor de snelle reactie.

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » di 29 aug, 2023 21:31

Check de bougies even (of zet er meteen nieuwe in), misschien vervuild benzinefilter of brandstofpomp. Lekke/losse vacuumslang of luchtleidingen of ergens een slecht contact is ook redelijk makkelijk te controleren.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » di 29 aug, 2023 21:39

DureSoep schreef:
di 29 aug, 2023 21:25
Het check engine lampje brandt niet.
Ik weet niet hoe ik moet uitlezen met de saab.
Ah nee inderdaad geen reserve DI met me mee, wel een goeie tip. als je DI zegt bedoel je direct ignition systeem van de saab toch? Bedoel je dan het gehele systeem of alleen "kassette". Ben me nog niet helemaal bekend hiermee allemaal :p.
Dankjewel in ieder geval coor de snelle reactie.
https://www.rendcarparts.nl/saab/onderd ... RD55561132

Dit onderdeel. Ik ben er net afgelopen week mee gestrand. Even uit voorzorg een nieuwe monteren. Of op zijn minst een reserve-exemplaar in huis halen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 aug, 2023 21:48

En laat je niet verleiden tot een goedkopere imitatie, alleen originele SEM kopen. Imitatie gaat heel snel stuk, als het al werkt. Sommige al na een paar duizend km.

Tweedehands origineel is de budget oplossing.

Maar voor je een nieuwe koopt, probeer ergens even een DI te lenen om te testen of dat het echt is.

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » di 29 aug, 2023 21:58

Aha oke dank, kan ik op dit forum vragen of ik bij iemand uit Noord-Holland regio Haarlem een DI kan lenen? Is daar een topic voor toevallig?

De lekke/losse vacuumslang of luchtleiding hoe check ik dat? Luchtleiding met remmenreiniger spuiten rondom inlaat gedeelte denk ik.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » di 29 aug, 2023 22:08

Rookt ie ook en stinkt ie naar benzine? Zo ja, dan is het vacuümslangetje dat van de luchtinlaat naar een sensor op het schutbord loopt hoofdverdachte. Dat is de map-sensor; als die verkeerde waarden meet gaat de motor veel te rijk lopen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 aug, 2023 22:15

Gewoon visueel controleren. Je hebt een lpt toch?
- Dun kort slangetje vanaf rechterzijde inlaat spruitstuk naar de brandstof druk regelaar (potje op de brandstof rail)
- dun slangetje daarnaast naar de map sensor (hangt aan het schutbord), net al genoemd.
- lange dunne slang vanaf inlaat spruitstuk naar de afblaas klep van de turbo (BOV), die zit in de leiding die tussen de luchtinlaat van de turbo en de buis naar het gasklephuis
- dunne slangetje vanaf het kleppendeksel naar het gasklephuis, met daarin een eenweg klepje. Scheurt vaak net in de bocht bij het gkh.

Kan ook geen kwaad de DI te verwijderen en de bougies eruit te pakken ter controle. Ik heb al twee keer een gescheurde isolator meegemaakt op een vrij nieuwe NGK, geeft hetzelfde effect.

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » di 29 aug, 2023 22:48

Oke, ruikt niet naar benzine maar ik zal deze slangen dan sowieso alvast controleren, bougies zal ik ook maar controleren maar ik denk niet dat ik nu de juiste dopsleutel mee heb daarvoor helaas...dus dat moet ik dan maar thuis doen, hoe kan ik een eventueel defecte bougies detecteren?

Ps
Hier nog een plaatje van de saab die ik vandaag had genomen echt een pracht wagen die maar snel weer even goed moet functioneren!

Dank jullie wel voor de reacties. Afbeelding

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » di 29 aug, 2023 23:04

als je bougie er zo uit ziet is het niet goed.

Afbeelding

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 29 aug, 2023 23:19

Bougiesleutel zou onderdeel moeten zijn van het boordgereedschap.

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » di 29 aug, 2023 23:21

[q]

Ja stom niet aan gedacht.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » wo 30 aug, 2023 9:40

Check engine knippercode verschijnt als je de auto voor het eerst op contact zet https://www.saab9000.com/procedures/pow ... tcodes.php

DureSoep
Geregistreerd lid

Bericht door DureSoep » wo 30 aug, 2023 11:26

Ik heb de DI even losgehaald, qua uiterlijk ziet het er goed uit. Ook de bougies als ik ban boven kijk em inspecteer geen scheuren in het witte gedeelte te zien zoals op de foto die eerder gestuurd werd.
Ik zal ze natuurlijk nog nakijken wanneer ik de juiste bougie sleutel heb.

Verder heb ik de leidingen nagekeken zoals beschreven (overigens goed uitgelegd ik kon ze allemaal makkelijk vinden), en die zien er ook nog erg goed uit allemaal daar zal het niet aan liggen.

Als ik de auto op contact zet gaat het check engine text uit en niet meer aan of knipperen dus ik neem aan dat er dan geen foutcode is gedetecteerd?

Ik zal dan maar kijken of ik een nieuwe DI kan vinden ergens om te testen. AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie